Gå till innehåll

Nu är hela Marknadsplatsen på Arlanda färdig – samtliga butiker och restauranger har öppnat

2025-06-18, kl. 06:30

En yta på 11 000 kvadratmeter och ett 40-tal nya butiker, caféer och restauranger. Drygt fem år sedan det första spadtaget togs till den största kommersiella satsningen i Stockholm Arlanda Airports historia står nu Marknadsplatsen i Terminal 5 klar. – Vi är så stolta och glada över att knyta ihop säcken kring investeringsprojektet Marknadsplatsen och att få presentera en helt ny resenärsupplevelse med ett modernt utbud av mat, dryck och shopping, säger Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad och försäljning, Swedavia.

De senaste fem åren har Stockholm Arlanda Airport, Sveriges största flygplats, genomfört en storsatsning på mat, dryck och shopping när utbudet i Terminal 5 har uppdaterats och breddats för att möta förväntansbilden från flygplatsens resenärer. Resultatet är en 11 000 kvadratmeter stor Marknadsplats  i direkt anslutning till flygplatsens moderna säkerhetskontroll i Terminal 5  där välkända varumärken samsas med nya affärsidéer. Bland annat har flera populära, svenska aktörer flyttat in och ett helt nytt koncept med fokus på ett nordiskt utbud av presenter har vuxit fram sedan öppningen av Marknadsplatsens första del hösten 2023.

– Vår vision med den nya Marknadsplatsen har varit att göra shopping, mat och dryck till en upplevelse med oväntade inslag. Satsningen bygger på Swedavias långsiktiga, kommersiella strategi med fokus på variation, förnyelse och prisvärde. Det ska finnas ett brett utbud av restauranger med mat från olika delar av världen och butiker med en bred prisbild som tillgodoser många olika behov. Marknadsplatsen ska erbjuda något för alla smaker och alla plånböcker, säger Charlotte Ljunggren

Intresset för att etablera sig på den nya Marknadsplatsen har varit stort då läget på Arlanda med närmare 23 miljoner resenärer år 2024 är mycket attraktivt för många kommersiella aktörer. Även om ett stort fokus har varit på bredden i utbudet så har de svenska och nordiska influenserna en framträdande roll i Marknadsplatsens utformning.

– Vi på Swedavia är stolta över att driva ledande flygplatser i Norden och vi strävar efter att återspegla regionens smak och karaktär genom shopping- och matupplevelser på alla våra tio flygplatser. På Arlanda och Marknadsplatsen märks detta genom bland annat flera lokala aktörer och närproducerade varor. Vi har fokuserat på att stärka våra svenska varumärken då det har funnits en uttalad efterfrågan på mer nordiska, svenska och lokala produkter att köpa, både för eget bruk och som present till en vän. Det är nu en av många delar som vi är glada att kunna erbjuda våra resenärer, säger Charlotte Ljunggren.

Butikerna och restaurangerna på Marknadsplatsen har öppnat upp i etapper med start hösten 2023. I maj i år fick Marknadsplatsen internationell uppmärksamhet i form av utmärkelsen "Årets kommersiella plats 2025" av Nordic Commercial Spaces & Communities (NCSC). Branschorganisationen hyllar Marknadsplatsen för bland annat ett professionellt utvecklingsarbete och en kreativ affärsmodell som sätter konsumentnytta och konkurrenskraft i fokus vilket i sin tur skapar en attraktiv, flexibel och inbjudande miljö för shopping, mat och service.

– Utmärkelsen ”Årets kommersiella plats 2025” är ett fint kvitto på att vi har satsat på rätt saker. Vi har även fått mycket positiv feedback från våra resenärer och faktum är att kundnöjdheten under perioden mars–maj i år har ökat med nio procent jämfört med samma period för två år sedan då Marknadsplatsen var under konstruktion. Detta gör att vi känner oss övertygade om att vi är på väg i rätt riktning i arbetet med utformningen av nya Arlanda och har lyckats skapa en helt ny, unik mat- och shoppingupplevelse här på flygplatsen. Nu ser vi fram emot att välkomna sommarens och framtidens resenärer till Arlanda och Marknadsplatsen, säger Charlotte Ljunggren.

 

Om Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport

Yta: Drygt 11 000 kvadratmeter.

Öppning: Första delen av Marknadsplatsen öppnade hösten 2023. Sedan dess har butiker och restauranger tillkommit stegvis fram till försommaren 2025.

Antal etableringar: Över 40 nya butiks- och restaurangkoncept.

Butiker på Marknadsplatsen:

  • & Other Stories
  • Adlibris Pocket
  • Chimi
  • Depart.A.Mental
  • Fredmans
  • GANT
  • InMotion
  • J.Lindeberg
  • Kronans Pharmacy Shop
  • Lakritsroten
  • Moomin Arabia
  • Newhouse
  • RC Bon Bon Glacerie
  • Rituals
  • Stockholm Duty Free
  • Sweshop
  • Syster P
  • World of Toys
  • ÆRA Multibrand Fashion Store

 

Restauranger  och caféer på Marknadsplatsen:

  • Asia Street Cooking
  • Baba Grill
  • Bread Break
  • Bun Meat Bun
  • Eatery Garden
  • Fresh Forward
  • Espresso House
  • Gateau
  • Hawaii Poké
  • Indochine
  • Joe & The Juice
  • Jureskogs
  • La Girafe by Pontus Frithiof
  • La Neta
  • Little Italy by Pontus Frithiof
  • Nordic Kitchen & Bar
  • Panini Internazionale
  • RC Café & pâtisserie
  • Samla City Bar
  • Taste by Nordrest

Övrigt serviceutbud:

  • 7-Eleven
  • Pressbyrån
  • Selecta Varuautomat
  • WHSmith
  • FOREX
  • Global Blue