Gå till innehåll

Västsvenskarna känner förväntan på flygplatsen

2014-11-25, kl. 09:00

I dag lanserar Swedavia, som driver Göteborg Landvetter Airport, undersökningen Resenären tillsammans med TNS Sifo. Den har genomförts för att kartlägga svenskarnas syn på resande, och det visar sig bland annat att västsvenskarna känner sig förväntansfulla och glada på flygplatsen, 76 respektive 48 procent. Och väldigt få känner sig stressade, bara 9 procent mot rikssnittet på 13 procent.


Undersökningen Resenären genomförs nu för tredje året i rad. Årets rapport visar att svenskarna i allra högsta grad uppskattar resandet – fyra av tio svenskar upplever att de prioriterar utlandssemester högre i dag än för 5-10 år sedan. Och det står helt klart att flygplatsen idag är en viktig del av hela reseupplevelsen. Sju av tio svenskar känner förväntan på flygplatsen, fyra av tio är glada.

- Vi ser att resenärerna gärna kommer tidigt till flygplatsen för att känna den speciella förväntan som är en del av flygplatsens atmosfär. Mer än hälften är på plats minst en timme innan avgång och vi utvecklar ständigt flygplatsen för att möta resenärernas önskan efter nya upplevelser, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.

Mer än hälften av svenskarna vill vara på flygplatsen minst en timme innan avgång och mer än var tredje vill vara på plats mer än två timmar i förväg, för att få tid till shopping och besök på caféer, restauranger och barer. Västsvenskarna vill helst fördriva tiden på flygplatsen med att prata med sitt resesällskap, 21 procent. Det är också många som tar en kopp kaffe eller glas öl eller vin, 15 procent i båda fallen.

Västsvenskarna tycker att flygplatsens atmosfär är viktig för reseupplevelsen. Hela 76 procent tycker den är ganska eller mycket viktig. Västsvenskarna verkar också arbetssamma, hela 25 procent vill ha bättre jobbmöjligheter med bra wifi och möjligheter till utskrifter. 30 procent vill ha så kallade Food Courts med mat från världens alla hörn. Sovkapslar, konstupplevelser och svensk design finns också med på västsvenskarnas önskelista.

Det som efterfrågas på flygplatser generellt är framförallt bra shopping: nästan fyra av tio sätter det främst. Den vanligaste shoppingbudgeten är 500 kronor, de unga spenderar dock lite mindre. Reselektyr är det som ökar mest i årets undersökning – upp 50 procent från året innan, 39 procent av svenskarna shoppar detta. Böcker och tidningar lägger därmed beslag på andra platsen på shoppinglistan. Godis toppar fortfarande med 42 procent. I Västra Götaland ligger godis och reselektyr på nästan samma siffra, 40 procent.

Ladda ner hela Resenären-rapporten här: www.swedavia.se/resenaren

Resultat ur Resenären

  • Kvinnor mer förväntansfulla än män. Sju av tio svenskar känner förväntan på flygplatsen. Bland kvinnorna är siffran 74 procent. Gotlänningarna är mest förväntansfulla, hela 82 procent. Göteborg ligger på 76 procent.
  • Unga resenärer känner sig mer uppspelta på flygplatsen, 34 procent jämfört med snittet på 20 procent. Unga män känner sig ofta stressade, hela 24 procent jämfört med snittet på 13 procent. Göteborgarna är ovanligt lugna, 9 procent är stressade, 22 procent uppspelta.
  • Var femte man spenderar helst tid i baren. 21 procent av männen sitter helst i baren och dricker öl, vin eller drinkar. Bland kvinnorna vill man helst fördriva tiden med att prata med sitt resesällskap, 20 procent, eller fika, 18 procent. I Göteborg är de pratsamma, 21 procent vill prata med resesällskapet..
  • Närmare tre av fyra, 72 procent, bestämmer sig minst tre månader i förväg var man ska åka. Det vanligaste är att bestämma sig cirka tre månader innan avresa, 42 procent. I Göteborg är det just 42 procent som bestämmer sig tre månader i förväg, 25 procent bestämmer sig en månad i förväg.
  • Penna, kamera och mediciner i bagaget. Mer än hälften av svenskarna har en penna i handbagaget, 54 procent. 45 procent packar en kamera, 44 procent tar med sig mediciner. Dator eller läsplatta har ökat och når 38 procent i år från 31 procent föregående år. Västsvenskar packar gärna ned tuggummi och en extra tröja, 36 respektive 35 procent. Norrbottningarna packar gärna ned en tandborste, 48 procent.
  • Kvinnor vill ha mest tid på flygplatsen. 38 procent av kvinnorna vill ha minst två timmar på sig på flygplatsen jämfört med 32 procent för männen. Vanligaste är dock att vilja spendera minst en timme på flygplatsen, 58 procent jämfört med 55 procent föregående år.
  • En av tre uppdaterar sociala medier på flygplatsen. Facebook kommer högst, 26 procent, följt av Instagram, 13 procent. Uppdateringarna är viktigare för kvinnor än män, 34 procent av kvinnorna anser att det är ganska eller mycket viktigt att uppdatera sociala medier. Motsvarande siffra för männen är 24 procent. 31 procent av resenärerna i Göteborg tycker det är ganska eller mycket viktigt.
  • Resenärer vill njuta av tid med partner på resan. Resenärerna uppger i första hand de mest av allt önskar att få njuta av tid med partner och/eller familj, hela 24 procent. Total avkoppling söker 19 procent, nya insikter och kunskaper 17 procent.

Om undersökningen

Undersökningen har gjorts av TNS Sifo på uppdrag av Swedavia om svenskarnas syn på resor, semestrande och flygplatser över hela världen. Respondenterna är slumpmässigt utvalda personer mellan 18-79 år. Totalt har 4 428 personer deltagit. Undersökningen är webbaserad och genomfördes den 15 augusti till 22 september 2014. 343 personer från Västra Götaland har intervjuats, varav basen för de resultat som rapporteras här utgörs av de 203 som svarade att de har flugit på semesterresa det senaste året.

För mer information, kontakta:

Swedavias pressavdelning, tel 010-10 90 100 alternativt press@swedavia.se