Gå till innehåll

Göteborg Landvetter i internationellt projekt för ett grönare flyg

2010-07-20, kl. 10:49

När den internationella flygbranschen utvecklar ny teknik för ett grönare flyg är Göteborg Landvetter Airport med ombord. I ett projekt, som nu fått EU-finansiering, arbetar flygplatsen tillsammans med LFV, flygbolag och flygplanstillverkare för att minska bränsleförbrukning, CO2-utsläpp och bullerstörningar.

Projektet, som går under namnet Vinga, går ut på att hitta olika tekniker som ska göra att flygplan på sin väg in till Göteborg Landvetter släpper ut mindre koldioxid och orsakar mindre bullerstörningar. 
De olika tekniker som ska utvärderas och utvecklas i projektet går bland annat ut på att flyga så kort som möjligt in till landning, sjunka ned genom luften med så lite gaspådrag som möjligt, skräddarsy inflygningsvägar så att man, förutom att förkorta flygsträckan, samtidigt minimerar bullerstörningar samt köra med endast en motor på väg in till gate efter landning.

- Att få delta i ett projekt som detta tillsammans med viktiga aktörer i branschen gör att Göteborg Landvetter kan ligga i framkant när det gäller den tekniska utvecklingen för en mer hållbar utveckling av flyget, säger Sandra Brantebäck, miljöchef på Göteborg Landvetter Airport.

De nya gröna inflygningarna kommer att ske i begränsad omfattning och startar preliminärt tidig höst.

Det är tillsammans med flygbolaget Novair, den franska flygplanstillverkaren Airbus/Quovadis och LFV som Göteborg Landvetter genomför Vinga-projektets olika delar.

En delfinansiering av Vinga-projektet kommer från EU-projektet SESAR, där bland andra EU och flygindustrin satsar cirka 18 miljarder kronor på teknikutveckling för minskade utsläpp. Målet för SESAR är att till 2020 för varje flygning förkorta flygtiderna med 8-14 minuter, spara 300-500 kg bränsle samt släppa ut 948-1575 kg mindre koldioxid.