Malmö Airport 50 år

Fira med oss! 1 december 2022 fyller Malmö Airport 50 år. Vi firar detta under hela året med aktiviteter på flygplatsen och i Swedavias digitala kanaler. Här kommer du bland annat kunna läsa om personerna bakom Malmö Airport och deras spännande historier. Visste du till exempel att Zlatan Ibrahimovic spelade fotboll med sin Helena Seger i avgångshallen och att påven Franciskus träffade vår förra statsminister på flygplatsen? Dessa och andra historier kommer du kunna läsa om här. 

Visste du det här om Malmö Airport?


Det första flygplanet landade på flygplatsen 1972. Flygtrafiken gick till en början till Stockholm och ett par charterdestinationer men behovet ökade snabbt och flera destinationer adderades.

Sedan starten har över 60 miljoner resenärer passerat flygplatsen på väg till jobbet, semestern eller sitt livs stora äventyr – kanske är du en av dem?

Malmö Airport är Sveriges tredje största flygplats och en stor arbetsplats med cirka 900 anställda uppdelat på sextio företag. Flygplatsen ligger i hjärtat av den växande Öresundsregionen med ett avstånd på 30 km till Malmö och Lund samt 55 km till Köpenhamn. På flygplatsen finns även en start- och landningsplatta för helikopter.

Läs mer om Malmö Airport här. 

Malmö Airport
Tomas Ståhle Olsson

Intervju med Tomas Ståhle Olsson, gruppchef Airport Service

Tomas Ståhle Olsson var 23 år när han började skotta snö som  säsongsarbetande vintergubbe på flygplatsen. Året var 1991. Genom åren har han träffat sin fru på Malmö Airport och numera jobbar även hans dotter inom resebranschen.

Hej Tomas, du har varit på Malmö Airport ganska länge och på många positioner. Berätta!

– Ja, här har du verkligen en arbetsplats där du kan utvecklas och ta dig vidare i karriären om du vill. Efter säsongsarbetet fick jag jobba på lastningen, där fick jag min tillsvidareanställning. På rampen fick jag lära mig allt från lastning till att bogsera/flytta flygplan, tömma toaletter och lasta fraktplan med tunga fordon. Stora maskiner har jag alltid tyckt om att köra, skrattar Tomas och fortsätter: 

– Några år senare jobbade jag som rampagent. Helt plötsligt stod jag i kostym och slips och räknade vikt och balans på flygplanen. Detta gjordes både manuellt och digitalt. Det var där jag träffade min blivande fru som då jobbade som incheckare. Vi var på en kurs för att utbilda oss till rampagenter. Det ena ledde till det andra och jag friade till Cissy i London 2 år senare. Vi har tre barn tillsammans varav ett jobbar för Ving. Den här arbetsplatsen har verkligen varit livsavgörande för mig, småler Tomas.

Förutom att din dotter och du jobbar inom flygbranschen så har din fru och dina svärföräldrar också jobbat i branschen. Vad är dragningskraften tror du?
– Det bästa med Malmö Airport är den dynamiska vardagen med samhörigheten med kollegor både på Swedavia och våra samarbetspartners. I två år var jag “borta” från Malmö Airport och flög för Britannia Airways (nu TUI red. anm.) men återvände för att arbeta som lastare i kombination med brandman. Jag älskar att jobba här!

Som flygplatsbrandman jobbade du kombinerat med rollen som lastare i tre år. Sen fortsatte du på Luftfartsverket som brandman/logistik i ett år och sedan som insatsledare i tre år. Hur var det?
– På den tiden var det mer fokus på brand och vi fick träna mycket. Det var innebandy och badminton bland annat. Jag minns det som en härlig tid fylld med adrenalin. Vid ett skarpt larm var jag insatsledare tillsammans med min kollega Uffe. Vi blev ombedda att hjälpa till med förflyttning från ambulans till ambulansflygplan som utfördes i en hangar på grund av att det snöade så kraftigt. Den här gången var det en ung kille som hade en livshotande situation och vårdades i en Ecmo maskin.

– Uffe och jag hjälpte till så att förflyttningen gick så smidigt som den kunde under rådande omständigheter. När ambulansflygplanet lyft var det emotionellt, vi visste inte hur det skulle gå för honom. Döm av min förvåning när det senare visade sig vara en väninnas son.

– Johan klarade sig och varje år på årsdagen postar familjen ett tack på sociala medier. Det kändes att vi bidrog, gjorde skillnad. Johan och Linda (Johans mamma) kom och hälsade på när han hade tillfrisknat.

Numera jobbar Tomas som gruppchef med personalansvar på Airport Service.

