Gå till innehåll

Kända svenskar lånar ut sina ansikten till entreprenörer som räddar världen

2019-09-03, kl. 12:56

Porträttgalleriet ”Welcome to my hometown” på Stockholm Arlanda Airport byter skepnad. 

Norrsken Award på Stockholm Arlanda Airport

Under en vecka i september ersätts kända svenskar som Caroline Winberg, Joel Kinnaman, Josephine Bornebusch och Axwell & Ingrosso av finalisterna i nystartade Norrsken Award: tio entreprenörer som arbetar för att göra världen till en bättre plats.

Norrsken Award är Nordens största pris för impact startups, nystartade företag som arbetar med våra största globala utmaningar. Hundratals nominerade har nu blivit tio finalister. Den 19 september kommer tre vinnare att utses på en stor gala.

Vinnarna kommer även att under ett år få ta plats bland de kända svenskar som välkomnar resenärer till Arlanda och Stockholm.

– Swedavia är världsledande när det gäller att driva klimatsmarta flygplatser och målet är noll utsläpp 2020 från vår egen verksamhet. Flyget måste ställa om och bli hållbart, det är lika självklart som att flyget kommer vara en viktig del av framtidens transporter. Därför är innovation och ny teknik avgörande för branschen, såsom bioflygbränsle och fortsatt utveckling av el- och hybridflyg. Vi inleder nu ett samarbete med Norrsken Foundation under Impact Week då entreprenörer lyfts fram som fokuserar på stora framtida utmaningar, som klimatfrågan, säger Jonas Abrahamsson, VD och koncernchef på Swedavia.

2019 års finalister i Norrsken Award

  1. 1928 Diagnostics
    Saving the power of antibiotics through a digital solution for efficient outbreak tracing and precision diagnosis (to reduce oversubscription)
  2. Altered
    Water saving nozzle, a simple upgrade to faucets and showers that radically reduces water consumption with 85-98% (adapted to the majority of international standards)
  3. Exeger
    Gives consumer electronic eternal battery life based on renewable energy through light cells powered by any light incl. outdoor (sun) and indoor (lamps, candlelight etc.)
  4. ICEYE
    Global satellite monitoring for e.g., flood mapping, monitoring of crops, icebergs, oil spills and illegal fishing
  5. Ignitia
    Accurate weather forecasts for farmers in tropical areas, increasing yields 60% on average and working farmers out of poverty
  6. Miiskin
    Early detection of melanoma skin cancer through a structured process for skin examinations built around personal photos
  7. N2 Applied
    Improving global food production by allowing farmers to produce their own fertilizer from manure, air and renewable energy thus reducing the use of industrial fertilizer, improving competitiveness of organic farming and increasing food production in emerging markets
  8. Northvolt
    Enabling the European transition to renewable energy through green battery production in a state of the art production facility based on renewable energy with a vision to become fully circular by including e.g., a recycling plant
  9. Re:newcell
    Closing the loop on fashion through textile recycling, the world’s first producer of high quality textile raw materials from post-consumer textile waste at an industrial scale
  10. Sana Labs
    Personalized education based on Artificial Intelligence, increasing student results with 80% and applicable in any target group (e.g., K-12, language for immigrants, re-/upskilling) and subject

Mer om Norrsken Award

Utöver att visas på Arlanda kommer finalisterna även att synas på innerstadens synligaste reklamplatser: de hundratals stora flaggor som hänger vid Stockholms tullar, vid Stockholms central, utanför Slottet och Stadshuset samt på ett flertal paradgator i centrala Stockholm.

Priset till de tre vinnarna: ett stockholmsbaserat team från några av världens ledande rådgivare på McKinsey & Co, Brunswick Group och Mannheimer Swartling som i sex månader arbetar för vinnarna med strategi, kommunikation, marknadsföring, juridisk rådgivning och ett globalt nätverk i världsklass.

De tre vinnarna som utses blir deltagare i galleriet ”Welcome to my hometown” under ett år då de kommer att hälsa välkomna till Stockholm som är synonymt med tech, entreprenörer och hållbarhet.

På bilden står Peder Grunditz, flygplatsdirektör Arlanda, Åsa Öhman, PR-ansvarig Swedavia, Eric Ljunggren, global kommunikations- och marknadschef Norrsken, Johanna Blendow, Global Partnership Manager Norrsken.