Wizz Air utökar utbudet från Malmö Airport till Polen

2014-08-27, kl. 09:00

Wizz Air utökar sin satsning på direktlinjer mellan Malmö Airport och Polen. Med start den 30 mars 2015 börjar Wizz Air trafikera sin fjärde polska destination, Poznan, från Malmö. Wizz Air kommer dessutom att utöka antalet avgångar till Katowice från tre till fyra avgångar i veckan med start den 29 mars.

I och med den nya destinationen erbjuder Wizz Air elva direktlinjer från Malmö. Destinationerna till Polen från Malmö är Gdansk, Katowice, Poznan och Warszawa. Övriga är Belgrad, Budapest, Bukarest, Cluj-Napoca, Skopje, Sofia och Tuzla.

– Vi är jätteglada över att få ytterligare en linje med Wizz Air vars expansion fortsätter från flygplatsen. Vi ser en stor tillströmning av passagerare till och från den polska marknaden, säger Peter Weinhandl, flygplatschef Malmö Airport.

Svenskarnas intresse för både affärs- och turistresande till Polen har ökat under de senaste åren. Wizz Airs expansion från Malmö Airport bidrar till den positiva resandeutvecklingen.

– Wizz Air har under de tre sista veckorna utökat nätverket till och från Polen med 13 nya linjer från olika länder i Europa. Wizz Air kommer att fortsätta erbjuda fler lågprislinjer för att möta resandebehovet hos bland annat Polens resenärer, säger József Váradi, Vd på Wizz.

Flygplanstypen är en Airbus A320 som rymmer 180 passagerare. Biljetter finns tillgängliga på bland annat www.wizzair.com . Flygbolaget Wizz Air grundades i september 2003 och har inriktat sig främst på den central- och östeuropeiska marknaden. Idag har flygbolaget 18 baser i olika länder och flyger på 102 destinationer i 36 länder. Wizz Air använder en flygplansflotta bestående av 52 Airbus A320.

För ytterligare information, kontakta:

Peter Weinhandl, flygplatschef Malmö Airport tel. 010-010 945 05

eller press@swedavia.se