Starkt år för Göteborg-Landvetter

2011-01-07, kl. 13:59

Under 2010 reste 4 133 042 personer till och från de närmare 100 destinationer som Göteborg Landvetter Airport erbjuder. Det är en ökning med 12 procent jämfört med året innan.

1 040 249 personer flög inrikes vilket är en ökning med sex procent jämfört med förra året. Utrikesresenärerna ökade med 14 procent jämfört med föregående år och uppgår till 3 092 793 personer. Under 2010 startade och landade 61 156 flygplan vilket är en ökning med åtta procent jämfört med året innan. Göteborg Landvetter Airport står därmed för den största procentuella passagerarutvecklingen av samtliga Swedavias flygplatser år 2010.

Västra Sveriges resenärer har valt flyget som transportmedel i mycket större utsträckning 2010 än vad de gjorde året innan.
- Vi har haft en fantastisk passagerarutveckling under 2010. Det visar på att flyget är en viktig del i den svenska och internationella kollektivtrafiken och en förutsättning för att vi ska kunna resa inom samt till och från Sverige, säger Olle Sundin flygplatschef Göteborg Landvetter Airport.

I december går inrikestrafiken, för första gången under 2010, om utrikestrafiken när det gäller procentuell ökning av passagerarantalet. 91 311 reste inrikes i december, en ökning med 21 procent jämfört med samma period året innan och 238 258 personer reste utrikes, en ökning med 17 procent. I december ökade antalet starter och landningar med 22 procent jämfört med samma period föregående år och uppgår till 5 086.

- Nya flygbolag såsom easyJet och British Airways bidrar naturligtvis till denna ökning men också de redan etablerade flygbolagen som mött den starka efterfrågan från västra Sveriges resenärer med fler avgångar och nya destinationer. Bland andra har det Göteborgsbaserade flybolaget City Airline startat sju nya linjer under 2010, säger Brett Weihart flygmarknadschef Göteborg Landvetter Airport.

TOPP 10 destinationer från Göteborg Landvetter Airport 2010:

1. Stockholm
2. Köpenhamn