Pristina ny destination från Malmö Airport

2012-04-17, kl. 11:35

Malmö Airport fortsätter att växa som utrikesflygplats och erbjuder nu ytterligare en reguljär lågprisdestination. Den 21 juni börjar flygbolaget Belle Air Europe flyga till Pristina en gång i veckan, och antalet avgångar ökar till två i veckan från den 16 juli. Belle Air Europe blir det tredje lågprisbolaget på Malmö Airport.

Belle Air är baserat både på Tirana International Airport och på Pristina International Airport. Från sommaren 2012 blir Malmö Airport flygbolagets första destination i Skandinavien och den nordligaste i flygbolagets nätverk. Pristina blir den fjortonde lågprislinjen som erbjuds från Malmö Airport till en utrikesdestination.

- Vi är mycket glada över att Belle Air som ytterligare ett europeiskt lågprisbolag väljer att etablera sig på Malmö Airport. Nu kan vi dessutom erbjuda våra resenärer ett smidigt sätt att flyga direkt till den växande destinationen Pristina i Kosovo, säger Peter Weinhandl, flygplatsdirektör Malmö Airport.

Belle Air börjar flyga från Malmö Airport till Pristina den 21 juni och avgången ligger på måndagar. Den 16 juli ökar man frekvensen med en avgång på torsdagar, vilket gör att resenärerna kan välja på två avgångar varje vecka. Belle Air trafikerar sträckan med en Airbus 319 som har 144 stolar.

Från sommaren 2012 kommer följande lågprisflygbolag att trafikera utländska destinationer från Malmö Airport: Wizz Air, Ryan Air och Belle Air. Wizz Air har trafikerat Malmö Airport i knappt 8 år. Flygbolaget startade 2005 med Budapest och Warszawa, och har sedan dess lagt till tre destinationer i Polen och Serbien. Ryanair återkom sommaren 2011 till flygplatsen efter några års frånvaro, under sommaren 2012 utökar de sitt destinationsutbud till 8 linjer och flyger bland annat till London och Barcelona. Slutligen börjar Belle Air flyga till Malmö Airport sommaren 2012 och blir därmed det senaste tillskottet.

Läs mer om flygbolaget Belle Air på www.belleaireurope.eu

Reguljära utrikesdestinationer från Malmö Airport
Pristina, 1-2 ggr/v. Måndag och torsdag.
Bokning: www.belleaireurope.eu

Belgrad, 4 ggr/v. Måndag, onsdag, fredag och lördag
Budapest, 7 ggr/v. Måndag-söndag
Gdansk, 5 ggr/v. Måndag, onsdag, torsdag, fredag och söndag
Katowice, 3 ggr/v. Tisdag, torsdag och lördag
Warszawa, 3 ggr/v. Tisdag, torsdag och lördag
Bokning: www.wizzair.com

Alicante, 2 ggr/v. Onsdag och lördag.
Barcelona - Girona, 2 ggr/v. Tisdag och lördag.
London, 7 ggr/v. Måndag-söndag.
Malaga, 2 ggr/v. Onsdag och söndag.
Malta, 2 ggr/v. Måndag och fredag.
Palma, 2 ggr/v. Torsdag och söndag.
Pisa, 2 ggr/v. Måndag och fredag.
Wroclaw, 3 ggr/v. Tisdag, torsdag och lördag.
Bokning: www.ryanair.com

För ytterligare information, kontakta:
Peter Weinhandl, flygplatsdirektör på Malmö Airport, tel: 040 613 12 00