Internationell videokonst visas på flygplatsen

2013-09-05, kl. 14:53

Samarbetet mellan Göteborg Landvetter Airport och Göteborgs Internationella Konstbiennal fortsätter. Två specialkomponerade videokonstverk ställs ut i flygplatsens utrikes avgångshall med anledning av biennalens invigning 6-8 september.

- Det här förhöjer upplevelsen på flygplatsen ytterligare för alla våra utrikesresenärer, säger flygplatsdirektör Charlotte Ljunggren.

Fyra stora skärmar i flygplatsens utrikes avgångshall visar specialkomponerade verk av den franska konstnärsduon Louis Hervé och Chloé Maillet samt av Peter Wächtler, konstnär från Tyskland.

Konstverken är en fortsättning på det samarbete mellan flygplatsen och konstbiennalen (GIBCA – Göteborg International Biennal for Contemporary Art) som inleddes i januari. Då målade Carolina Falkholt på plats en 12 meter lång vägg, även det i utrikes avgångshall. Hervé/Maillet och Wächtlers verk visas på Landvetter med anledning av GIBCA:s vernissagedagar 6-8 september och kommer att visas två månader framöver.

- Carolinas fantastiska målning är ett otroligt uppskattat inslag i vår miljö och en av de mest delade bilderna från flygplatsen i sociala medier. Det har visat att konsten har en plats på flygplatsen och därför är vi jätteglada att tillsammans med GIBCA kunna presentera två nya verk, säger Charlotte Ljunggren.

- Verken som GIBCA visar på Landvetter är del av ett samarbete mellan Liverpool Biennial, Ljubljana Biennial of Graphic Art och Contour Biennial i Mechelen. Tanken är att utforska olika sociala rum som människor besöker för nöje, nödvändighet eller tvång. Konstnärerna reagerar på platsens betydelse och lägger till nya lager av både innehåll och form. Utställningen presenteras på platser runt om i Göteborg, där människor bor, arbetar och rör sig, säger Edi Muka, konstnärlig ledare för GIBCA.

För mer information:
Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör, tel: 010-1093105

Info från GIBCA om konstverken:

Louise Hervé & Chloé Maillet, The Waterway (2013), video, sound, excerpt, 5'

This video is set in a holiday resort on the Atlantic Ocean in France. A group of underwater archaeologists are looking for the remains of old shipwrecks and try to protect what they find from corrosion. A spa resort offers its clients seawater treatments as a rejuvenating cure. And a mysterious group of senior citizens tries to find a remedy that will give them the right to eternal life. Does the future of humanity lie under water? In a typically associative way the artists combine events which seem only to relate indirectly to a pseudoscientific story.

Peter Wächtler, Untitled (2013), animation film, sound, 4'

Peter Wächtler shows a video work based on a stop motion animation of loose sculptures made of black electricity wire whcih the artist nends to form little figures. Stop motion is a simple animation technique whereby and object is moved in small increments between individually photographed frames to create the illusion of movement. Here the abrupt, rudimentary action constists of a violent encounter between these wire creatures.