Gå till innehåll

Västsvenskarna flyger oftare på semester än genomsnittet – och är glada på flygplatserna

2013-12-19, kl. 10:28

I dag lanserar Swedavia som driver Göteborg Landvetter Airport undersökningen Resenären tillsammans med TNS Sifo. Den har genomförts för att kartlägga svenskarnas syn på resor, semestrande och flygplatser över hela världen. Det visar sig bland annat att upplevelsen på en flygplats blir allt viktigare.

En av de saker som framkommer är att fler västsvenskar än genomsnittet valt att flyga på semesterresa det senaste året. Hela 60 procent av de boende i Västra Götaland har gjort det, att jämföra med 53 procent av svenskarna i stort. Resenärer från länet är framför allt förväntansfulla (78 %) och glada (49 %).

– Vi ser att svenskarna prioriterar utlandsresor i högre grad i dag än för några år sedan och att flygplatsen är en viktig del av reseupplevelsen. Det som utmärker västsvensken är att man i tydligt högre utsträckning än genomsnittssvensken uppger att man flugit på semesterresa det senaste året, och att en högre andel tycker att de prioriterar utlandssemester högre idag än för några år sedan. Men också att vi västsvenskar känner förväntan och glädje när vi befinner oss på en flygplats, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

Undersökningen Resenären, som nu genomförts för andra året, visar vilka val svenskarna gör i samband med sin semester och hur de beter sig inför resan. 2013 års rapport visar att långt över en tredjedel (41 %) upplever även att de prioriterar utlandssemester högre i dag än för 5-10 år sedan. Hela 46 procent av respondenterna från Västra Götaland uppger att de prioriterar utlandssemester mer i dag än för 5-10 år sedan. Anledningarna är främst att man vill uppleva något speciellt (46 %), att behovet av avkoppling ökat i takt med samtidens krav på ökad tillgänglighet (35 %), eller att det blivit enklare (27 %).

På flygplatserna är resenärer från Västra Götaland förväntansfulla (78 %) och glada (49 %), att jämföra med 73 procent och 46 procent för resten av befolkningen. 73 procent av västsvenskarna anser att atmosfären på en flygplats är viktig för reseupplevelsen. Och det man helst vill göra är att umgås på riktigt och samtala med dem man reser tillsammans med, långt från den ständigt uppkopplade vardagen. På flygplatsen vill västsvensken helst prata med sitt resesällskap (20 %), fika (19 %) och shoppa (13 %). Man efterfrågar främst billigare shopping (45 %), food court med mat från jordens alla hörn (28 %), bättre jobbmöjligheter (21 %) samt fler svenska varumärken (21 %). Här skiljer sig västsvensken tydligt från genomsnittssvensken, där bara 16 procent är intresserade av mer svenskt i shoppingutbudet.

– Vi på Göteborg Landvetter Airport arbetar hela tiden med att ytterligare förbättra för resenärerna så att vistelsen på flygplatsen innebär glädje och förväntan. Flygplatsens atmosfär, interiör, service och utbud är en viktig del av reseupplevelsen och på Landvetter har vi gjort stora insatser vad gäller detta det senaste året. I februari öppnade vi ”nya” Göteborg Landvetter Airport med 1 000 nya kvadratmeter, ett större utbud av restauranger och butiker och en helt ny miljö som lyfte flygplatsens till internationell toppklass, säger Charlotte Ljunggren.

Förutom shopping och bra mat tycker svenskarna att en bra flygplatsatmosfär karaktäriseras av rena och snygga lokaler, låg ljudnivå, bra information samt gott om sittplatser.

