På denna webbplats använder vi cookies
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
{{importantAnnouncements[0].HeadLine}}
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
Uppdaterad: {{importantAnnouncement.LastUpdated}}

{{importantAnnouncement.Body}}

Landvetter Airport Parkering

Våra parkeringar
Express inomhus
Express utomhus
Långtid
Hämta och lämna
Kontakt
Hantera bokning

På Landvetter finns en mängd olika parkeringsalternativ. Vad föredrar du? Parkeringshus med direkt anslutning till terminalerna eller någon av våra prisvärda långtidsparkeringar?

Express inomhus

1-2 minuters promenad till Terminal

Express utomhus

2-7 minuters promenad till Terminal

Långtidsparkering

5-7 minuters promenad till Terminal

Express inomhus närmast terminal

Express inomhus är en bekväm lösning för dig som vill parkera inomhus i direkt anslutning till terminal. Säkerheten är hög och vi har patrullerande bevakning. Detta är ett snabbt och smidigt parkeringsalternativ för barnfamiljen, weekend- och affärsresenären. Förboka din parkering idag för garanterad plats.

Express inomhus P3


– 1-2 minuters promenad till Terminal
– Gångväg under tak

Express inomhus P4

– 1 minuts promenad till Terminal
– Gångväg under tak

Prislista Parkering

Express utomhus närmast terminal

Express utomhus är en bekväm och prisvärd lösning för dig som vill parkera utomhus i direkt anslutning till terminal. Säkerheten är hög och vi har patrullerande bevakning. Detta är ett snabbt och smidigt parkeringsalternativ för barnfamiljen, weekend- och affärsresenären. Förboka din parkering idag för garanterad plats.

Express utomhus P1

– 1 minuts promenad till Terminal

Express utomhus P2

– 2 minuters promenad till Terminal
– Belyst gångväg

Prislista Parkering

Långtidsparkering

Förboka plats på vår populära och prisvärda långtidsparkering. Säkerheten är hög, området är inhägnat och har patrullerande bevakning. Förboka din parkering idag för garanterad plats.

Långtidsparkering P5


– 5 minuters promenad till Terminal
– Belyst gångväg


Långtidsparkering P6 och P7


– 6-7 minuters promenad till Terminal
– Belyst gångväg



Hämta och lämna

När du ska hämta och lämna någon på flygplatsen gör du det enklast och billigast på vår Hämta/Lämna område S4. Här parkerar du första 15 minuterna gratis och därefter betalar du endast 5 kronor per 12 minuter. Vid infarten får du en biljett som sedan läses vid utfarten. Eventuell betalning görs med kort vid utfartsbommen eller inne i terminalen.

Du kan även korttidsparkera på område S2/S3

Området ligger mittemot utrikes ankomsthall. Parkering på anvisade rutor, biljett betalas och läggs i bilrutan.

  • Kort- och kontantbetalning vid parkeringsområdet
  • 1 timme: 30 kronor      
  • Minsta avgift: 10 kronor 

Kontakt

Telefon: 010-109 68 07
E-post: [email protected]

Kundtjänsten för Göteborg Landvetter Airports parkeringar koordinerar arbetet på flygplatsens parkeringsytor. Den är öppen dygnet runt, året om. Av dem får du svar på frågor som rör parkeringen på Landvetter, till exempel vägbeskrivning och prisuppgifter. De hjälper också till med guidning av webbokning per telefon men utför inte själva bokningen åt dig.

Behöver du hjälp vid in- och utfart eller vid betalautomaterna? Tryck på knappen, som finns vid varje infart, utfart och betalautomat, så får du prata med någon från parkeringens kundtjänst via en högtalare.

Hantera bokning

Här kan du enkelt ändra och hantera din parkeringsbokning

Hantera min bokning

Våra parkeringar

På Landvetter finns en mängd olika parkeringsalternativ. Vad föredrar du? Parkeringshus med direkt anslutning till terminalerna eller någon av våra prisvärda långtidsparkeringar?

