Göteborg Landvetter Airport passerar 6 miljoner

2015-12-21, kl. 11:39

Idag satte Göteborg Landvetter Airport nytt passagerarrekord. Resenär nummer 6 000 000 under 2015 landade på flygplatsen. Landvetter är nu topp fem på listan över Nordens största flygplatser.

Göteborg Landvetter Airport har under året haft en kraftig tillväxt med cirka en miljon nya resenärer jämfört med förra året och är en av de flygplatser i Europa som relativt sett har vuxit mest under 2015. I och med detta passerar Landvetter Bergens flygplats i antal passagerare och blir en av de fem största flygplatserna i Norden (se lista nedan).

– Vi har haft ett fantastiskt spännande år med väldigt många nya passagerare, nya flygbolag och fler destinationer. Det innebär givetvis stora utmaningar att växa så kraftigt på kort tid, men vi har världens bästa personal som har klarat av att hantera situationen bra, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör.

Förklaringen till den kraftiga tillväxten ligger till stor del i att den kommersiella trafiken på Säve flygplats har flyttat över till Landvetter, men även utan Säve-trafiken har volymerna ökat med drygt 3 procent under året.

I dag anlände passagerare nummer 6 000 000 under 2015 till Landvetter. Därmed passerades ytterligare en historisk miljongräns. Det tidigare rekordet i antalet resenärer är från 2014 och noterades till 5,2 miljoner passagerare som rest till eller från flygplatsen. Noteringen för helåret 2015 kommer enligt prognosen att ligga nästan en miljon över detta.

– Med årets notering kommer vi att nå 6 miljoner passagerare sju år tidigare än beräknat. Det här visar ännu tydligare flygplatsens viktiga roll i regionen och ställer så klart större krav på att vi klarar av att växa i kapp med regionens behov. Vi är också i full färd med att börja med de utbyggnader av flygplatsen som krävs för att vi ska kunna möta tillväxten, säger Charlotte Ljunggren.

Rekordresenären nr 6 000 000 var Bo Strandberg som flög med Malmö Aviations flight TF008 från Bromma Stockholm Airport. Han fick present från flygbolaget och hela flighten firades med tårta.

(bildtext: Mathias Winberg, regionchef Malmö Aviation (t.v.) firade passagerare nr. 6 000 000 på Landvetter i år Bo Strandberg (mitten) tillsammans med Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör (t.h.)

Största flygplatserna i Norden:

1. Köpenhamn: 26 171 216*
  2. Stockholm Arlanda: 24 567 113