Miljö
Klimatarbete

Vår nollvision
Under 2020 nådde Swedavia målet om inga fossila koldioxidutsläpp från den flygplatsverksamhet vi har i egen regi.
Ett omfattande arbete ligger bakom vår framgång att nå noll fossila koldioxidutsläpp. Vi köper in grön el till hela verksamheten, reservkraften går på HVO (hydrerad vegetabilisk olja), fordonsflottan går på HVO, fossilfri gas eller grön el samt biogasol och biogas köps in.
Utökat klimatarbete
Alla Swedavias flygplatser är certifierade på nivån ACA 3+ enligt Airport Council International (ACI) Europes standard för flygplatsers klimatarbete. Det innebär att våra flygplatser kontinuerligt minskar fossila koldioxidutsläpp från den egna verksamheten, kompenserar för de utsläpp som hittills inte reducerats och vi bidrar till att andra verksamheter vid flygplatserna minskar sina utsläpp. Vid utgången av 2020 nådde vi vårt mål om fossila koldioxidutsläpp från den flygplatsverksamhet vi har i egen regi.
Nästa mål är att samtliga flygplatser når nivå - ACA 4+ vilket innebär att även halkbekämpning, avvisningsmedel och köldmedia ska ingå i mätningarna. Vi ska även i högre grad involvera och samarbeta med andra aktörer med betydande koldioxidutsläpp på flygplatserna för att fortsätta minska utsläppen tillsammans. På sikt ska all verksamhet på våra flygplatser gå över till förnybara energikällor. Arbetet ligger i linje med IPCC scenario för 1,5 grad och Swedavias strategi och mål för en proaktiv klimatomställning.
Här kan du läsa mer om programmet.
Läs mer här om Swedavias miljöarbete.
Testarena för elflyg – Green Flyway
Green Flyway är ett projekt för att skapa en internationell testarena för elflyg och autonoma luftfarkoster i Östersund och Röros kopplat till en luftrumskorridor mellan Trondheim, Röros och Östersund. Projektet invigdes 1 oktober 2020 och gjorde därmed Åre Östersund Airport först ut av Swedavias tio flygplatser att testa och förbereda infrastrukturen för att möjliggöra omställningen till en ökad elektrifiering av flyget.
Testcentret möjliggör test av elflyg och drönare inom ramen för EU- och interregionala projektet Green Flyway. Målsättningen för projektet är också att utreda luftrumskontroll för autonoma luftfarkoster, anpassa flygplatser till eldrift, arbeta för att utveckla elflyglinjer samt sprida kunskap och kompetens.
Miljötillstånd
Hösten 2006 påbörjades en tillståndsprövning av Åre Östersund Airport. En ansökan om nytt tillstånd lämnades in till Miljödomstolen i september 2007. I november 2008 meddelade Miljödomstolen i Östersund ett nytt tillstånd. Detta överklagades till Miljööverdomstolen, som beslutade i ärendet i november 2009. Efter ytterligare ett överklagande meddelade Högsta Domstolen inte något prövningstillstånd och de tidigare domarna fastställdes.
Swedavia, som äger och driver flygplatsen, tog sitt nya miljötillstånd i anspråk den 1 januari 2011.
Läs mer här:
Miljödomstolens dom (öppnas i nytt fönster)
Miljööverdomstolens dom (öppnas i nytt fönster)
Tillståndsansökan (öppnas i nytt fönster)
Miljörapportering
Varje år ska alla verksamheter som är tillståndspliktiga enligt miljöbalken lämna in en miljörapport.
Rapporten ska skickas till tillsynsmyndigheten senast den 31 mars det kommande året. Åre Östersund Airport är en tillståndspliktig verksamhet och skickar sin rapport till länsstyrelsen i Jämtlands län.
Miljörapporten ska visa hur verksamheten följer de villkor som finns uppsatta. Den är också bra för egenkontrollen och ger tillsynsmyndigheten underlag för tillsynen.
