Direktlinje till Tallinn från Göteborg Landvetter Airport

2012-08-08, kl. 09:31

Med start i februari 2013 finns Tallinn åter med i utbudet av direktlinjer från Göteborg Landvetter Airport. Estonian Air erbjuder fyra avgångar i veckan till Estlands vackra huvudstad.

– Det väldigt roligt att vi återigen kan erbjuda alla västsvenska resenärer en direktlinje till Tallinn från Göteborg Landvetter Airport. Och viktigt att vår region blir ännu mera tillgängligt för alla estländare, säger Helena Wiberg, t f flygplatschef på Göteborg Landvetter Airport.

Estonian Air kommer att trafikera linjen Göteborg Landvetter – Tallinn med flygplanstypen Embraer 170 med plats för 76 passagerare eller Bombardier CRJ 900 för 88 passagerare. Med start 1 februari kommer det att finnas fyra avgångar i veckan till Tallinn, måndag, onsdag, fredag och söndag.

I det regionala nätverket Göteborg Access samverkar Swedavia - Göteborg Landvetter Airport, Göteborg & Co, Visit Sweden, Västsvenska Turistrådet och Business Region Göteborg för att utveckla utbudet och möjligheterna att resa till Göteborg och Västsverige. En direktlinje till Tallinn är ytterligare ett exempel på ett framgångsrikt samarbete.
– Att det är just Estonian som nu startar betyder sannolikt en hel del för inkommande resande från Estland. I våras genomförde vi ett lyckat besök för Estonian Air då vi visade upp vår stad på ett attraktivt sätt och detta är ett direkt resultat, säger Lennart Johansson på Göteborg & Co.

– Göteborg passar mycket bra i vårt ruttnätverk eftersom Göteborg är det näst populäraste resmålet i Sverige för ester och vi kan se en stor efterfrågan, säger Rauno Parras, kommersiell chef på Estonian Air.
– Svenska resenärer har bra tillgång till resten av vårt ruttnätverk genom att flyga via Tallinn, förklarar Parras.

Estonian Air, Estlands nationella flygbolag, fokuserar på att förbättra förbindelsen mellan Estland och resten av världen. För närvarande erbjuder flygbolaget 24 destinationer för direktflyg i Europa, Norden och OSS-länder.

Tallinn fanns senast i Göteborg Landvetter Airports utbud av direktlinjer fram till november 2011. Estonian Air trafikerade linjen Tallinn – Göteborg Landvetter under 2004-2005.

För information och biljettpriser: www.estonian-air.ee

För mer information:
Johan Live, kommunikatör, tel. 0768-68 11 37