Gå till innehåll

Spaden i marken för miljardsatsning på nytt driftområde på Arlanda

2016-11-08, kl. 16:00

Idag sattes spaden i marken för Arlandas nya driftområde. Som en del av Stockholm Arlanda Airports utvecklingsplaner byggs nu ett modernt, funktionellt och miljöanpassat driftområde för flygplatsens fordon. Nu skapas det plats för den nya piren som behövs byggas i för att möta de ökande resenärssiffrorna och ett viktigt steg för Sveriges tillgänglighet.

Fyra män i varseljackor håller i varsin spade

Det nya driftområdet med fokus på modernitet, funktionalitet och miljöanpassning som byggs på Arlanda består av cirka 15 nya byggnader och ombyggnation av en byggnad, hus 898, som tillhandahåller plats för fordon så som bussar, marktjänstfordon samt plog-, sop- och blåsmaskiner – med garage, tvätt, verkstäder, kontor och övernattningsbostäder för jourpersonal till driften.

Driftområdet behöver byggas då ytan på flygplatsområdet behöver frigöras för att det ska vara möjligt att bygga en ny pir i terminal 5 som är dimensionerad för att hantera större flygplan för långdistansdestinationer. Total investeras cirka 1,1 miljarder kronor i projektet. Den nuvarande anläggningen saknar dessutom anpassning till dagens krav på inre och yttre miljö vilket nu kan skapas. Driftområdet byggs där SAS tekniska bas tidigare låg, mellan den nya piren, som ska byggas i terminal 5, och den tredje start- och ledningsbanan vid Halmsjön.

I driftområdet byggs också ett nytt teknikhus med försörjning av fjärrvärme, fjärrkyla och el. Entreprenaden omfattar en ombyggnad på 20 000 kvadratmeter samt nybyggnad om 26 000 kvadratmeter. Entreprenadområdets yta uppgår till 125 000 kvadratmeter där omfattande markberedning kommer att ske.

– Det känns väldigt spännande att påbörja arbetet med det nya driftområdet då det är en viktig del av Arlandas utveckling. I och med att vi bygger ut och bygger om kan vi stärka tillgängligheten och möta de kapacitetsutmaningar som väntar. Vi ser fram emot samarbetet med JM Entreprenad, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Stockholm Arlanda Airport.

Arlandas utvecklingsplaner, utöver ett helt nytt miljöanpassat driftområde, omfattar bland annat en ny pir i Terminal 5, utbyggd säkerhetskontroll liksom kommersiella ytor i samma terminal och terminalnära parkeringsplatser. Totalt under perioden 2014-2043 uppskattas investeringsvolymen för terminalutvecklingen till drygt 13 miljarder kronor. Driftområdet är en av många delar i den utvecklingsplan för Stockholm Arlanda Airport som ska säkra möjligheten för Sveriges största flygplats att växa i takt med Sveriges behov av flygtillgänglighet.

Det nya driftområdet förväntas stå klart sommaren 2018.

Du kan läsa mer om Arlandas utvecklingsplaner här: Arlandas utvecklingsplaner.