Landvetter inleder året med fler resenärer

2014-02-05, kl. 09:00

Antalet resenärer från Göteborg Landvetter Airport ökade under årets första månad. 366 409 personer reste till eller från flygplatsen, vilket är rekord för en januarimånad.

Antalet resenärer från Göteborg Landvetter Airport ökade under årets första månad. 366 409 personer reste till eller från flygplatsen, vilket är flygplatsrekord för en januarimånad.

Statistiken för januari 2014 visar därmed en uppgång på 4 procent i det totala antalet resande jämfört med samma månad förra året och är den januarimånad med flest antal resenärer någonsin på Landvetter.

- Efter vårt rekordår 2013 då vi för första gången gick över 5 miljoner resenärer, är det roligt att se att vi börjar detta år med en fortsatt ökad efterfrågan på flyg till och från Västsverige. Flygbolagen fortsätter att satsa och efterfrågan svarar uppenbarligen väldigt väl på det ökade utbudet, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

263 361 personer reste utrikes, en ökning med 2 procent jämfört med i januari 2013. Januari 2014 är därmed den bästa månaden någonsin avseende utrikesresandet och den åttonde månaden i rad med ökande antal utrikesresenärer jämfört med föregående år.

Inrikesresenärerna var i januari 103 048 stycken vilket är 9 procent fler än i samma månad för ett år sedan. Det är också den sjätte månaden i rad med en positiv utveckling i antalet inrikesresenärer (jämfört med motsvarande månad året före).

- Det ökande inrikesresandet är en följd av en punktlig, pålitlig och prisvärd produkt i kombination med en konjunkturutveckling som gör att både privatpersoner och företag reser mer, säger Charlotte Ljunggren.

Antalet landningar var i januari 2014 2 294 stycken vilket är på samma nivå som för ett år sedan.

För mer information: Fredrik Olsson, kommunikationschef, tel: 010-10 93 117