​Karin Laserow utsedd till Årets Skåning på Malmö Airport

2017-10-04, kl. 11:50

Det var en glad Karin Laserow som var på plats på Malmö Airport i dag och avtäckte sitt porträtt i flygplatsens galleri Welcome to my hometown. Efter genomslaget i TV som 64-åring har skåningarna tagit antikhandlaren och tv-personligheten till sina hjärtan. Hon har nu röstats fram av tusentals av Kvällspostens läsare till överlägsen vinnare av utmärkelsen Årets Skåning 2017.

Det är mycket Karin Laserow i media i år. Efter att ha varit Sommarpratare i P1 sänder TV4 den fjärde säsongen av programmet ”Bytt är bytt” under hösten. Och nu tar antikhandlaren och TV-personligheten även plats i porträttgalleriet Welcome to my hometown på Malmö Airport som Årets Skåning 2017, framröstad av Kvällspostens läsare.

- Det är fantastiskt att så många har röstat på mig. Jag gör saker genuint och med hjärtat, när folk uppskattar det känns det som att vi möter varandra. Jag har stora kopplingar till Skåne och har alltid haft. Just nu bor jag mitt i det skånska hjärtat utanför Sjöbo och det är i den skånska myllan som jag trivs bäst. Att vara Årets Skåning, det tycker jag om, säger Karin Laserow.

Priset Årets Skåning delas ut av Stiftelsen Skåneländska Flaggans Dag i samarbete med Kvällsposten. Motiveringen till valet av Karin Laserow lyder: ” Den som väljs till Årets Skåning ska vara en person som gjort god PR för Skåne, har en stark folklig förankring och en verksamhet som når ut till en bred allmänhet. Karin Laserow har blivit ett känt ansikte för hela svenska folket i och med sin medverkan i bland annat "Bytt är bytt" i TV4. Antikintresset är stort i Sverige – och i Skåne – och Karin Laserow bistår med ett skånskt uttryck tittarna på ett behagligt och begripligt sätt genom programmen. Något som har gjort henne till en folkkär profil i TV-rutan som tittarna har tagit till sitt hjärta”.

- Vi är väldigt glada över att så många av Kvällspostens läsare har engagerat sig i Årets Skåning-omröstningen. Intresset var otroligt stort. Och även om samtliga nominerade är värdiga vinnare råder ingen tvekan om att Karin Laserow var skåningarnas favorit i år, säger Christer El-Mochantaf, redaktionschef på Kvällsposten.

- Vi välkomnar Karin Laserow till vår flygplats och vårt porträttgalleri. Att ha drivet och modet att starta en TV-karriär lite senare i livet som Karin gjort gör henne till en mycket värdig vinnare av utmärkelsen Årets Skåning och deltagare i Welcome to my hometown, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Malmö Airport.

Om Karin Laserow
Karin Laserow, född 1950 i Limhamn, är en svensk antikhandlare och TV-personlighet. Hon medverkar i Bytt är bytt i TV4- Hon är medlem i Sveriges Konst- och Antikhandlareförening och driver antikvitetsföretaget ”Laserow Antik” i Sverige och i New York.

Welcome to my hometown
Porträttgalleriet Welcome to my hometown på Malmö Airport ska ge resenärerna en positiv start på vistelsen i Skåne. Den ger även hemvändande skåningar en känsla av stolthet över sitt landskap och Skåne som region. Det är framstående personer som representerar Skånes styrkor inom drott, musik, gastronomi, konst, kultur och affärsliv. Förutom Årets Skåning är deltagarna Zlatan Ibrahimović , Jill Johnson, Birgit Nilsson, Ruben Rausing, Nour El Refai, Therese Sjögran, Bodil Jönsson, Måns Zelmerlöv, Tina Nordström, Jason ”Timbuktu” Diakité, Ernst-Hugo Järegård, Dan Olofsson och Carolina Gynning.

Läs mer här: https://www.swedavia.se/malmo/skane-welcome-hometown/