Arlandas resenärer välkomnas med nya Sverigebilder
2014-02-20, kl. 13:46
Fototävlingen Swedish Light, som arrangerats för första gången av Swedavia i samarbete med Fotosidan.se, blev en succé. Svenska folket har skickat in över 3 000 bidrag, i tuff konkurrens har nu har tjugo vinnande motiv valts ut att smycka utvalda bryggor i Terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport. Bilderna är det första som möter de mer än 30 000 utrikes resenärer som passerar Terminal 5.
Fototävlingen Swedish Light, som arrangerats för första gången av Swedavia i samarbete med Fotosidan.se, blev en succé. Svenska folket har skickat in över 3 000 bidrag och i mycket tuff konkurrens har nu har tjugo vinnande motiv valts ut att smycka utvalda bryggor i Terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport. Därmed blir bilderna det första som möter de mer än 30 000 utrikes resenärer som dagligen passerar Terminal 5.
− Vi är oerhört glada över det enorma intresse den här fototävlingen har rönt med över 3 000 inskickade bidrag. Arlanda ska vara en inspirerande mötesplats, och som Sveriges skyltfönster mot världen ville vi engagera svenska folket i hur vi kan visa upp vårt land för internationella besökare. Bilderna kommer att ge ett värdigt välkomnande till vårt land, samtidigt som man förhoppningsvis känner sig extra inspirerad att upptäcka det som Sverige kan erbjuda, säger Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia.
Det var en namnkunnig jury som utsåg vinnarna, nämligen:
· Jeppe Wikström, förläggare och fotograf (ordförande)
· Amelia Adamo, chefredaktör
· Anna Clarén, fotograf och utbildningsansvarig på Nordens Fotoskola
· Mattias Hansson, vd för Abba-muséet
· Magnus Fröderberg, chefredaktör för Fotosidan.se
· Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör Swedavia (sekreterare)
Motiveringen för de vinnande bilderna lyder:
”Fotografi betyder ordagrant "måla med ljus". Det är vad de nästan tusen deltagande fotograferna har gjort i Swedish Light. De har målat staden, landskapet och händelserna med kameran som pensel och ljuset som palett”.
Bilderna är tagna över hela landet på vitt skilda platser som Nikkaluokta, Torneträsk och Drakryggen i norr via Stockholms skärgård, Värmland och Småland till Ängelholm och Helsingborg i söder.
Tolkningen av temat ”Swedish Light” har resulterat i bilder både från storstädernas neonljus till naturens egna fenomen.
Fotografernas namn framgår av bilderna. Vänligen kontakta Swedavias pressjour, tel 010-10 90 100, om ni vill komma i direkt kontakt med vinnarna.