Fyramiljonersstrecket passerat på Landvetter

2015-09-07, kl. 09:00

I augusti passerade passagerarantalet 4 miljoner på Landvetter flygplats. Det innebär en ökning av trafiken med 18 procent jämfört med året innan.

4 048 811 lyder noteringen för antalet passagerare under januari – augusti 2015. Av den siffran står flygbolagen som tidigare flög från Säve för cirka 13 procent. Men även utan den tidigare Säve-trafiken har antalet passagerare på Göteborg Landvetter Airport vuxit med närmare 3 procent hittills i år.

- Det har varit en fantastisk resandesommar med mer folk än någonsin förr! Det skapar så klart utmaningar för oss som driver flygplatsen men vi jobbar tillsammans med alla våra partners för fullt för att resan ska gå så smidigt som möjligt, från det att man parkerar bilen eller kommer med bussen till att man kliver på planet, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

Antalet passagerare som flög utrikes under augusti månad uppgick till 427 667 (+17 jämfört med aug 2014). Under januari - augusti har 3 155 785 personer flugit utrikes till eller från Landvetter (+23).

Inrikespassagerarna uppgick under augusti i år till 109 510 till antalet, vilket är 11 procent fler än i augusti 2014. Inrikestrafiken hittills i år har ökat med 4 procent till 893 026 personer.

Den totala passagerarsiffran i augusti 2015 är 537 177, vilket är 16 procent fler än under augusti förra året.

Prognoserna för flygtrafiken tyder på att antalet passagerare på Göteborg Landvetter Airport vid årets slut kommer att passera ytterligare en miljongräns – 6 000 000.

För mer information: Fredrik Olsson, kommunikationschef Göteborg Landvetter Airport, tel: 010-10 93117