Flygplatsbin ger honungskörd på Landvetter

2014-08-28, kl. 11:49

I maj fick 35 000 bin ett hem på Göteborg Landvetter Airport. Som tack har de producerat 17 kilo honung under sommaren.

I maj fick 35 000 bin ett hem på Göteborg Landvetter Airport. Som tack har de producerat 17 kilo honung under sommaren.

Bikupan på Landvetter skördades under onsdagen för andra gången i sommar och totalt är alltså resultatet 17 kilo honung och nästan en fördubbling av antalet bin i kupan.

Honungen ska nu kontrolleras och förpackas för att bli till fina presenter.
- Vi kommer att skicka honungen på analys för att kontrollera kvaliteten på honungen. Analyserna kan också användas som en indikator på luftkvaliteten.  Vi kontrollerar luftkvaliteten runt flygplatsen på andra sätt, men honungen blir nu ytterligare en indikator för vår närmiljö, säger Maria Gelin, miljöchef på Göteborg Landvetter Airport.

Malmö Airport har sedan flera år bikupor och honungsproduktion.

Bikupan på Landvetter är ett så kallat apiarium som gör det möjligt att visa bisamhället, och sköts av företaget Beepartners. De arbetar för att skapa mötesplatser och sprida kunskap om binas situation och viktiga roll.

- För oss är bikupan på flygplatsen ett sätt att uppmärksamma binas viktiga roll för den biologiska mångfalden. Vårt miljöfokus ligger främst på att reducera koldioxidutsläpp, skap en god vattenmiljö och begränsa buller. Men det stora utesluter inte det lilla inom miljövård, säger Maria Gelin, miljöchef.

För mer information: Fredrik Olsson, kommunikationschef, 010-10 93 117