Flygande start för Göteborg Landvetter

2011-02-07, kl. 11:10

Under januari flög 326 382 personer till och från Göteborg Landvetter Airport. Det är den bästa januarimånaden någonsin för flygplatsen och en ökning med 21 procent jämfört med januari 2010. 245 067 personer reste utrikes, en ökning med 22 procent och 81 315 personer reste inrikes, en ökning med 21 procent jämfört med samma period föregående år.

- Vi hade nöjet att välkomna både nya flygbolag och flertalet nya destinationer förra året. Vi ser att denna ökade tillgänglighet är välkommen och eftertraktad hos Västsveriges resenärer. Vårt destinationsutbud som helhet håller en hög attraktivitet men några destinationer utmärker sig med att vara extra tilltalande i januari i år jämfört med januari förra året. Till exempel flög tre gånger så många personer till London, medan Berlin, Manchester, Luleå, Hamburg och Erbil dubblerade antalet flygresenärer, säger Brett Weihart flygmarknadschef Göteborg Landvetter Airport.

Antalet landningar uppgick till 2 542, en ökning med 23 procent jämfört med samma månad föregående år. Utrikes ökade med 24 procent och inrikes ökade med 19 procent.

Swedavia gör de närmaste åren en miljardsatsning på Göteborg Landvetter Airport. Miljarden fördelas på insatser för en bättre miljö, flygoperativa förbättringar, fastighetsutveckling i Airport City och en ansenlig ombyggnad och modernisering av utrikes avgångshall.