Landvetter flygplats bland de bästa i världen på att minska utsläpp

2015-01-27, kl. 09:01

För femte året i rad har Göteborg Landvetter Airport certifierats med högsta nivån enligt europeisk standard för sitt arbete med att reducera utsläpp av koldioxid.

- Vi fortsätter vårt enträgna arbete för att nå vårt mål om 0-utsläpp av fossil koldioxid år 2020. Det här visar att vi är på rätt väg och att vi är världsledande. Det stärker oss också inför förhandlingen av nytt miljötillstånd i mars, säger Maria Gelin.

Göteborg Landvetter Airport är en av 17 flygplatser i världen som är certifierade på högsta nivån, tio av de 17 är Swedavia-flygplatser. Certifieringen, Airport Carbon Accreditation, är en europeisk standard för hur flygplatser hanterar sina koldioxidutsläpp och finns i fyra nivåer: 1. Kartläggning av utsläpp, 2. Minskning av utsläpp, 3. Optimering av utsläpp, 4. Klimatneutralt.

Att Göteborg Landvetter Airport för femte året i rad når den högsta nivån av certifieringen innebär att Swedavia på Göteborg Landvetter Airport är helt klimatneutralt avseende utsläpp från den egna verksamheten. Den högsta nivån är dessutom ett bevis på att Göteborg Landvetter Airport arbetar aktivt med övriga företag på flygplatsen för att minska även deras CO2-utsläpp.

För mer information: Maria Gelin, miljöchef Göteborg Landvetter Airport, tel: 010-10 93 150