Express inomhus

1-2 minuters promenad till Terminal

Express utomhus

2-7 minuters promenad till Terminal

Långtidsparkering

5-7 minuters promenad till Terminal

Express inomhus närmast terminal

Express inomhus är en bekväm lösning för dig som vill parkera inomhus i direkt anslutning till terminal. Säkerheten är hög och vi har patrullerande bevakning. Detta är ett snabbt och smidigt parkeringsalternativ för barnfamiljen, weekend- och affärsresenären. Förboka din parkering idag för garanterad plats.

Express inomhus P3


– 1-2 minuters promenad till Terminal
– Gångväg under tak

Express inomhus P4

– 1 minuts promenad till Terminal
– Gångväg under tak

Prislista Parkering

Express utomhus närmast terminal

Express utomhus är en bekväm och prisvärd lösning för dig som vill parkera utomhus i direkt anslutning till terminal. Säkerheten är hög och vi har patrullerande bevakning. Detta är ett snabbt och smidigt parkeringsalternativ för barnfamiljen, weekend- och affärsresenären. Förboka din parkering idag för garanterad plats.

Express utomhus P1

– 1 minuts promenad till Terminal

Express utomhus P2

– 2 minuters promenad till Terminal
– Belyst gångväg

Prislista Parkering

Långtidsparkering

Förboka plats på vår populära och prisvärda långtidsparkering. Säkerheten är hög, området är inhägnat och har patrullerande bevakning. Förboka din parkering idag för garanterad plats.

Långtidsparkering P5


– 5 minuters promenad till Terminal
– Belyst gångväg


Långtidsparkering P6 och P7


– 6-7 minuters promenad till Terminal
– Belyst gångväg



Hämta och lämna

När du ska hämta och lämna någon på flygplatsen gör du det enklast och billigast på vår Hämta/Lämna område S4. Här parkerar du första 15 minuterna gratis och därefter betalar du endast 5 kronor per 12 minuter. Vid infarten får du en biljett som sedan läses vid utfarten. Eventuell betalning görs med kort vid utfartsbommen eller inne i terminalen.

Du kan även korttidsparkera på område S2/S3

Området ligger mittemot utrikes ankomsthall. Parkering på anvisade rutor, biljett betalas och läggs i bilrutan.

  • Kort- och kontantbetalning vid parkeringsområdet
  • 1 timme: 30 kronor      
  • Minsta avgift: 10 kronor 

Kontakt

Telefon: 010-109 68 07
E-post: [email protected]

Kundtjänsten för Göteborg Landvetter Airports parkeringar koordinerar arbetet på flygplatsens parkeringsytor. Den är öppen dygnet runt, året om. Av dem får du svar på frågor som rör parkeringen på Landvetter, till exempel vägbeskrivning och prisuppgifter. De hjälper också till med guidning av webbokning per telefon men utför inte själva bokningen åt dig.

Behöver du hjälp vid in- och utfart eller vid betalautomaterna? Tryck på knappen, som finns vid varje infart, utfart och betalautomat, så får du prata med någon från parkeringens kundtjänst via en högtalare.

Hantera bokning

Här kan du enkelt ändra och hantera din parkeringsbokning

Hantera min bokning

Betalning

Betalning bokad parkering på Landvetter

Du betalar i samband med att du bokar din parkering.

Säker betalning
Webbsidan använder SSL-krypterad programvara som är standard inom branschen. Den krypterar all personlig information, bland annat kredit- eller betalkortsnummer samt ditt namn och adress.

Registreringsnumret identifierar din bokning
När du kör in på din bokade parkering läser kamerasystemet av bilens registreringsnummer och du får tillträde till parkeringen. Det är därför viktigt att du ser till att registreringsskylten är läsbar även på vintern.

Information till Nordeakunder
Har du ett betalkort från Nordea måste du aktivera ditt 3D secure. 
Mer information om 3D secure på Nordeas webbplats 

Priser vid bokning
Priset för parkering varierar och sätts utifrån efterfrågan och tillgången på platser. När du förbokar får du också ta del av förmånliga erbjudanden och är alltid garanterad en plats.

Prislista parkering

Parkering funktionsnedsättning

Platser för dig med Parkeringstillstånd för funktionsnedsatt finns på parkeringen nära terminalen i p-hus P4. Platserna är på plan två nära p-husentrén och det går inte att förboka dessa. Vägen till terminalen är tillgänglighetsanpassad. Tänk på att trycka ut en biljett när du kör in i P-huset.

