Ny direktlinje med Norwegian till Gdansk från Landvetter

2019-11-11, kl. 09:00

Norwegian expanderar utrikestrafiken på Göteborg Landvetter Airport och startar upp en ny direktlinje till Gdansk i Polen. De utökar därmed sitt utbud från Göteborg med ytterligare en destination och erbjuder 16 utrikesdestinationer från Landvetter.

Den 3 april 2020 börjar Norwegian flyga direkt till Gdansk från Göteborg Landvetter två gånger i veckan, på fredagar och söndagar, och erbjuder därmed 16 utrikesdestinationer från Landvetter. Norwegian blir det tredje flygbolaget som trafikerar sträckan.

Utrikestrafiken på Göteborg Landvetter fortsätter att växa och antalet utrikesresenärer under oktober månad visade en ökning på 2 procent jämfört med föregående år. Hittills under året har det öppnat 14 nya linjer på Landvetter och fem nya linjer har annonserats de senaste månaderna. Utöver Gdansk har Norwegian nyligen annonserat Turin och Grenoble inför vintersäsongen, BRA har annonserat Berlin och Eurowings Hamburg, båda med start i slutet av mars 2020.

Flygtrafiken från Landvetter till Polen har under de senaste två åren fördubblats och Polen är den åttonde största utländska marknaden för utgående trafik. När det gäller inresande besökare till Göteborgsregionen är Polen av växande betydelse för besöksnäringen. På linjen mellan Göteborg och Gdansk är 60 procent polska resenärer och det huvudsakliga skälet till att resa är i syfte att besöka familj och vänner eller turista på resmålet.

- Vi välkomnar satsningen som Norwegian gör på regionen genom att öppna ytterligare en direkt utrikeslinje från Landvetter. Intresset för Östeuropa växer och antalet resenärer till Polen har fördubblats de senaste två åren, Polen är nu vår åttonde största utrikesmarknad för utresande passagerare. Över 40 procent av de utländska resenärerna mellan Göteborg och Gdansk besöker familj och vänner, säger Anna Strömwall, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

– Vi märker att det finns ett stort intresse att upptäcka mer av Östeuropa och är därför glada över att kunna erbjuda många nya linjer till spännande destinationer för resenärer i hela Skandinavien. Vi ser fram emot att välkomna resenärer ombord våra bränsleeffektiva flygplan, säger Magnus Maursund, Senior Vice President Commercial Short Haul på Norwegian.

Gdansk, den medeltida Hansastaden tidigare omnämnd som Dantzig, är idag sammanväxt med städerna Sopot och Gdynia och bildar tillsammans området Trójmiasto, "Trippelstaden". Detta område, tillsammans med flera andra omgivande orter och områden bildar Gdańsks storstadsområde. Besökare bjuds på spännande arkitektur och ett stort kulturutbud. Sopot refereras till som ”Polska rivieran” och erbjuder fina stränder.

Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska år 2020 ha noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025.

För mer information, kontakta Swedavias pressjour på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se