Gå till innehåll

Ny direktlinje till Åre Östersund från Berlin med easyJet under vintern

2019-07-09, kl. 13:01

easyJet fortsätter att expandera på Åre Östersund Airport. 15 december öppnar easyJet en ny direktlinje med avgång på söndagar från Berlin-Tegel International Airport. Det är easyJets fokus på skiddestinationer inom transferavstånd som är bakgrunden till etableringen.

TV-tornet i Berlin

Den framgångsrika satsningen på Jämtland Härjedalen fortsätter när det europeiska flygbolaget easyJet etablerar ytterligare en direktlinje till Åre Östersund. Sedan tidigare erbjuder flygbolaget tre internationella flyglinjer till regionen: London, Köpenhamn och Bristol. Jämtland Härjedalen med genuina naturupplevelser och vintersportaktiviteter blir därmed ännu tillgängligare för tyska turister.

– Det är mycket glädjande att easyJet erbjuder flyg från Berlin direkt till hjärtat av Jämtland. Vi hoppas på att välkomna ännu fler tyska besökare och skidturister. Sett till kommersiella gästnätter i vår region var tyska besökare den tredje största utländska besöksgruppen under föregående år. Nu blir det även smidigare för jämtlänningarna att göra weekendresor till den tyska huvudstaden, säger Peter Fahlén, flygplatschef på Åre Östersund Airport.

Destinationen Berlin ökar även i popularitet och Tyskland är ett av de populäraste länderna för svenskarna att besöka. Åre Östersund blir Swedavias tredje flygplats att erbjuda en smidig direktförbindelse till Berlin, efter Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport.

Den nya flygförbindelsen mellan Östersund och Berlin-Tegel startar 15 december och trafikeras med en Airbus A320 på söndagar under vintersäsongen.

easyJets flygplansflotta är bland de yngsta i världen och för att fortsätta minska utsläppen satsar de på ny teknik och nya flygplan. Sedan år 2000 har easyJet minskat sina koldioxidutsläpp per resenär och kilometer med över 32,5 procent. Flygbolagets mål är en minskning med 10 procent från år 2016 fram till år 2022, en total förbättring på 38 procent från år 2000. Den svenska flygbranschen har som mål att det svenska inrikesflyget ska vara helt fossilfritt år 2030 och utrikesflyget år 2045.