Roll och uppdrag
Vi utvecklar framtidens klimatsmarta flygplatser och skapar hållbar tillväxt för Sverige
Swedavias roll
Swedavias uppdrag är att äga, driva och utveckla flygplatser. Tillsammans bildar flygplatserna ett nätverk som knyter samman Sveriges regioner, samtidigt som de också är en bro till och från världen utanför. Swedavia äger samtliga flygplatser förutom Ronneby Airport och Luleå Airport, vid vilka Swedavia ansvarar för kommersiell flygtrafik.
Bolaget bildades 2010 och är helägt av svenska staten. Under 2022 hade Swedavias flygplatser 27,6 miljoner resenärer, jämfört med 11,9 miljoner 2021. Det är en ökning med drygt 130 procent.
Ladda ner års- och hållbarhetsredovisningen, pdf
Syfte
Tillsammans möjliggör vi för människor att mötas.
Vision
Swedavia utvecklar framtidens flygplatser och skapar hållbar tillväxt för Sverige.
Affärsidé
Tillsammans med sina partners skapar Swedavia mervärde för sina kunder genom att erbjuda attraktiva flygplatser och tillgänglighet som ger smidiga och inspirerande reseupplevelser. Swedavias flygplatser ska vara Skandinaviens viktigaste mötesplatser, bolaget ska vara en internationell förebild inom hållbarhet och en tillväxtmotor för hela Sverige.
Värderingar
Pålitliga
Engagerade
Nytänkande
Välkomnande
Framtidens fossilfria flygplatser
Swedavia är och ska fortsatt arbeta för att vara världsledande i att driva flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Den egna flygplatsverksamheten är fossilfri sedan 2020 och genom incitament och samarbeten ska andra utsläppskällor på flygplatserna fasas ut kommande år. Swedavia är pådrivande i den storskaliga omställningen till biobränsle för flyget och framtidens flygplatser förbereds för elflyg, vätgas och annan ny teknik. I framtidens fossilfria flygplatser knyts transportslagen ihop för att göra det enklare att resa och att boka resan dörr till dörr.
Swedavias tio flygplatser
Under 2021 organiserades Swedavias fyra internationella flygplatser i en gemensam flygplatsorganisation, International Airports. Övriga flygplats bildade Regional Airports.
International Airports
Stockholm Arlanda Airport
Bromma Stockholm Airport
Göteborg Landvetter Airport
Malmö Airport
Regional Airports
Kiruna Airport
Luleå Airport
Umeå Airport
Åre Östersund Airport
Visby Airport
Ronneby Airport
Utveckling under 2022
- 27,6 miljoner passagerare, mer än dubbelt så många jämfört med 2021 (11,9 miljoner)
- Nettoomsättningen ökade till 4 846 miljoner kronor (2 717 miljoner kronor 2021)
- Rörelseresultatet uppgick till -783 miljoner kronor (-1 385 miljoner kronor 2021)
- Årets resultat uppgick till -709 miljoner kronor (-1 182 miljoner kronor 2021)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 541 miljoner kronor (-293 miljoner kronor 2021)
- Koncernens investeringar uppgick till 1 814 miljoner kronor (1 831 miljoner kronor 2021). Huvuddelen av investeringarna gjordes inom utvecklingsprogrammet på Stockholm Arlanda Airport
- Styrelsen föreslog att ingen utdelning skulle lämnas av Swedavia AB för året
Vår verksamhet
Våra flygplatser
Stockholm Arlanda Airport
- 18,4 miljoner resenärer 2022 jämfört med 7,5 miljoner resenärer 2021
- 151 destinationer varav 23 är inrikes
Göteborg Landvetter Airport
- 4,4 miljoner resenärer 2022 jämfört med 2 miljoner resenärer 2021
- 78 destinationer varav 4 är inrikes
Bromma Stockholm Airport
- 1 114 950 resenärer 2022 jämfört med 567 000 resenärer 2021
- 15 destinationer varav 13 är inrikes
Malmö Airport
- 1 290 964 resenärer 2022 jämfört med 662 000 resenärer 2021
- 28 destinationer varav 3 är inrikes
Luleå Airport
- 911 872 resenärer 2022 jämfört med 476 000 resenärer 2021
- 12 destinationer varav 5 är inrikes
Umeå Airport
- 608 205 resenärer 2022 jämfört med 307 000 resenärer 2021
- 6 destinationer varar 2 är inrikes
Åre Östersund Airport
- 219 485 resenärer 2022 jämfört med 125 000 resenärer 2021
- 5 destinationer varar 2 är inrikes
Visby Airport
- 294 603 resenärer 2022 jämfört med 189 000 resenärer 2021
- 8 destinationer varar 6 är inrikes
Ronneby Airport
- 101 202 resenärer 2022 jämfört med 43 000 resenärer 2021
- 2 destinationer varav 2 är inrikes
Kiruna Airport
- 195 337 resenärer 2022 jämfört med 121 000 resenärer 2021
- 4 destinationer varav 3 är inrikes
Med kunden i fokus
Flygplatsens affär kretsar ytterst kring resenären. Resenären är huvudaktören i den verksamhet som flygplatsoperatören, flygbolagen, leverantörer och hyresgäster bedriver på Swedavias flygplatser.
