Ny direktlinje till Korsika från Göteborg Landvetter

2020-03-13, kl. 08:00

Göteborg Landvetter Airport får tillskott i utrikestrafiken. Den 25 april börjar Medelhavsbolaget Air Corsica att flyga direkt mellan Göteborg och den franska ön Korsika.

Genom etableringen i Göteborg tar nu Korsikas största flygbolag ett första steg in på den skandinaviska marknaden. Linjen blir den tredje, förutom London och Bryssel, utanför Frankrike och kommer flygas till Air Corsicas sekundära flygplats på nordöstra delen av ön, Bastia flygplats, mellan perioden 25 april och 3 oktober.

Direktlinjen mellan Göteborg Landvetter Airport (GOT) och Bastia flygplats (BIA) kommer att trafikeras en gång i veckan, lördagar, fram till 3 oktober med en Airbus A320neo med en flygtid på cirka 2,5 timmar. Majoriteten av sätena är chartrade av svenska researrangören Langley.

Air Corsica bildades 1989 och har sin huvudbas i Ajaccio på Napoleon Bonaparte-flygplatsen. Flygplansflottan består av en ATR 42, fem ATR 72, fyra Airbus A320ceo samt två A320neo. Bolaget är delägt av bland andra Air France.

Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska år 2020 ha noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025.

För mer information, kontakta Swedavias pressjour på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se