Landvetter passerade ny rekordgräns i april

2015-05-07, kl. 09:00

För första gången noterades över en halv miljon resenärer på Göteborg Landvetter Airport under en enskild månad. 505 356 personer reste till eller från Landvetter under april 2015. Utrikestrafiken ökade med hela 30 procent

.

- Det är så klart en historisk siffra att vi för första gången har en halv miljon resenärer under en månad. Statistiken för april visar vår betydelse som Västsveriges internationella flygplats och pekar också på den kapacitetshöjning som hela flygplatsens personal kämpar hårt för att klara av, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör.

Det totala antalet resenärer på Landvetter under april 2015 är en ökning med 22 procent jämfört med samma månad i fjol. Exkluderas den tillkomna Säve-trafiken är ökningen 4 procent.

Den stora ökningen ligger i utrikestrafiken där 379 000 resenärer reste till eller från flygplatsen i april. Det är 30 procent upp från fjolårets motsvarande siffra. Som exempel kan nämnas att resandet till London under april 2015 ökade med 53 procent jämfört med samma period förra året. Även utan det stora utrikesresandet från Säve växer antalet utrikesresenärer,+ 4,3 procent.

Även antalet inrikesresenärer ökade med 5 procent under april till 126 356 (2,8 procent exklusive tillkommen trafik från Säve).

- Att resandet ökar är en indikator på att det går bra för Västsverige. Ett ökat resande skapar också nya jobb - varje ny miljon passagerare skapar cirka 850 nya direkta arbetstillfällen inom flygsektorn och mer än dubbelt så många i regionen, till exempel inom besöksnäringen, säger Charlotte Ljunggren.

Totalt har nu 1 776 680 personer rest till eller från Göteborg Landvetter Airport hittills under året. Av dem har 12 procent flugit med de flygbolag som tidigare trafikerade Säve. Ökningen av årets ackumulerade resande utan Säve-trafiken är 1,1 procent.

Antalet landningar under april 2015 uppgick till 2 859, en ökning med 16 procent jämfört med 2014.

För mer information: Fredrik Olsson, kommunikationschef Göteborg Landvetter Airport, tel: 010-10 93 117