Gå till innehåll

Så vill svenskarna ha sin semester

2012-10-11, kl. 12:00

Svenskarna bestämmer resmål i god tid, är välplanerade och prioriterar att verkligen koppla av under ledigheten. Man loggar ut och endast två procent saknar jobbet. Det man istället saknar mest hemifrån är sängen. I dag lanserar Swedavia Resenären – en helt ny rapport om svenskars semesterresande baserad på en undersökning utförd av TNS SIFO.

Svenskarna bestämmer resmål i god tid, är välplanerade och prioriterar att verkligen koppla av under ledigheten. Man loggar ut och endast två procent saknar jobbet. Det svenskarna saknar mest hemifrån är sängen men efter bara en vecka hemma är knappt en tredjedel sugna på att ge sig ut och resa igen. I dag lanserar Swedavia Resenären – en helt ny rapport om svenskars semesterresande baserad på en undersökning utförd av TNS SIFO.

Rapporten Resenären visar vilka val svenskarna gör i samband med sin semester och hur de beter sig inför, under och efter resan. Knappt sju av tio bestämmer sitt resmål minst tre månader i förväg och lika många vill vara förberedda i någon utsträckning. Men väl framme vill de allra flesta ta dagen som den kommer. Nära fyra av fem äter den lokala maten på orten, och nästan ingen vill äta svensk mat. Det man längtar mest hem till är sängen medan bara en fjärdedel saknar familj och barn. 

Över hälften, 54 procent, svarar att telefonen, läsplattan eller datorn är mindre viktig under resan. Nästan lika många uppdaterar aldrig eller sällan sin Facebook-profil. Och väldigt få saknar jobbet.

– När svenskarna har semester vill de verkligen vara lediga och loggar ut. Det verkar som om man har lärt sig att använda den nya tekniken när man behöver vara tillgänglig, men också att inte använda den när man har semester, säger Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia.

Rapporten innehåller även insikter och trendspaningar kring framtidens resande baserat på den befintliga kunskapen om svenskars resande. 

− Vi vill bidra till den känsla av förväntan som resenärerna känner när de kommer till flygplatsen. Genom vår undersökning tar vi nu ett större grepp kring svenskarnas semesterresande, från att resetankarna väcks tills att man kommer hem igen. Kunskapen om resenärerna hjälper oss att utveckla våra flygplatser så att de blir bättre och inspirerande mötesplatser, både nu och i framtiden, säger Michael Persson Gripkow.

Ladda ner Resenären här: www.swedavia.se/resenaren

För mer information, kontakta:
Swedavias pressavdelning, tel 010-10 90 100, alternativt press@swedavia.se

Om Resenären
Rapporten Resenären bygger på en undersökning utförd av TNS SIFO. Metoden är webbintervjuer med 2 000 privatpersoner i ett riksrepresentativt urval som har flugit på semester under det senast året. Intervjuerna genomfördes 26-28 juni 2012.

Resultat ur Resenären
• Solsemester är populärast i alla åldersgrupper. Efter solresorna kommer storstadssemester för kvinnor i åldersgruppen 18-29 år (16 procent), att jämföra med män i samma åldersgrupp (3 procent).
• Tiden på flygplatsen ägnar svensken helst åt att fika (19 procent), prata med ressällskapet (17 procent och shoppa (16 procent).
• Som tidsfördriv ombord på planet anger 39 procent att de helst läser, följt av 17 procent som helst sover och 16 procent som tittar på film.
• För de flesta innebär semestern också nya upplevelser för smaklökarna. De allra flesta, 78 procent, vill äta lokal mat på semestern. Endast 4 procent vill äta precis som hemma och bara 1 procent föredrar svensk mat.
• 30 procent köper hem typiska souvenirer
• Hälften av svenskarna saknar sin säng, men bara 28 procent saknar familj och barn.