Gå till innehåll

Norwegian expanderar på Göteborg Landvetter Airport – lanserar direkttrafik till Tirana inför sommaren 2026

2025-09-24, kl. 09:10

Norwegian fortsätter att satsa på den västsvenska marknaden. Inför sommarsäsongen 2026 expanderar det välkända flygbolaget sitt linjeutbud på Göteborg Landvetter Airport med direktflyg till Albaniens huvudstad Tirana.

Linjen, som kommer att trafikeras en gång i veckan med start 19 juni 2026, är ett välkommet tillskott på Göteborg Landvetter Airport som möter efterfrågan från både svenska semesterfirare som vill upptäcka den albanska kulturen och resenärer som vill besöka familj, vänner och släkt.

 

– Att Norwegian väljer att utöka på Göteborg Landvetter Airport med en direktlinje till Tirana är ett mycket välkommet tillskott till det totala utbudet av destinationer från flygplatsen. Vårt främsta uppdrag är att möjliggöra för människor att mötas, oavsett om det är i affärer eller privat, och Norwegian med sitt omfattande nätverk spelar en viktig roll i att knyta samman Västsverige med övriga Europa, säger Anna Strömwall, flygplatschef på Göteborg Landvetter Airport.  

 

– Vi ser fram emot att välkomna resenärer ombord på direktlinjen till Tirana från Göteborg. Det är glädjande att kunna fortsätta lansera nya destinationer och därmed få möjligheten att erbjuda ett stort, brett och varierat linjeutbud från de svenska flygplatserna. I Sverige kommer Norwegian att trafikera över 60 linjer till över 50 destinationer nästa sommar, säger Charlotte Holmbergh, kommunikationsdirektör på Norwegian.

 

Med start den 19 juni 2026 kommer Norwegian att trafikera sträckan Göteborg Landvetter (GOT) – Tirana (TIA) en gång i veckan.

 

Om Norwegian
Norwegian har i dag över 5 000 anställda. Huvudmarknaden är Norden med ett stort linjenät till över 110 destinationer mellan Norden och resten av Europa. Från Sverige flyger Norwegian direkt till ett 50-tal destinationer och trafikerar även ett antal inrikeslinjer. Norwegian har stort fokus på hållbarhet med ett mål om att minska utsläppen med 45 procent fram till 2030, vilket är i linje med 1,5 graders målet i Parisavtalet. För att nå dit arbetar bolaget med tre parallella delar; att förnya flygplansflottan till ännu mer bränsleeffektiva flygplan, att med avancerad teknik i cockpit flyga mer effektivt och genom att öka inblandningen av fossilfria flygbränslen.