Ryanair expanderar ytterligare på Göteborg Landvetter med ny linje till Litauen

2021-08-18, kl. 13:21

Det irländska lågprisbolaget Ryanair ser fortsatt nya möjligheter på den svenska marknaden och utökar destinationsutbudet från Västsverige i höst med en ny flyglinje till Litauens näststörsta stad, Kaunas.

Det irländska lågprisbolaget Ryanair ser fortsatt nya möjligheter på den svenska marknaden och utökar destinationsutbudet från Västsverige i höst med en ny flyglinje till Litauens näst största stad, Kaunas.

I början av november kommer det för första gången att vara möjligt att flyga direkt mellan Göteborg och Kaunas. Göteborg Landvetters snabbast växande flygbolag före pandemin fortsätter att expandera och öppnar under höstlovet den nya flyglinjen till Litauens näst största stad efter huvudstaden Vilnius. Samtidigt lanserar Ryanair nya flyglinjer till Billund och Riga, en inrikeslinje till den nya basen på Stockholm Arlanda - och i juli var det premiär till Zagreb.

Flyglinjen till Kaunas blir för närvarande den enda direktförbindelsen till Litauen. Under åren före pandemin utvecklades trafiken till Litauen mycket positivt genom en direktförbindelse mellan Göteborg och Vilnius. Övervägande delen av passagerarna var utländska resenärer som reste i arbetet eller privat för att besöka släkt och vänner, vilket också majoriteten av de svenska privatresenärerna gjorde. Litauen, liksom hela Baltikum, har också blivit ett attraktivt resmål för turister. Kaunas är centralt beläget i landet endast knappt 100 km från Vilnius och ett viktigt ekonomiskt, akademiskt och kulturellt center.

Även om resandet ännu är kraftigt präglat av pandemin fortsätter efterfrågan på flygresor att återhämta sig. För resor inom EU skapar EU:s digitala covidbevis förutsättningar för ett förenklat resande då rutinerna för kontroll kan samordnas ytterligare.

- Det är ett verkligen positiva nyheter att Ryanair fortsätter expandera på Landvetter och att de väljer att lansera ytterligare en ny destination så snart efter trafikstarten till Zagreb och innan flyglinjerna till Billund, Riga och Stockholm har startat är ett styrkebesked och tecken på ökad efterfrågan, säger Anna Strömwall, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport. Kaunas är en fin stad med spännande historia som jag hoppas att många i Västsverige passar på att upptäcka.

Göteborg Landvetter Airport (GOT) – Billund Airport (BLL) trafikeras tre gånger i veckan, på måndagar, onsdagar och fredagar med start den 29 oktober 2021.

Göteborg Landvetter Airport (GOT) – Kaunas International Airport (KUN) trafikeras två gånger i veckan, på måndagar och fredagar med start den 2 november 2021.

Göteborg Landvetter Airport (GOT) – Riga International Airport (RIX) trafikeras tre gånger i veckan, på tisdagar, torsdagar och lördagar med start den 28 oktober 2021.

Göteborg Landvetter Airport (GOT) – Stockholm Arlanda Airport (ARN) trafikeras dagligen med start den 28 oktober 2021.

Biljetter finns till försäljning. För mer information om aktuell trafik på Göteborg Landvetter: www.swedavia.se/landvetter/aktuell-flygtrafik.

Ryanair grundades 1985 av den irländska familjen Ryan. Den irländska lågprisbolaget Ryanair Holdings plc är idag Europas största flygbolagskoncern och inkluderar dotterbolagen Buzz, Lauda, Malta Air & Ryanair. Bolaget har runt 80 baser med förbindelser till ca 250 destinationer i 40 länder med en flotta med 460 flygplan och ytterligare 210 Boeing 737-flygplan på beställning. Ryanair har höga hållbarhetsmål och planerar att driva 12,5 procent av sina flygningar med hållbart flygbränsle år 2030. Mer information om flygbolaget: www.ryanair.com.

Swedavia följer ansvariga myndigheters råd och rekommendationer kring covid-19 och utöver det följer vi ett internationellt regelverk för flygbranschen. För information om de åtgärder som Swedavia infört för ett tryggt resande se exempelvis: www.swedavia.se/landvetter/infor-din-resa.

Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.