Vad är det viktigaste för dig i din roll?
– Jag brinner för kundservice. Jag är genuint intresserad av människan och vill att våra kunder ska få bästa servicen. Jag kallar kunderna för gäster. Man fixar i ordning innan gästerna kommer, sen ser man till att de har det bra tills de ska vidare, oavsett om de ska hem eller vidare ut i världen. Vår stående och viktigaste punkt på gruppmöten på Visitor Center är alltid Kunden i fokus.

– Det samma gäller den interna servicen där jag är chef över en grupp som servar flygplatsen med förnödenheter och allt som kan tänkas behövas. Logistik och inköp är en grupp som alltid fixar det som behövs samtidigt som medarbetarna ingår i brandstyrkan.

Att göra skillnad med små medel värmer i själen och Tomas tar varje chans att få människor att må bra. I hans roll vill han vara den trygga ledaren som inspirerar och det verkar vara ömsesidigt.

– När något behöver lösas kavlar man upp ärmarna och bara gör det. Det har märkts både under pandemin och nu senast under Ukrainakrisen. Det har anlänt många ledsna och oroliga kvinnor och barn. Vi har sett till att de blir väl bemötta och få den hjälp de behöver utifrån det vi kan bistå med på plats. Det har varit ett fint samarbete med Swedavia, gränspolisen, Migrationsverket och Svedala kommun. Min personal är fantastisk! Jag är så stolt över dem ALLA. De gör alltid det lilla extra och det gör min vardag än mer meningsfull, avslutar Tomas.

Intervju med Helene Lindell-Quelhas, Airport Officer

Helene har jobbat på Malmö Airport sedan 1995. Hon började att arbeta med incheckningen och jobbar numera på den operativa avdelningen som Airport Officer.

I sitt jobb har hon bland annat träffat hela kungafamiljen, Kofi Annan som då var FN:s generalsekreterare, musikern Per Gessle, fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic (som spelade fotboll med sin partner Helena Seger inne i avgångshallen) och artisten Magnus Uggla.

– 2016 hälsade påven Franciskus på statsminister Stefan Löfven på flygplatsen. Här fanns även Stefans fru Ulla och Alice Bah-Kuhnke bland andra. Vi byggde upp och gjorde fint i flygplatsens nybyggda del. Det var ett tvådagarsbesök med stort säkerhetspådrag. Och påven vinkade så klart...​

– Det jag tycker om här är att arbetet varierat och utmanande. Sen är det tveklöst så att kollegorna är bäst och jag är bäst på att vara mamma åt allihopa, haha! Jag tycker om Malmö Airport för att det är så familjärt. Man hälsar på den man möter och viljan finns att hjälpa varandra för alla vet att alla behövs för att det ska fungera.

Helene berättar om Köpenhamnsstrejken 1999 som var mycket utmanande. Under tretton dagar dirigerades stora delar av flygtrafik från Kastrup till Malmö Airport. Personal, bussar och researrangörer hjälptes åt.

– Vid det tillfället jobbade jag med information och skötte logistiken inklusive utrop. Det var trångt men alla var glada och hjälpsamma. I terminalen var det nedsläckt på natten och där låg massa människor och försökte sova. Allt gick perfekt! Alla flyg var punktliga vi fick jättemycket beröm. Alla researrangörerna tyckte det var roligt att vara här för vi är en familjär och välkomnande flygplats. Som tack bjöd de på Tivoli och fest!​

Helene Lindell-Quelhas
Lars Söfgren

Intervju med Lars Söfgren, säkerhetschef

Lars Söfgren har arbetat på Malmö Airport sedan 1980. Idag är han säkerhetschef på flygplatsen.

– Mitt första minne av Malmö flygplats var faktiskt invigningen 1972. Far jobbade på Bulltofta och var med i flytten hit. Jag var då 12 år och fick följa med min far. Flygplatsen med de fyra gaterna upplevde jag som enorm.​

1980 sommarjobbade Lars på rampen med lastning och 1985 anställdes han som beredskapsofficer. Ansvarsområdet var beredskap och krisplanering.

– På den tiden var säkerhet något helt annat. Man fick en knippe nycklar så var det bra med det. Den stora upptrappningen av säkerhet hände så klart efter 11 september 2001. Jag glömmer det aldrig … Jag var den enda från ledningsgruppen på plats då de andra var på affärsplanering. Precis när jag skulle åka hem ringde man från Ledningscentralen och jag blev kvar hela natten. Därefter skapades nya rutiner över hela världen.​

I december 2009 anordnades COP15 i Köpenhamn. På Malmö Airport landade ett antal stadsöverhuvud, bland annat en president från Afrika. Lars berättar om att den dagen var det snöstorm, vilket ledde till att flygplanet inte kunde starta.

