Första kvartalet det bästa för Göteborg Landvetter Airport

2011-04-07, kl. 14:03

382 699 passagerare flög till och från Göteborg Landvetter Airport under mars 2011. Det är en ökning med 11 procent jämfört med samma månad föra året. Utrikestrafiken ökade med 15 procent medan inrikestrafiken ökade med 5 procent. Denna starka passagerartillväxt i mars gör både månaden och första kvartalet till det bästa för Göteborg Landvetter Airport under 2000-talet.

Efterfrågan och tillgängligheten på flygförbindelser till och från Västsverige är stor. I mars och för första kvartalet presenteras rekordsiffror i antal passagerare som flugit till och från Göteborg Landvetter Airport. Flyget som kollektivtransportmedel väljs i mycket större utsträckning än tidigare.
- Den huvudsakliga förklaringen är den starka svenska ekonomin men också att våra flygbolag tillgodoser resenärernas önskemål väl vad gäller flygutbud. Under en genomsnittsvecka i mars hade vi närmare 1300 avgångar och ankomster till 62 destinationer, säger Annika Hilmersson, informationschef Göteborg Landvetter Airport.

Antalet landningar i linjefart och charter ökade med 19 procent i mars jämfört med samma månad föregående år. Utrikes ökade med 19 procent medan inrikes ökade med 18 procent.
- Totalt flög 1 032 368 passagerare till och från Göteborg Landvetter Airport under perioden januari-mars, en ökning med 16 procent jämfört med samma period förra året. Inrikes ökade med 10 procent och uppgår till 293 707 passagerare och utrikes ökar med 18 procent och uppgår till 738 661 passagerare.