Flygplatsverksamhet
Äger, driver och utvecklar Swedavias flygplatser i hela Sverige.
Aviation Business
• Passagerartjänster
• Start- och landningstjänster
• Säkerhetskontroll
• Terminal- och undervägstjänster
• Assistanstjänster, PRM*
• Infrastruktur för marktjänster**
• Marktjänster
* Personer med funktionsvariationer
**Marktjänster: bland annat bagagehantering och tankning
Commercial Services
• Uthyrning av lokaler för handel, restauranger, kontor, lager och logistik
• Bilparkering & Angöring
• Tjänster inom reklam, data med mera
Real Estate
Äger, utvecklar och förvaltar fastigheter och exploaterbar mark på och omkring Swedavias flygplatser.
Fastighetsverksamhet
- Framtagande av fastighetsutvecklingsprojekt för hotell, kontor, logistik, handel med mera
- Förvaltning och uppdatering av fastighetsinformation
- Tjänster inom byggprojektstyrning
- Utveckling av samägda fastighetsbolag
Mål
Swedavia mäter och redovisar utfall för fem uppdragsmål som inte är målsatta. Funktionsmålet handlar om hur tillgängligheten ska utvecklas för medborgare och näringsliv. Hänsynsmålet beskriver hur transportsystemet ska utvecklas med avseende på trafiksäkerhet, miljö och hälsa.
Swedavias strategier för hållbar utveckling
Ansvar för samhälle och människa
Swedavia arbetar proaktivt för säkerhet, miljö och hälsa för kunder, medarbetare och samhälle. Det innebär att säkerhet är grundläggande i allt Swedavia gör, att bolaget använder resurser och energi på ett ansvarsfullt och effektivt sätt samt att Swedavia prioriterar fysisk och psykosocial arbetsmiljö.
Swedavia går längre än det formella ansvaret kräver vilket utgör en grund för bolagets ambition att vara en internationell förebild på hållbarhetsområdet.
För att ta socialt och miljömässigt ansvar arbetar Swedavia bland annat med att höja säkerhetsklimatet och tryggheten på flygplatserna, att stärka det proaktiva och systematiska arbetsmiljöarbetet, att vara pådrivande i flygbranschens övergång till förnybart flygbränsle samt att övergå till klimatsmarta energilösningar.
Swedavia har också identifierat och genomför initiativ som handlar om att säkerställa och utveckla bolagets affärsetik och att vidareutveckla risk- och krishantering samt kontinuitetsplanering.
Utveckling av flygplatser
Investeringar för att säkerställa tillgänglighet
Swedavia utvecklar flygplatser för framtidens flygresande. Bolaget planerade att investera 42,3 miljarder kronor 2016–2025. De största investeringarna handlar om kapacitetsförbättringar på Stockholm Arlanda Airport. I och med pandemin är osäkerheten kring investeringar stor. Under perioden 2016–2020 investerades 15,5 miljarder kronor, men under 2020 pausades flera planerade investeringar.