Ladda ner hela Resenären-rapporten här: www.swedavia.se/resenaren

Resultat ur Resenären

  • Den vanligaste orsaken till att man prioriterar utlandssemester högre idag är för att man vill uppleva något speciellt (47 %). Det gäller framförallt 18-29 åringar (60 %) samt personer i Stockholms- (58 %) och Jönköpingsområdet (56 %).
  • Äldre resenärer (50-64 och 65-79 år) inspireras av sina tidigare resor i valet av destination
  • I Kalmar län (39 %), Halland (47 %) och Norrbotten (37 %) planerar en större andel personer sin resa minst sex månader innan avresa jämfört med 30 procent i övriga Sverige.
  • 36 procent vill vara på plats på flygplatserna mer än 2 timmar i förväg för att shoppa, äta och insupa atmosfären. Resenärer från Gävleborg, Halland, Örebro, Dalarna och Södermanland spenderar längst tid i förväg på flygplatsen.
  • Den känsla som dominerar bland resenärer när de kommer till flygplatserna är förväntan, och det är starkast bland personer boende i Värmland (81 %) och Dalarna (också 81 %).
  • Kvinnor packar i tydligt högre utsträckning än män ner penna, mediciner, tuggummi och smink i handbagaget. Män tar istället i högre utsträckning med dator/iPad och kondomer.
  • Kvinnor köper på flygplatsen helst något att läsa (32 %) och exklusiv damparfym (28 %). Männen inhandlar gärna sprit och helst av den finare sorten (40 %).
  • Mer än var sjätte man spenderar helst tiden fram till avgång i baren och det gäller framförallt män i åldern 30-49 år (22 %).
  • De äldre männen mellan 65-79 år föredrar att fika (26 %).
  • Kvinnor ägnar helst flygplatstiden till att umgås och prata med sitt ressällskap (23 %).
  • Kvinnor är också de som anser att det är viktigt att flygplatser strävar efter att vara så miljövänliga som möjligt (86 %).
  • Billigare shopping och mat från hela världen är det som resenärerna allra helst önskar på flygplatser.
  • 23 procent av de tillfrågade uppdaterar sin Facebookstatus eller gör ett Instagraminlägg på flygplatsen innan avresa.
  • Pocketböcker är den överlägset mest populära läsformen under resan (54 %) följt av tidningar/magasin (20 %) och svenskarna vill helst läsa ”En man som heter Ove” av Fredrik Backman eller ”Inferno” av Dan Brown.

Resultat för Västra Götaland

  • 635 personer från Västra Götaland har intervjuats, varav basen för de resultat som rapporteras här utgörs av de 337 som svarade att de har flugit på semesterresa det senaste året.
  • Bland västsvenskarna bestämmer sig 46 procent av resenärerna för resmål mer än tre månader i förväg, 24 procent mer än sex månader och 22 procent en månad i förväg.
  • I handbagaget packar man helst penna (59 %), kamera (55 %) och tuggummi (42 %).
  •  Man vill vara på en flygplats minst en timma innan (56 %), alternativt två timmar innan (35). Åtta procent har svarat högst 30 minuter.
  • På en flygplats känner västsvensken förväntan (78 %), glädje (49 %) och nervositet (24 %).
  • Västsvensken föredrar personlig incheckning (60 %) framför så kallad self-service (32).
  • På flygplatserna vill man helst prata med sitt resesällskap (20 %), fika (19 %) och shoppa
    (13 %).
  • För de flesta (73 %) är atmosfären på flygplatserna viktig.
  • Man efterfrågar där billigare shopping (45 %), food court med mat från jordens alla hörn
    (28 %), bättre jobbmöjligheter (21 %) samt mer fokus på svenska varumärken (21 %).
  • Hela 46 procent upplever att de prioriterar utlandssemester mer i dag än för 5-10 år sedan. Anledningarna är främst att man vill uppleva något speciellt (46 %), att behovet av avkoppling ökat i takt med samtidens krav på ökad tillgänglighet (35 %), eller att det blivit enklare (27 %).
  • Helst äter man smörgås (48 %), varm mat (15 %) eller snabbmat (7 %) och dricker öl (24 %), kaffe (27 %) eller vin (9 %).
  • Man shoppar helst fin sprit (34 %), reselektyr (29 %) eller svensk choklad (23 %) och spenderar cirka 500 kronor (42 %) eller upp till 100 kronor (26 %).
  • Att en flygplats satsar på att vara så miljövänlig som möjligt upplevs som viktigt av hela 77 procent av Västsvenskarna.

Om undersökningen
Undersökningen har gjorts av TNS Sifo på uppdrag av Swedavia om svenskarnas syn på resor, semestrande och flygplatser över hela världen. Den är webbaserad och genomfördes den 30 september - 9 oktober 2013. Respondenterna är slumpmässigt utvalda personer mellan 18-79 år. Totalt gjordes 9 067 intervjuer, varav 4 594 svarade ja på frågan om de flugit på semesterresa det senaste året och därmed utgör basen för undersökningsresultaten. För riksresultaten är basen 2 000 personer. 

För mer information, kontakta:

Fredrik Olsson, kommunikationschef Göteborg Landvetter Airport, tel 010-10 93 117
eller
Swedavias pressavdelning, tel 010-10 90 100, alternativt press@swedavia.se