Om du inte vill ha ditt tillstånd liggande i framrutan på bilen under din frånvaro så visa upp tillståndet i Informationsdisken i avgångshallen innan du reser iväg. Du får då också din biljett registrerad vilket gör att du betalar till lågpristaxa.

När du kommer hem betalar du din parkering vid en betalautomat i ankomsthallen eller vid utfartsbommen.

Priser
Per dygn: 170 kr
1 vecka (8 dagar): 580 kr
2 veckor (15 dagar): 930 kr
3 veckor (22 dagar): 1280 kr

Elbilsparkering

På Landvetter finns i dagsläget 10 nya laddplatser för elbilar och laddhybridsbilar. Dessa är placerade i parkeringshus P4 på plan 1. Just nu, under introduktionen, bjuder vi på elen. Var säker på att få en laddplats när du ska parkera på Göteborg Landvetter Airport!

Du har även möjlighet att boka parkering med elladdning i nollplan på parkeringshus P3. Laddstolparna är ett led i Swedavias arbete med att begränsa mängden koldioxidutsläpp.

Ladda elbilen - så här gör du

Starta laddning via mobiltelefon (sms-funktion)
  1. Öppna luckan
  2. Stick i kontakten i uttaget och stäng luckan.
  3. Skicka ett sms till nummer 72672 med följande innehåll: 
    LADDA<mellanslag>STOLP-ID 
    STOLP-ID = Numret du hittar på en grön skylt under knappsatsen på laddstolpen.
  4. Kort efter din beställning får du tillbaka en accesskod.
  5. Knappa in accesskoden på knappsatsen.
  6. Vid godkänd accesskod tänds en grön diod och laddning startar.
Starta laddning om du inte har möjlighet till ovanstående alternativ
  1. Vänligen kontakta parkeringsservice för start av laddning på 010-10 93 250.
  2. Servicepersonal kommer och startar laddningen på plats.

Bra att veta om laddning

För att ladda bilen krävs Typ 2-uttag. Om din bil inte har Typ 2-kontaktkabel måste du ha en adapter anpassad för att ladda bilen. För ytterligare information om detta och vilken typ av uttag du har, kontakta den du har köpt bilen av. Eluttagen på Landvetter är av typ 2, 1-fas 16A.  

MC-parkering

För dig som åker motorcykel finns parkeringsplatser på flygplatsen. Markerade MC-parkeringsplatser hittar du inne i P-huset P4, markplan direkt till höger. 

Service

Service för dig som parkerar

Lämna in bilen för auktoriserad service, tvätt eller rekonditionering när du är ute och reser – exempel på service som finns för dig som parkerar på Göteborg Landvetter Airport.

Biltvätt och bilservice

Passa på att ta hand om bilen när du är på resa - på Landvetter finns alla tänkbara tvätt- och rekonditioneringstjänster som gäller oavsett bilmärke.

För dig med Volvo finns det auktoriserad verkstad som kan utföra alla typer av service-, garanti- och verkstadsarbeten. När du kommer tillbaka från din resa kan din bil stå nytvättad och nyservad. Bilen kan du hämta upp dygnet runt.

Kontakt

CMS Group
Telefon: 031-350 10 62 
CMS Groups webbplats

Öppettider

Måndag-fredag: 06.00–19.00 
Övriga tider hämtas bilnyckel i Swedavias Informationsdisk.

Avtalsparkering

Har du behov av särskilda parkeringstjänster som exempelvis förhyrda platser, företagskort och platsreservationer vid speciella evenemang? Teckna då en avtalsparkering.

Nära terminal
Inomhus p-hus P3

  • Mittemot ankomst och avgångshall
  • Fast plats
  • Cirka 1-2 minuter till terminalen

Pris 1 år: 24 000 kr

Kortavtal: 
En månad 2 500 kr. 
Ett kvartal 6 600 kr.

