Ryanair expanderar - London ny destination på Malmö Airport

2011-06-30, kl. 13:20

Ryanair börjar flyga till London Stansted alla dagar i veckan med start 2 november 2011. Linjen till Alicante invigdes idag och kommer att trafikeras två gånger i veckan på torsdagar och lördagar. Linjen Malmö-Malaga startar den 3 juli och trafikeras en gång i veckan på söndagar.

Malmö Airport introducerade under februari månade en ny prisstrategi för flygbolag vilken har gjort flygplatsen till ett av de billigaste flygplatsalternativen i sitt upptagningsområde. I och med Ryanairs uppstart trafikeras flygplatsen av tre stora lågprisbolag; Ryanair, Europas största lågprisbolag, Wizz Air, Öst Europas största samt Norwegian, Nordens största lågprisbolag.

– Ryanair är glada att vara tillbaka på Malmö Airport igen och att på invigningsdagen av Alicante kunna berätta att vi börjar flyga dagligen till London den 2 november, säger Elina Hakkarainen, försäljnings- och marknadsansvarig för Ryanair, Norden.

– Vi är oerhört glada för att Ryanair startar Londonlinjen, den är mycket efterlängtad säger Lars Carmén, turistdirektör för Malmö Stad. Storbritannien är en av våra viktigaste inturism-marknader och vi vet sedan tidigare att lågprisbolaget Ryanair ger snabba och stora effekter på besöksnäringen i Malmö.

– Vi är ett bra komplement för alla som vill flyga till och från Öresundsregionen. Resemarknaden växer och nu när Ryanair valt att flyga från oss har vi fått ett kvitto på att våra avgifter är mycket konkurrenskraftiga, säger Peter Weinhandl, flygplatsdirektör för Malmö Airport. Vi tycker att det ska vara enkelt att flyga och i och med att vi kan erbjuda kortare avstånd och mindre köer upplevs flygplatsen av många resenärer som en enkel och tillgänglig flygplats.

I samband med Ryanairs uppstart börjar en direktbuss trafikera Köpenhamns Hovedbanegård och Malmö Airport i anslutning till Ryanairs trafik. Busslinjen drivs av Gråhundbus. Läs mer på www.graahundbus.dk.

Biljetter till London Stansted kommer att vara tillgänglig att boka från och med 1 juli på Ryanairs hemsida

www.ryanair.com

För ytterligare kommentarer kontakta:

Elina Hakkarainen
Försäljnings- och marknadsansvarig Norden Ryanair,