2014 ännu ett rekordår för Landvetter

2015-01-08, kl. 09:00

Det blev ett passagerarrekord även 2014 för Göteborg Landvetter Airport – 5 216 011 personer reste till och från flygplatsen under förra året.

- Vi har haft ett år med en fantastisk efterfrågan på flygresor och vi har jobbat hårt med att tillgodose behovet. Utvecklingen är ju ett kvitto på att vår region mår bra och att den är attraktiv, både för besöksnäringen och för näringslivet, vilket vi självklart är glada för, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

2013 passerades 5-miljonersstrecket i passagerarstatistiken för första gången men fjolårets siffra innebär en ytterligare ökning med 4 procent jämfört med 2013 års notering.

- Att Landvetter slår rekord samma år som Göteborg för första gången passerar fyra miljoner gästnätter på hotellen är ingen tillfällighet. Bra förbindelser med omvärlden går hand i hand med destinationens attraktivitet och tillväxt. Flyget bidrar stort till att Göteborg kan locka internationella möten och turister, säger Camilla Nyman vd Göteborg & Co.

Utrikesresorna har också ökat med 4 procent jämfört med 2013. 3 846 032 personer reste utrikes under 2014.

- Behovet att resa utomlands ökar både bland privatresenärer och näringsliv. Vi försöker tillsammans med flygbolagen och andra partners i regionen se till att hålla jämna steg i vårt utbud. Under året har 15 nya flyglinjer startat från Landvetter, varav elva är utrikeslinjer, säger Charlotte Ljunggren.

Även inrikestrafiken uppvisar en ökning på Landvetter. 1 369 979 personer reste inrikes under 2014, även det en ökning med 4 procent jämfört med helåret 2013. De tre Stockholmslinjerna, som har ett 30-tal avgångar per dag från Landvetter, står för den absoluta merparten av inrikestrafiken. Under 2014 dock har fyra nya inrikeslinjer startat – Kalmar, Sundsvall, Umeå och Luleå.

- Den växande inrikestrafiken visar hur viktigt det är med en snabb och effektiv tillgänglighet till inte minst Stockholm men också till övriga delar av vårt stora land. Här är betydelsen av Bromma också tydlig, eftersom cirka 40 procent av vår Stockholmstrafik går dit och Bromma utgör en viktig länk för stora delar av landet, säger Charlotte Ljunggren.

Nöjdare resenärer
- Samtidigt som vi har fler passagerare än någonsin, gläds vi åt att de också är nöjdare än någonsin. Vi har i våra mätningar sett att vi uppnått 80 procent mycket nöjda resenärer på flygplatsen. Ett resultat som jag vill tacka alla duktiga medarbetare och partners på flygplatsen för, säger Charlotte Ljunggren.

- Bra kommunikationer är oerhört viktigt för näringslivet i Västsverige. Ett Landvetter som växer skapar en positiv utveckling, med fler direktlinjer nationellt och internationellt. Vi hoppas på en fortsatt positiv tillväxt även för kommande år och gratulerar Landvetter flygplats till kvalitetsförbättringarna och volymökningen, säger Johan Trouvé vd Västsvenska Handelskammaren.

Under 2015 ska Göteborg Landvetter Airports ansökan om nytt miljötillstånd upp till förhandling i mark- och miljödomstolen. Ett avgörande steg för flygplatsens utveckling enligt Charlotte Ljunggren.
- Ska vi fortsätta att kunna tillgodose regionens behov av flygresor krävs ett utökat tillstånd för vår verksamhet. Vi driver miljöfrågan hårt inom Swedavia, vi tar hand om våra egna utsläpp och verkar aktivt för att driva på frågan om biobränslen för flyget och en utökad kollektivtrafik till flygplatsen, avslutar hon.

För ytterligare trafikstatistik, se www.swedavia.se

Flyglinjer startade på Landvetter 2014:

Hamburg (CSA Czech Airlines)
Kalmar (BMI Regional)
Lissabon (TAP)
Luleå (SAS)
Prag (CSA Czech Airlines)
Riga (Air Baltic)
Stavanger (BMI Regional)