Swedavia säljer byggrätter vid Göteborg Landvetter Airport

2021-07-05, kl. 12:00

Swedavia säljer två markägande bolag inom Airport City Göteborg vid Göteborg Landvetter Airport. Köpare är Zeppelin Sverige AB, exklusiv återförsäljare för Caterpillar Inc. i Sverige. Försäljningen är i linje med Swedavias strategi att genom framgångsrik flygplatsnära fastighetsutveckling skapa värden för att återinvestera i flygplatsernas utveckling och konkurrenskraft.

Swedavia säljer två markägande bolag inom Airport City Göteborg vid Göteborg Landvetter Airport. Köpare är Zeppelin Sverige AB, exklusiv återförsäljare för Caterpillar Inc. i Sverige. För att möta en fortsatt stark efterfrågan på logistikfastigheter planerar Swedavia för att utveckla ytterligare cirka 350 000 kvadratmeter lager- och logistikyta. Försäljningen är i linje med Swedavias strategi att genom framgångsrik flygplatsnära fastighetsutveckling skapa värden för att återinvestera i flygplatsernas utveckling och konkurrenskraft.

Airport City Göteborg har visionen att vara en flygplatsstad i framkant med möjligheter för morgondagens företag att verka och växa. I hjärtat av Airport City Göteborg ligger Logistics Park 1, ett centrum för framtidens logistik. Swedavia säljer nu två markägande bolag inom området till Zeppelin Sverige AB. På en markyta om totalt ca 32 000 kvadratmeter planerar Zeppelin att etablera det svenska huvudkontoret med cirka 100 arbetsplatser tillsammans med en modern, multifunktionell och flexibel serviceanläggning som blir en heltäckande bas för Zeppelins samtliga verksamheter i västra regionen.

– Vi är glada att Zeppelin väljer att etablera sig mitt i ett optimalt logistiknav intill Göteborg Landvetter Airport med närhet till flyget, till regionens största städer Göteborg och Borås, till Göteborgs Hamn och även till de stora vägnäten. Med sin internationella prägel kommer Zeppelin passa bra in i den mix av företag som nu håller på att etablera sig här. Vi planerar nu för en Logistics Park 2 för att möta den starka efterfrågan, säger Stefan Stenberg, VD för Swedavia Real Estate.

Logistics Park 1 är Airport City Göteborgs första logistikpark som omfattar totalt 150 000 kvadratmeter lager- och logistikyta. Här har det uppförts toppmoderna logistikfastigheter, skräddarsydda efter kundernas behov. Under år 2019-2020 har bland andra Postnord TPL, Rajapack, Vätterleden Logistik och Dawa Däck etablerat sig i området.

– Tack vare det utvalda läget kan vi sikta på en regionförstoring då fler kan nyttja anläggningen från ett större upptagningsområde. Det blir lättare än någonsin att ta sig till oss oavsett färdsätt. Tanken är att byggnaden ska vara miljöcertifierad och Zeppelin-koncernen jobbar målmedvetet med att alla strategiska affärsenheter ska vara CO2-neutrala innan 2030, både när det gäller lokaler och verksamhet, säger Volker Poßögel, VD för Zeppelin Nordics samt Zeppelin Sverige AB.

Nästa steg i utvecklingen av Airport City Göteborg är Logistics Park 2 som är i planeringsfasen. För att möta morgondagens behov av stora moderna och effektiva lager- och logistikbyggnader kommer en detaljplan för utveckling av cirka 350 000 kvadratmeter logistikanläggningar att arbetas fram.

Överlåtelsen till Zeppelin förväntas ske under det fjärde kvartalet. Det underliggande fastighetsvärde uppgår till cirka 39,8 miljoner kronor.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Zeppelin Sverige är exklusiv återförsäljare av Caterpillars maskiner och motorer i Sverige

Zeppelin Sverige AB är exklusiv återförsäljare för Caterpillar Inc. i Sverige och erbjuder nya och begagnade entreprenad- och gruvmaskiner, uthyrningstjänster samt motorer och elgeneratorer. I utbudet finns mer än 100 maskintyper, från minigrävmaskiner till gigantiska gruvtruckar. Maskinerna är driftsäkra, bränsleeffektiva och bygger på modern teknologi. I segmentet för motorer och generatorer är Zeppelin en ledande leverantör av lösningar för applikationer inom industri, marin och järnväg.

Den svenska verksamheten är komplett med försäljning, service, finansiering och uthyrning. I organisationen finns gedigen kunskap hos servicetekniker och ingenjörer som servat Caterpillar-produkter under årtionden. Zeppelin tar hand om kunder i hela Sverige och har cirka 440 anställda på 14 platser från norr till söder. Zeppelin Sverige AB är en del av den tyska Zeppelin-koncernen. Mer information finns på zeppelin-cat.se.