Pant från Landvetter hjälper Läkare utan gränser

2014-11-11, kl. 09:30

PET-flaskor och returburkar som samlas in på Göteborg Landvetter Airport kommer att hjälpa organisationen Läkare utan gränser att rädda liv. Nu finns fyra stycken specialtillverkade pantmaskiner utplacerade på flygplatsen där resenärerna kan lämna sitt bidrag.­ För andra året kommer också Landvetters speciella PET-gran att pryda infarten till flygplatsen för att skapa julstämning, men även belysa samarbetet med Returpack och Läkare utan gränser.

– Läkare utan gränsers arbete behövs, kanske mer än någonsin, runtom i världen för att rädda liv. På det här sättet kan vi och resenärerna ge ett litet bidrag för att hjälpa till, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

Pantmaskinerna på Landvetter ingår i ett samarbete mellan Swedavia, Returpack och Läkare utan gränser där Stockholm Arlanda Airport, Göteborg Landvetter Airport, Stockholm Bromma Airport, Umeå Airport och Luleå Airport samlar i PET-flaskor från resenärerna i behållare och pantmaskiner och skänker panten till människor i nöd. Pantmaskinerna finns sedan en tid på Arlanda och Bromma och nu har turen kommit till Landvetter.

Summan av all pant som läggs i behållare och pantmaskiner skänker Swedavia och Returpack oavkortat till organisationen Läkare Utan Gränser.

– Göteborg Landvetter, liksom hela vår flygplatskoncern, verkar för ett hållbart samhälle. På det här sättet kan vi både bidra till en bättre miljö genom att minska risken för att burkar och flaskor hamnar i sopförbränning och hjälpa en organisation vars livsviktiga arbete stämmer helt överens med vår syn på socialt ansvarstagande, säger Charlotte Ljunggren.

– Vi är glada att vi nu kan föra samarbetet vidare även till Sveriges näst största flygplats. Om detta faller väl ut är vi intresserade att tillsammans med Swedavia införa samma system på Swedavias alla tio flygplatser, säger Rickard Andersson, produktchef på Returpack.

– De här pengarna kommer användas till att förstärka våra medicinska humanitära insatser som räddar liv i olika katastrofer och konflikter runt om i världen, säger Johan Mast, generalsekreterare på Läkare Utan Gränser.

Pantmaskinerna på Landvetter kommer att placeras ut i incheckningshallen, före utrikes säkerhetskontroll samt före inrikes säkerhetskontroll. Vid säkerhetskontrollerna är det många resenärer som lämnar ifrån sig burkar och flaskor på grund av vätskereglerna.

En del av PET-flaskorna som samlas in på Landvetter kommer att användas till den specialdesignade julgran som även prydde infarten till flygplatsen inför förra julen. Granen, som består av PET-flaskor som belyses med ljus i olika färger och är tänkt att välkomna resenärerna med en påminnelse om jul och samarbetet med Returpack och Läkare utan gränser. Panten för PET-flaskorna i granen kommer givetvis också att skänkas till samma ändamål.

Naturvårdsverkets mål med den svenska återvinningen av metallburkar och PET-flaskor är 90 procent. I dagsläget återvinns drygt 89 procent av dessa förpackningar.

Fakta:

Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation som räddar liv och lindrar nöd där det behövs som mest. Läkare Utan Gränser bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet.

Returpack är ett privatägt företag som har som mål att öka återvinningen av metallburkar och PET-flaskor i Sverige. Uppdraget kommer från ägarna Sveriges Bryggerier, Livsmedelshandlarna och Svensk Dagligvaruhandel. Returpack tar emot mer än 1,65 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av PET och metallburk.

För mer information: Fredrik Olsson, kommunikationschef Göteborg Landvetter Airport, 010-10 93 117