Stockholm Arlanda Airport
Stockholm Arlanda Airport ska utvecklas till Nordens ledande flygplats och vara en internationell förebild inom hållbarhet. Under perioden 2016–2020 har bolaget investerat 7 miljarder kronor i bland annat utbyggnad av terminal 5, ett nytt driftområde, fler uppställningsplatser för flygplan och förbättrade bagagesystem. Planerade investeringar 2021–2022 beräknas bli lägre och den största delen rör den pågående utbyggnaden av terminal 5.
Läs mer om Arlandas utvecklingsprogram
Göteborg Landvetter Airport
Göteborg Landvetter Airport ska fortsatt vara Västsveriges port till världen. Flygplatsen får fler nya gater, utökad terminalkapacitet, förbättrad bagagehantering och nya trafiklösningar runt om. Terminal Syd invigdes under 2020. Hotell, logistik-, handels- och arbetsplatser växer fram i en ny flygplatsstad. Flygplatsen ska därmed i än högre grad bidra till regionens utveckling.
Läs mer om Landvetters utvecklingsprogram.
Masterplanerna identifierar flygplatsernas framtida behov
Flygplatsernas riktigt långsiktiga planer kallas masterplaner. En masterplan är ett vägledande dokument som rör utvecklingen på mycket lång sikt, något som är avgörande för en hållbar infrastruktur. Masterplanen identifierar flygplatsens framtida behov och visar visionärt hur flygplatserna kan möta dessa.
De första planerna fastställdes i februari 2017 och senast tillkomna är september 2019.
De flygplatser som har fastställda masterplaner är Malmö Airport, Luleå Airport, Umeå Airport, Visby Airport, Ronneby Airport och Kiruna Airport. Åre Östersund Airports masterplan pausades på grund av covid-19-pandemin.
Även masterplanarbetet för Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport har pausats under pandemin. För Göteborg Landvetter Airport återstår en sammanställningsfas. För Stockholm Arlanda Airport arbetas just nu med en markanvändningsplan, som är en av flera planer som bygger upp en masterplan.
Flygplatsernas fastställda masterplaner
Ronneby Airport, pdf 1 Mb
Visby Airport, 1 Mb
Umeå Airport, pdf 2 Mb
Stockholm Arlanda Airport, pdf 2 Mb
Draft Göteborg Landvetter Airport, pdf 5 Mb
Malmö Airport, pdf 3 Mb
Kiruna Airport, pdf 4,5 Mb
Luleå Airport, pdf 3 mb
Ansvar för Master Planning
Ansvaret för Master Planning inom International Airports ligger inom Anläggningar & System hos Förvaltningsledningen. För de regionala flygplatserna återfinns ansvaret lokalt på respektive flygplats.
Swedavias långsiktiga flygtrafikprognos
Swedavias långsiktiga trafikprognos 2017-2050
Swedavias långsiktiga trafikprognos 2019-2050
Almedalen
Swedavia i Almedalen
Flyget, politiken och näringslivet behöver gemensamt diskutera hur tillgängligheten till, från och inom Sverige kan öka. Och hur detta ska ske på ett hållbart sätt. Undersökningar visar att vårt land är världsledande när man jämför olika avgörande förutsättningar för att skapa en god framtid. Det finns dock en avgörande kategori där vi halkar efter – Sveriges internationella tillgänglighet, med stort samhällsekonomiskt bortfall som följd.
Sveriges geografiska form och läge kräver flyg. Vi är också ett land som är starkt beroende av såväl import som export och vi har en turistindustri som växer sig allt starkare. Utan direktdestinationer till de strategiskt viktiga regionerna runt om i världen begränsas våra möjligheter.
På arenan Aerospace Almedalen genomför Swedavia tillsammans med ett antal partners inom flyg- och rymdbranschen ett omfattande endagsprogram. Närmare presentation finns här: www.aerospacealmedalen.se
Swedavias historik i Almedalen
Till och med 2018 arrangerade Swedavia seminarier i den egna arenan Gate Almedalen där även våra partners medverkade. Sedan 2019 har vi istället valt att vara en del av Aerospace Almedalen.