Gå till innehåll

Landvetter flygplats vinner internationellt pris

2014-02-20, kl. 08:00

Resenärerna på Göteborg Landvetter Airport tycker att kvaliteten på flygplatsen har förbättrats mycket de senaste åren. Så mycket att flygplatsen nu får pris av den internationella flygplatsorganisationen Airports Council International (ACI).

ACI står bakom kundundersökningen Airport Service Quality som mäter resenärernas uppfattning om kvalitetet från incheckning till avresa på 285 flygplatser världen över. I maj delar ACI ut Airport Service Quality Awards vid en stor gala i Seoul i Sydkorea. Där kommer Göteborg Landvetter Airport få pris som den flygplats som förbättrat sitt resultat i kvalitetsmätningen mest i Europa mellan 2012 och 2013.

– Vi är så klart oerhört stolta över utmärkelsen och det fina resultat som våra resenärer gett oss i mätningarna. Det är en belöning för hårt arbete och en bekräftelse på att vi är på rätt väg. Vi siktar mot priset för bästa flygplats i Europa, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

ASQ Awards delas ut i fyra olika kategorier: Bästa flygplats per region (Afrika, Asien-Oceanien, Europa, Latinamerika-Karibien, Mellanöstern och Nordamerika), Bästa flygplats per storlek, Bästa mindre flygplats per region samt Bästa förbättring per region. Det är i den sistnämnda kategorin som Landvetter alltså vinner priset.

Resenärerna får i ASQ-undersökningen svara på 34 olika frågor om atmosfär, bemötande, renlighet och väntetider. I senaste mätningen (kvartal 4, 2013) var 80 procent av resenärerna mycket nöjda med den övergripande kvaliteten på Landvetter.

– Våra investeringar i större, vackrare ytor och ett bättre utbud spelar naturligtvis stor roll i att resenärerna får en positivare upplevelse hos oss. Men utan satsningar på personalens roll genom värdskap, service och renlighet hade vi inte nått så stora förbättringar som vi gör, säger Charlotte Ljunggren.

Resultat i Airport Service Quality helår 2013 Göteborg Landvetter Airport

Övergripande nöjdhet  79 % (+12)

Atmosfär  72 % (+18)

Bemötande  80 % (+5)

Renlighet  80 % (+13)

Väntetid incheckning  79 % (+1)

Väntetid säkerhetskont.  77 % (+5)

 

För mer information: Fredrik Olsson, kommunikationschef Göteborg Landvetter Airport, 010-10 93 117