Bilaga 2 - Provtagningspunkter, pdf
Miljöpåverkan
Det är en självklarhet att följa gällande miljölagstiftning samt övriga tillämpliga nationella och internationella regler och krav. Swedavia, som driver flygplatsen, ska även verka för att flygbuller och emissioner från flygverksamheten begränsas. För att detta ska uppnås krävs det att man arbetar efter följande strategier:
- Hänsynen till miljön ska genomsyra varje del av verksamheten och vägas in i beslut.
- Klimatpåverkan är flygbranschens viktigaste miljöfråga och ska prioriteras i alla beslut och aktiviteter.
- Swedavia ska ständigt energieffektivisera verksamheten och styra den mot en hållbar användning av resurser.
- Swedavias medarbetare ska alla vara delaktiga i företagets miljöarbete och vara väl förtrogna med den relevanta lagstiftningen.
- Swedavia ska bedöma och hantera verksamhetens miljörisker på ett systematiskt sätt.
- Swedavia ska aktivt delta i det lokala, regionala, nationella och internationella arbetet i syfte att minska den negativa miljöpåverkan från flygbranschen och verka för en hållbar utveckling av flygplatserna.
Miljöledningssystem
På Åre Östersund Airport arbetas det ständigt med att minska miljöpåverkan och flygstationen lägger stor vikt vid att arbeta med miljöfrågor på ett strukturerat och systematiskt sätt.
Flygplatsen är certifierad enligt ISO 14 001.Certifieringen innebär att flygplatsen inte enbart lever upp till miljömyndigheternas krav utan dessutom till de övergripande och detaljerande miljömål som finns för Åre Östersund Airport.
Inom flygstationen utförs både interna och externa miljörevisioner. Syftet med revisionerna är att stämma av att miljöledningssystemet används, är tillräckligt och är effektivt. Ett ständigt förbättringsarbete pågår, med skärpta krav, som gör att även miljömålen skärps för varje år.
Miljöprojekt

Harr i vattendrag.
Filmning av fisk – ett lyckat miljöprojekt
Åre Östersund Airport undersöker beståndet av fisken harr i Lövtorpsbäcken för att se om fiskarna påverkas av flygplatsens utsläpp till vatten. Harren filmas minst vart 5:e år och räknas när den vandrade upp i bäcken under lekperioden.
Det går att undersöka harren genom att fånga in den, men då är det lätt att den kommer till skada. För att kartlägga och undersöka harrbeståndet har Swedavia istället, tillsammans med experter, utarbetat en metod som innebär att man filmar harren när den går upp i Lövtorpsbäcken för att leka under maj månad.
Goda förhållanden för harren
Undersökningarna har visat att de fysiska och fysikaliskt-kemiska förutsättningarna för harrens reproduktion är mycket goda i Lövtorpsbäcken. Det innebär bland annat att det är lagom strömt i vattnet, lagom mycket vatten den tidpunkt då harren leker, rätt ljusförhållanden, lagom mycket träd runt bäcken, rätt sorts material på botten i bäcken, rätt kvalitet på vattnet samt rätt föda för fisken.
Höga naturvärden på flygplatsen
Inom flygplatsområdet finns ytor med mycket höga naturvärden. Två rödlistade, tre fridlysta och två så kallade signalarter har påfunnits. Dessa arter trivs tack vare den skötsel som bedrivs av flygplatsens marker. Regelbunden klippning av flygplatsernas gräsytor skapar välhävdade gräsmarker, en relativt ovanlig naturtyp idag.
För att behålla den biologiska mångfalden är det naturligtvis viktigt att skötseln av gräsytorna på flygplatsen fortsätter.
En del av de unika arterna som finns på flygplatsen, presenteras i "Den gröna oasen", som är en liten minipark på flygplatsen. Här kan besökare få en lugn och skön stund i en härlig miljö, samtidigt som det finns information om biologisk mångfald mm.
Följ flygningar
Verktyget Webtrak som vi tidigare tillgängliggjort här på webbplatsen håller på att ses över och vi utreder möjligheterna att använda andra datakällor. Detta för att återigen kunna erbjuda boende i våra flygplatsers närhet en möjlighet att följa upp hur flygtrafiken rör sig, samt koppla denna information till bullermätningar där sådana finns tillgängliga.