Nextjet öppnar ny linje mellan Göteborg och Umeå

2018-01-22, kl. 15:49

Den 12 mars börjar Nextjet trafikera en ny flyglinje mellan Göteborg Landvetter Airport och Umeå Airport med 32 turer per vecka. Linjen mellan Göteborg och Umeå kommer att knyta ihop två större städer som idag endast nås genom mellanlandning.

Den 12 mars börjar Nextjet trafikera en ny flyglinje mellan Göteborg Landvetter Airport och Umeå Airport med 32 turer per vecka. Linjen mellan Göteborg och Umeå kommer att knyta ihop två större städer som idag endast nås genom mellanlandning.

Nextjet trafikerar sedan tidigare sträckorna Sundsvall-Göteborg och Luleå-Göteborg. Genom den nya linjen täcker Nextjet en större del av Sverige än något annat flygbolag med framförallt tonvikt på Norrland där direkttrafiken till Göteborg växer sig allt starkare.

Linjen Umeå-Göteborg kommer att trafikeras med ett jetflygplan med plats för 50 passagerare. Linjen kommer att trafikeras med en tur och retur morgon och kväll samt en tur mitt på dagen, måndag till fredag, samt en tur och retur på söndagar. Restiden blir 1 timme och 25 minuter.

– Vi är glada att Nextjet utökar med en ny linje mellan Göteborg och Umeå, då det finns behov av utökad trafik städerna emellan. Den nya direktlinjen underlättar för både affärsresenärer och studenter och andra som på ett smidigare sätt nu kan besöka släkt och vänner, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

– Det är glädjande att flygtrafiken från Umeå Airport växer, och att västsvenskarna nu kan nå Umeåregionens omväxlande natur och kultur på enbart 1 timme och 25 minuter. Att få en direkförbindelse från och till Västsveriges nav möjliggör en utökad besöksnäring i båda riktningar, säger Bengt-Ove Lindgren, flygplatschef Umeå Airport.

Under helgerna kommer turer att utföras även till Karleby/Jakobstad. Detta innebär att resenärer kan resa smidigt mellan Umeå och Karleby/Jakobstad på fredagar, söndagar och måndagar.

Denna förbindelse är speciellt anpassad för veckopendlande mellan regionerna Västerbotten och Österbotten.

Biljetterna kan nu bokas på www.nextjet.se eller hos din lokala resebyrå.

För mer information, kontakta Swedavia pressjour, telefon 010-10 90 100.