– Vi fick köra presidenten till Vip-rummet på flygplatsen där han fick pepparkakor i väntan på ett hotellrum. När han sedan fick sitt rum blev han mäkta begeistrad av adventsljusstakarna. Sådana skulle passa i hans kyrka i Afrika! Tidigt på morgonen därpå åkte vi därför till Ica Svedala och köpte 30 adventsljusstakar som han lycklig tog med sig hem.​

Lars minns även en annan kändis, fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic med familj, som han hjälpte vid olika tillfällen.

– Det var i samband med när Zlatan har hälsat på sina föräldrar tillsammans med Helena. Helena har jobbat som flygvärdinna och jag kände henne så då bad hon mig att hämta deras hyrbil. Och det gjorde jag, snäll påg som jag är, så att de skulle kunna åka inkognito.

Det mest rörande ögonblicket handlade om en kär förening under Lars tid på Malmö Airport.

– Vi blev kontaktade av en adoptionsbyrå. De ville ha ett samarbete där de flög barnen till flygplatsen med KLM från Amsterdam och där barnen kunde förenas med sin nya familj här. Det var nog de mest rörande ögonblicken jag har varit med om, berättar Lars.

En smidig flygplats i framkant!

Tobias Magnusson är underhållschefen som har jobbat hårt för att få Malmö Airport, den gula flygplatsen, att även bli den gröna flygplatsen bland annat genom att förverkliga målet att bli fossilfri 2020. Men det slutar inte där.

Tobias, du har jobbat med underhållsfrågor på Malmö Airport sedan över 12 år tillbaka, berätta!

- Ja, på Malmö flygplats har jag jobbat i olika skepnader. Mina första år var det fordonsparken jag arbetade med. Under den tiden så hade vi väldigt stort fokus på Swedavias mål att bli fossilfria 2020. Redan 2013 gjordes ett stort projekt där sopmaskiner som skulle gå på gas upphandlades. Det var det första betydande steget. Vi köpte gas och så implementerades HVO100 som är 100% en förnybar och fossilfri diesel, säger Tobias och fortsätter:

- HVO100 användes från och med då i alla våra dieselfordon. Det handlar om lastmaskiner och personbilar bland annat. Dessutom drog vi med alla andra på plattan som ju tankade hos oss. Till exempel bagagetruckar och pushback-fordon från våra marktjänstbolag. Det har varit häftigt att vara med och påverka!

Nuförtiden arbetar du med fastighetsrelaterade frågor vilket innebär alla byggnader inklusive terminalen och landningsbanan. Även här jobbar du med omställning till en än mer hållbar vardag.

- Denna start har förföljt mig, haha! Jo, men det stämmer. År 2017 ställde vi om fjärrvärmeproduktionen för att gå över till att bli fossilfria. Vi har tagit bort all eldningsolja och ersatt den med med RME och HVO 100 (high vegetable oil). Det innebär att när inte produktionen med pellets räcker till så startar oljepannan för att hjälpa till att klara av produktionen och då eldar vi med fossilfri olja.

- Det har gått jättebra! 2019 tog vi det sista steget då reservkraftsdiesel. Drivmedel blev helt fossilfri tack vare HVO 100.

Nu har Swedavia varit fossilfria sedan 2020 – men där stannar inte arbetet?

- Verkligen inte! Här på Malmö Airport fortsätter vi med optimering av våra fastigheter. Vi byter ut äldre energikrävande system. Till exempel ventilationsaggregat som kommer att minska förbrukningen av elenergi med uppemot 50%. Därtill byts gammal belysning ut mot LED. Hälften av ljusen både på terminalen och på landningsbanan är ersatta och resten kommer successivt bytas ut inom det närmsta året. Där ser man verkligen skillnad!

Framtagning av eldrivna flygplan är en del av den nära framtiden. Vad betyder det för Malmö Airport?

- Kommande utmaning för oss är att bygga laddningsstationer för de här flygplanen. Det tror vi kommer behövas inom de närmsta fem åren och vi jobbar stenhårt för att vara förberedda att möta marknadens behov. Det här är något Swedavia verkligen vill och Malmö Airport är på hugget. Vi jobbar stenhårt för att vara i framkant, helst bäst, vad gäller laddningsstruktur, säger

Tobias och fortsätter:

- Redan nu är vi en smidig flygplats som grepar helheten. Med elflyg kommer vi att vi börjar röra oss på nya sätt med nya distanser med mer hållbara och smidiga flöden, ja det ligger närmare i tiden än vad många tror, avslutar Tobias.

Tobias Magnusson