Nära terminal 
Utomhus område E/F

  • Mittemot ankomst och avgångshall  
  • Fast plats
  • Cirka 2-3 minuter till terminalen

Pris 1 år: 19 000 kr

Lågpris
Utomhus område P9

  • Fast plats
  • Cirka 6-7 minuter till terminalen

Pris 1 år: 9 000 kr


Gör en förfrågan om avtalsparkering

Klippkort

Om du reser ofta finns fasta platser och klippkort färdigladdade med parkeringsdygn. Du slipper då administration av parkeringskvitton och parkerar dessutom till lägre dygnspris. Kontakta Parkeringen för att hitta den bästa lösningen.

Parkera nära terminalen inomhus i hus P3 och P4

Klippkort 25 dygn

25 parkeringar med 10 procent rabatt
Pris: 4 680 kronor (ordinarie pris 5 200 kronor)

Klippkort 50 dygn

50 parkeringar med 15 procent rabatt
Pris: 8 840 kronor (ordinarie pris 10 400 kronor)

Klippkort 100 dygn

100 parkeringar med 20 procent rabatt
Pris: 16 640 kronor (ordinarie pris 20 800 kronor)

Samtliga priser är exklusive moms.

Kontakt

E-post: [email protected] 
Telefon: 010-109 32 53

Beställ klippkort här

Kontakt och säkerhet

Kontakta kundtjänst för Landvetters parkeringar

Kundtjänsten för Göteborg Landvetter Airports parkeringar koordinerar arbetet på flygplatsens parkeringsytor. Den är öppen dygnet runt, året om. Av dem får du svar på frågor som rör parkeringen på Landvetter, till exempel vägbeskrivning och prisuppgifter. De hjälper också till med guidning av webbokning per telefon men utför inte själva bokningen åt dig.

Behöver du hjälp vid in- och utfart eller vid betalautomaterna? Tryck på knappen, som finns vid varje infart, utfart och betalautomat, så får du prata med någon från parkeringens kundtjänst via en högtalare.
Kontaktuppgifter parkering

Telefon: 010-109 68 07

E-post: [email protected]


Registreringsnumret läses av

För att underlätta betalning och passering vid in- och utfart läser vi av registreringsnummer både vid in- och utfart. Det är därför viktigt att du ser till att registreringsskylten är läsbar även på vintern. Om du har en så kallad personlig registreringsskylt, kan kameran inte läsa av den vilket innebär att du måste trycka på knappen vid utfartsbommen och personligen kontakta kundtjänst som då öppnar bommen manuellt.

Parkeringsvärdar på plats

Parkeringsvärdar ronderar på parkeringsområdena för att lösa dina eventuella problem som enklare tekniska åtgärder, kontroll av platstillgång och 24-timmarsservice. Prata med dem eller kontakta kundtjänst om du behöver hjälp.

Kameraövervakning och patrullerande personal

Det är säkert att parkera på Göteborg Landvetter Airport. Samtliga in- och utfarter på parkeringarna är kameraövervakade och alla parkeringsytor patrulleras av personal från Swedavia och flygplatsens bevakningsentreprenör.

Långtidsparkeringarna är inhägnade med staket, är väl upplysta och har dessutom förstärkt kameraövervakning.

Glöm inte att låsa och tömma din bil

Swedavia tar inte ansvar för stöld av eller skada på fordon eller egendom som finns i fordon som uppställs på Swedavias parkeringsplatser.

Frågor & svar

Hitta svaren på de vanligaste frågorna. Saknar du din fråga är du välkommen att kontakta kundtjänst.

Hur gör jag en bokning?

Ange datum för när du önskar parkera, därefter får du förslag på tillgängliga alternativ. Välj det som passar dig bäst och fyll sedan i dina personuppgifter, genomför betalningen och sedan är det klart. Glöm inte att skriva ut bekräftelsen.

Generellt om bokning av parkering

Måste jag boka min parkering?
Nej, det går bra att komma hit och välja en plats på ett ledigt område. Däremot är kampanjpriser endast tillgängliga för dem som bokar i förväg. Med en bokad plats är du garanterad att parkera på just det område du har valt.

Vad menas med kampanjkod?
Ibland har vi kampanjer genom media och samarbetspartners. Om du fått en kampanjkod så anger du den här. Har du ingen kampanjkod så låter du fältet vara tomt. Du får då upp de bästa alternativen tillgängliga för dig vid detta tillfälle.

