Gå till innehåll

Frågor och svar - Kameraparkering


Hur gör jag när jag kommer till parkeringen?

Ditt fordons registreringsnummer läses av via kameror vid infarten. Information visas på en digital skylt att fordonet blivit avläst samt eventuella instruktioner.


Hur betalar jag?

Alla fordon har två avgiftsfria passager på upp till 5 minuter per kalenderdygn.

Om du parkerar längre än 5 minuter samt om du parkerar fler än två gånger per dygn kan du betala på flera olika sätt:

Betala innan utfart
Betala med mobilen eller i betalautomaten innan du lämnar parkeringen.

Betala inom 72 timmar
Betala inom 72 timmar efter att du lämnat parkeringen.

Ange fordonets registreringsnummer för att få fram information om obetalda parkeringar för de senaste 72 timmarna. Betalningen sker säkert via Nets.

Automatisk betalning
Skapa ett konto där du registrerar ditt betalkort. Parkeringsavgiften dras automatiskt vid ditt nästa besök. Skapa ett konto här.

Betala med faktura
Väljer du inget av ovanstående alternativ skickas en faktura till fordonsägaren.

49 kr i fakturaavgift tillkommer utöver parkeringsavgiften. Fakturan är utställd av företaget Riverty. Om en betalningspåminnelse måste skickas ut tillkommer en avgift på 60 kr.

 


Kan jag betala med en parkeringsapp?

Om du har kameraparkering aktiverat i någon av de vanligaste parkeringsapparna visas respektive app-logotyp på skylten vid infarten. Din parkering kommer att betalas automatiskt vid utfart. Kameraparkering ska vara aktiverat i appan och du kan använda Easypark, Parkster, Mobill eller E-parkera. Eventuella avgifter från appoperatörerna kan tillkomma.


Varför kan jag inte registrera mitt betalkort på mitt konto för automatisk betalning?

Kontrollera med din bank att ditt betalkort inte är låst för internetköp.


Varför har jag fått en faktura?

Fakturan avser en obetald parkeringsavgift på Hämta och Lämna-parkeringen på Göteborg Landvetter Airport. Information om vilka villkor som gäller på parkeringsytan finns på området. Har du frågor om fakturan finns kontaktuppgifter på fakturan.  


Kan jag ändra fakturaadressen?

  Nej, fakturorna går alltid till fordonsägaren.


Varför har jag fått en fakturaavgift?

Vi erbjuder flera olika betalsätt som inte medför någon extra kostnad. Fakturaavgiften tillkommer när du valt att inte betala för din parkering på något av dessa sätt.  


Varför har jag fått en faktura när jag har mitt betalkort registrerat hos Swedavia?

Det här kan ske om ditt betalkort inte är giltigt eller att det inte finns täckning på ditt betalkort. Vi försöker dra pengar vid flera tillfällen och om samtliga försök misslyckas så skapas en faktura. Vid misslyckade betalningsförsök så meddelas du via e-post och uppmanas kontrollera dina kortuppgifter.


Jag kan inte hitta min avgift där man söker efter parkeringar trots att jag vet att jag har en obetald avgift.

Avgiften finns endast på hemsidan 72 timmar efter man har lämnat parkeringsytan därefter faktureras parkeringsavgiften.


Jag har inte godkänt era allmänna villkor. Hur kan ni kräva mig på betalning?

När du kör in på en avgiftsbelagd parkering har du godkänt de allmänna villkoren. Du kan läsa mer om dem på vår hemsida under allmänna villkor.


Hur avslutar jag mitt konto för automatisk betalning?

Logga in på ditt konto och ta bort ditt betalkort under din profil – Betalningsmedel.  


Varför har det har dragits pengar från mitt betalkort för en parkering för en bil jag har sålt?

Du är ansvarig över informationen på ditt konto för automatisk betalning. Säljer du bilen behöver du komma ihåg att radera fordonet på din profil.


Hur hittar jag mina kvitton om mitt betalkort är registrerat på mitt konto?

Logga in på ditt konto och under ”Kvitton” hittar du dina betalningar och kvitton för transaktioner.


Jag fick inget kvitto vid betalning.

  Kontakta Swedavia Contact Center Parkering.


Hur ändrar jag registreringsnummer eller betalkort på mitt konto?

  Logga in på ditt konto för att ändra uppgifterna.


Jag har fått inkassokrav fast att jag inte har fått någon faktura?

Du som har ett eget ansvar över dina parkeringar och betalningar för dem. Vill du överklaga inkassoärendet finns kontaktuppgifterna på fakturan.


Jag kunde inte betala på plats i betalautomaten eller via MobilePay?

Det går bra att betala inom 72 timmar via den här länken.


Jag har fått en faktura fast att jag har parkerat kortare tid än gratistiden på parkeringen?

Fordonet har då varit på parkeringsytan fler än två gånger under ett kalenderdygn.


Fordonets registreringsnummer kom inte upp på utfartskärmen när jag körde ut. Hur vet jag att min bil är utcheckad?

Kamerorna brukar läsa av fordonets registreringsnummer korrekt. Budskapet på skärmen kan vara fördröjt.

Är du osäker kan du prova att söka efter ditt registreringsnummer inom 72 timmar från utfart på den här sidan .Finns det inte där kan du begära en kontroll av parkeringen.


Vad gäller om jag kör in med moped/motorcykel/släpvagn på ytan?

Systemet registrerar alla fordon. Du betalar oavsett fordon. Har du ett släp efter bilen behöver du betala för släpet och bilen. Kamerorna läser av registreringsskylten både fram- och bak.


Hur fungerar registreringen av in- och utfartstid?

När du kör in på parkeringen läser en kamera av fordonets registreringsnummer och din parkering startar. När du kör ut från parkeringen läser en kamera återigen av fordonets registreringsnummer och parkeringen avslutas.