Specialdesignade trafikhinder i flygplansform invigs på Landvetter

2014-07-03, kl. 14:49

På Visbys gator hälsas alla besökare välkomna till ön av symboliska gutebaggar gjutna i betong. Nu presenterar Göteborg Landvetter Airport sin egen version som består av 30 specialdesignade trafikhinder i form av små flygplan. Under hösten genomfördes en tävling bland alla företag på flygplatsen för att få in designförslag och det vinnande bidraget avtäcktes idag på Landvetter.

Runt om på flygplatser används trafikhinder i betong som en naturlig del för att avgränsa trafik- och passagerarströmmar. För att ge form åt något så funktionellt som ett trafikhinder genomförde Landvetter en tävling under hösten där man engagerade alla företag på flygplatsen för att samla in design-idéer. 15 bidrag kom in och det vinnande förslaget, ett flygplan, har omsatts till verklig modell av industridesignern Fredrik Palmblad som tidigare gjort installationen Hall of Planes på Landvetter.

- Vi arbetar hela tiden med att förstärka resenärernas upplevelse på flygplatsen, från de stora investeringarna som en ny utrikeshall till de små atmosfärshöjande insatserna. De nya flygplansdesignade trafikhindren är speciellt framtagna både av och för Landvetter och vi hoppas att våra resenärer ska tycka att de är ett trevligt och lite mer personligt inslag på flygplatsen,
säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

- Det fanns en komplexitet i formuppdraget där flygplanet skulle vara lekfullt men inte en leksak. Utmaningen låg i att behålla seriositeten i ett trafikhinder samtidigt som formen skulle kännas
lätt och självklar. Ofta associeras betong till tungt, kantigt och orörligt. Vi valde i stället att fokusera på flygplanets mjuka och lätta former. Tanken har varit att återge den abstrakta formen av ett flygplan snarare än en replika, säger industridesigner Fredrik Palmblad.

Kungsbacka Inredningssnickeri har tagit fram träformen medan Bohus Betong har gjutit de 30
trafikhindren som nu tas i bruk på Landvetter.

Om Fredrik Palmblad Design
Fredrik Palmblad är industridesigner och arbetar med olika uppdrag inom formgivning och strategisk konceptutveckling. Fredriks design har slutanvändaren i fokus där målet är att kommunikativt förmedla uppdragsgivarens budskap, ofta med en känsla av enkelhet. Sedan 2007 driver han Fredrik Palmblad Design som erbjuder tjänster inom design, koncept och strategi.