Bioflygbränsle tankas återigen på Göteborg Landvetter Airport
Sedan den 5 juni i år har flera av Swedavias flygplatser fått leverans av bioflygbränsle. Den 19 juni är det Göteborg Landvetter Airports tur då bioflygbränsle kommer att tankas in vid flygresor från flygplatsen under de närmaste dagarna.
Det här är tredje året i rad som flygplan på Göteborg Landvetter kommer att tankas med bioflygbränsle. Första gången som det tankades bioflygbränsle på flygplatsen var under maj 2017. Leveransen vid Göteborg Landvetter är en del av de 450 ton bioflygbränsle som Swedavia köper in årligen sedan 2016, och som sammanlagt motsvarar medarbetarnas flygtjänsteresor under ett år.
Ska främja en storskalig användning av bioflygbränsle
Swedavias flygplatser är några av få flygplatser i världen att tanka bioflygbränslet, som kraftigt minskar utsläppen av fossil koldioxid. Satsningen är en del av Swedavias strategi för att verka för flygbranschens klimatomställning och ett fossilfritt flyg 2045.
Swedavia arbetar sedan flera år tillbaka för att främja en storskalig användning av bioflygbränsle, som minskar utsläppen av fossil koldioxid med upp till 80 procent jämfört med traditionellt flygbränsle.
– För oss på Göteborg Landvetter känns det fantastiskt att vi idag och flera dagar framöver kommer att ha bioflygbränsle i tanken vid flygresor till och från Sveriges andra största stad. För oss, som en del av Swedavia, är det viktigt att göra det vi kan för att driva på flygbranschens gröna omställning. Bioflygbränsle, tillsammans med exempelvis elektrifiering och energieffektivisering, är viktiga verktyg för att nå detta, säger Anna Strömwall, flygplatsdirektör Göteborg Landvetter Airport.
Bioflygbränslet framställt av använd frityrolja
Årets leverans av bioflygbränsle är framställt av använd frityrolja av den finska producenten Neste. Bränslet blandas in med traditionellt flygbränsle och har tankats förutom på Göteborg Landvetter Airport även på Stockholm Arlanda Airport, Malmö Airport, Umeå Airport och Åre Östersund Airport. Den största delen av årets leverans har tilldelats Stockholm Arlanda Airport.
Satsningen på bioflygbränsle är en del av Swedavias strategi som syftar till att fem procent av allt flygbränsle som tankas vid svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Swedavia arbetar också aktivt med att minska de fossila utsläppen från den egna verksamheten. Samtliga av Swedavias flygplatser ska ha noll fossila utsläpp från egna verksamheten 2020.