Var kan jag boka min parkering billigast och hur länge får jag parkera?
Generellt sett så blir det billigare ju längre bort från terminalerna du parkerar, men detta gäller inte alltid. Vi rekommenderar att du tittar igenom aktuella erbjudanden i bokningen. Hur kort och lång tid du kan parkera för respektive parkeringsområde framgår också där.

Hur långt innan planerad infart kan jag boka parkering?
Normalt cirka 6 månader, men det kan variera något beroende på hur vi lägger upp våra kampanjer.  

Kan jag boka med kort varsel?
För de flesta parkeringarna gäller att bokning måste göras senast dagen innan avresa. Kortast tid är 2 timmar före infart under förutsättning att det finns platser kvar.

Varför ser jag inte alla parkeringsområden när jag bokar?
Enbart de parkeringsområden som har lediga platser under den valda parkeringsperioden visas.

Kan jag boka en specifik parkeringsplats?
Nej, du kan endast reservera en plats inom ett område, inte en specifik plats. Parkerar du ofta så kan det vara en god idé att hyra en fast plats som alltid är ledig för dig.

Kan kundtjänst hjälpa till att boka parkering?
Vi tar kreditkortssäkerhet på största allvar och kundtjänst kan därför inte genomföra din bokning. De står dock gärna till tjänst med att guida dig genom bokningen.

Hur vet jag att min bokning är genomförd?
En bokningsbekräftelse skickas till din angivna e-postadress.

Jag har inte fått någon bokningsbekräftelse, vad ska jag göra?
Börja med att ta en titt i papperskorgen/mappen för skräppost i ditt e-postkonto. Vissa datorers säkerhetssystem kan vara inställt så att en del e-post hamnar i papperskorgen/mapp för skräppost (spam). Om så inte skulle vara fallet – kontakta kundtjänst så hjälper de dig.

Kan jag förlänga parkeringstiden via sms?
Nej, en bokad parkering går inte att förlänga via sms.

Tillkommer någon bokningsavgift?
Nej, inga andra avgifter än de som du ser vid bokningen tillkommer.

Har ni avtal för företag?
Det finns flera olika avtalsformer och tjänster som kan hjälpa ditt företag att förenkla resandet, som till exempel paxade årsplatser närmast incheckningen och VIP-hantering genom säkerhetskontrollen.

Kortbetalningar

Kortbetalning
Vill du betala med kort väljer du att antingen registrera ditt kort vid infartsbommen och sedan använda samma kort vid utfartsbommen. Du behöver inte hålla reda på någon biljett, parkeringen finns istället laddad på ditt kort. Det går även bra att trycka på "biljett" vid infartsbommen och sedan betala med kort vid utfartsbommen eller i parkeringsautomaterna i incheckningshallen när du kommit tillbaka från resan.

Vilka betalkort accepteras?
Visa, Mastercard, Eurocard, American Express, Diners Club, Volvo, Statoil, Preem. Shell, Hydro, OK/Q8 samt St1. Obs! Pin-kod krävs för kortbetalning vid utfart för alla kort med chip (Visa, Mastercard, Amex, Diners Club). Kod krävs inte för bensinkort utan chip (Volvo, Statoil, Preem, Shell, Hydro, OK/Q8 samt S1).

Går det att boka mer än en parkeringsplats under samma tidsperiod med samma betalkort?
Ja, det går bra. 

Kan jag boka parkering med ett E-kort (säkert kort)?
Ja, det går bra. 

Varför måste jag registrera mitt betalkort vid bokning via webben?
Betalning för parkeringen sker med giltigt betalkort vid bokningstillfället. Giltiga kort är American Express, Mastercard och Visa.
 
Jag har ett bensinkort som är knutet till Visa/Mastercard. Kan jag använda det för att betala en parkeringsbokning?
Ja.
 

