Gå till innehåll

Swedavias kommentarsregler för sociala medier

I våra kanaler i sociala medier ska alla känna sig välkomna att kommentera. Vi tar aktivt ansvar för att diskussionerna i kommentarsfältet håller god ton, är konstruktiva och sakliga, men även att vi förhåller oss till samtalet utifrån samma premisser. Därför har vi kommentarsregler som alla måste följa. Inlägg på sociala medier som bryter mot våra regler raderas och/eller anmäls till Facebook. Inlägg som bryter mot lagen, exempelvis hot eller hets mot folkgrupp, kan komma att anmälas till polisen. Du som kommenterar i våra sociala medier har själv ansvar för att dina kommentarer följer de lagar och regler som finns.

En person som upprepade gånger bryter mot våra kommentarsregler kan bli blockerad för fortsatta kommentarer på våra sociala medier.

Våra regler

1. Vi tillåter inte kommentarer som bryter mot svensk lag och god sed.

Det innebär att en kommentar inte får innehålla förolämpningar, förtal, hot, hets mot folkgrupp eller andra trakasserier, exempelvis rasism, sexism eller andra kränkningar. Dessa kommentarer kommer att raderas och/eller polisanmälas.

2. Vi tillåter inte personangrepp.

Vi tillåter inga personangrepp, stötande, hånfulla, kränkande eller nedsättande generaliseringar av individer eller grupper.

3. Vi tillåter inte spekulationer och missvisande information.

Vi raderar kommentarer som innehåller lögner, rykten, spekulation samt manipulerade bilder/videor.

4. Använd källhänvisningar.

För att göra diskussionen så givande och konstruktiv som möjligt vill vi att påståenden underbyggs med fakta och källor, t ex med länk till källan. Om du hävdar fakta och inte kan visa var informationen kommer ifrån kan din kommentar komma att raderas. Vi tillåter däremot inte ren länkpostning utan sammanhang.

5. Det är inte tillåtet med reklam och spamma.

Det är självklart okej att uttrycka politiska åsikter, men det är inte tillåtet med reklam för, kommersiella produkter, evenemang, eller länkar till sak- och partipolitiska sidor. Vi tillåter inte heller spam, det vill säga upprepade kommentarer med samma eller liknande innehåll, oavsett om det handlar om länkar, kommentarer, emojis, bilder och/eller videor.

6. Vi tillåter inte avhumaniserande kommentarer.

Det är inte tillåtet att skriva kommentarer om att någon enskild person eller grupp, exempelvis inte förtjänar att leva, är värdelös, ett avskum eller ohyra.

Kontakt

Allmänna synpunkter eller frågor hänvisar vi till: Synpunkter | Om Swedavia

Vill du komma i kontakt med vår kundservice gör du det på Telefon: 010-109 10 00 eller E-post: info@swedavia.se