Infart och utfart

Vad gör jag när jag kommer till parkeringsplatsen?
Kontrollera att du befinner dig på rätt parkeringsområde, det vill säga det område som du bokat. Kör fram mot bommen och invänta medan systemet läser av och identifierar ditt fordons registreringsnummer. Bokningen identifieras, en infartsbiljett produceras automatiskt och bommen går upp. Tryck inte för biljett då din biljett produceras automatiskt efter att systemet identifierat fordonets registreringsnummer. Skulle något mot förmodan inte fungera, vänligen tryck på knappen med telefonsymbol och invänta assistans. Vi är bemannade dygnet runt för att kunna stå till hands och hjälpa dig.

Vad gör jag om jag har bokat en parkering, men det lyser fullt vid infarten när jag kommer fram? 
Om du bokat en plats har du alltid tillträde till den parkering du bokat. Även om parkeringsområdet är fullt för övriga parkerare.

Vad händer om jag parkerar på fel parkeringsområde?
Du debiteras då enligt ordinarie pris för det område du parkerat på. Var därför mycket noga med att kontrollera att du befinner dig på rätt parkering. Kontakta gärna kundtjänst via snabbtelefonen vid infarten för att få bekräftat att du har kommit till den parkering som du har bokat. Ange då namnet på det parkeringsområde som du har bokat plats på.

Måste jag komma exakt den tid som jag angett för parkeringen som jag bokat?
För att systemet ska kunna reservera en plats måste klockslag anges för både infart och utfart. Du kan köra in när som helst det första bokade dygnet efter angivet klockslag, men om du kör in före angivet klockslag det första bokade dygnet så kan en tilläggsavgift förekomma.
 
Vad händer om jag parkerar för tidigt eller kör ut för sent?
Ordinarie dygnsavgift för berört område debiteras vid för tidig infart alternativt för sen utfart. Debiteringen sker vid utfart.

Jag har bokat en vecka, men kom hem två dagar före utsatt utfartstid. Återbetalas då resterande kostnad för den parkeringstid som jag inte nyttjade?
Nej, outnyttjad parkeringstid återbetalas inte. 

Vad händer när jag ska köra ut från parkeringsområdet?
Kör fram till valfri utfartsbom. Bokningen identifieras, parkeringstiden kontrolleras och bommen går upp. I händelse av att läsning inte sker eller att parkering skett längre tid än du bokat, stoppar du in biljetten som du fick vid infarten. Systemet räknar ut den extra kostnaden och betalning sker vid utfart med kort. 

Parkering för dig med funktionsnedsättning

Kan jag boka en plats avsedd för personer med funktionsnedsättning?
Nej, tyvärr inte. Orsaken till detta är att vi har begränsat antal platser avsedda för personer med funktionsnedättning per terminal.

Om jag med en funktionsnedsättning kan stå på en vanlig parkeringsplats och vill boka den, hur får jag då min rabatt när systemet per automatik drar pengar från mitt kort?
Dessvärre går det inte att få det reducerade pris som är kopplat till ditt tillstånd när du bokar och betalar via webben.
 

Hantera bokning och hitta bokningsuppgifter

Fråga: Vad är "Hantera min bokning"?
Svar: Denna tjänst ger dig möjlighet att ändra eller avboka din bokning på webben. Du söker rätt på din egen bokning genom att ange din e-postadress och ditt bokningsnummer. Till exempel kan du göra en ombokning fram till 24 timmar innan angiven tidpunkt för infart mot en kostnad av 25 SEK. Ändring av personuppgifter är dock kostnadsfri. Du kan också få guidning för att ändra din bokning genom att ringa vår kundtjänst 010-109 68 05. Observera att dygnet räknas från kl. 00.00.

Du kan avboka när som helst fram till 24 timmar innan angiven tidpunkt för infart mot en kostnad av 25 SEK. Gå in på "Hantera min bokning" och följ instruktionerna. Du hittar länken dit i den bokningsbekräftelse som du fått via e-post.

Vad händer om jag glömmer eller förlorar min bokningsbekräftelse? 
Du kan hitta din bokning under "Hantera min bokning", och där kan du också skriva ut dina bokningsuppgifter. Du kan även ringa till kundtjänst så hjälper de dig.

Finns det momsuppgifter på min bokningsbekräftelse?
Ja, bekräftelsen fungerar även som ett kvitto på köpt tjänst och där finns uppgift att moms (25 procent) är inkluderad i priset.