Chatboten Swea lanseras på Swedavias flygplatser

2018-12-13, kl. 06:55

Nu närmar sig julen som är en av årets mest hektiska reseperioder på Swedavia. För att underlätta för alla resenärer inför resan och även på flygplatsen lanserar Swedavia nu den AI-baserade chatboten Swea som är först ut bland alla skandinaviska flygplatser. Swea nås via webb, Facebook samt Messenger och kan dygnet runt svara på frågor om flyg, ankomsttid för bagage och utbudet på flygplatsen.

Nu närmar sig julen som är en av årets mest hektiska reseperioder på Swedavia. För att underlätta för alla resenärer inför resan och även på flygplatsen lanserar Swedavia nu den AI-baserade chatboten Swea som är först ut bland alla skandinaviska flygplatser. Swea nås via webb, Facebook samt Messenger och kan dygnet runt svara på frågor om ditt flyg, ankomsttid för bagage, aktuella väntetider i säkerhetskontrollerna och utbudet på flygplatsen. Det är enkelt att prenumerera på sitt flyg och då skickas uppdateringar automatiskt till resenären.

Swedavias AI-baserade chatbot Swea är först ut bland de skandinaviska flygplatserna och nås via Swedavia.se och Facebook Messenger. Med hjälp av text och bild får resenärerna svar på vanliga frågor på både svenska och engelska. Swea blir successivt mer träffsäker i svaren ju fler interaktioner chatboten får.

Som resenär kan man prenumerera på sitt flyg och få uppdateringar om när man ska gå till gate, om gatenumret ändrats och eventuella förseningar. Redan innan avfärden till flygplatsen kan man fråga om väntetid vid säkerhetskontrollerna. Varför inte fråga om var närmaste vegetariska restaurang finns på flygplatsen? Eller var närmaste apotek ligger? För de som landar på Swedavias flygplatser kan Swea berätta vilken tid bagaget ankommer och vid vilket bagageband.

– Vår nya chatbot är en viktig del av vårt innovations- och digitaliseringsarbete som ska förenkla för resenärer att ställa frågor och få vägledning och ge en smidigare start på resan. Vi arbetar kontinuerligt med ett nytänkande för att skapa bättre kundupplevelser och ta tillvara på de möjligheter som digitalisering erbjuder, säger Karin Gylin, innovationschef på Swedavia.

Swea kan svara på frågor från resenärer vid samtliga av Swedavias tio flygplatser dygnet runt, oavsett vilken tidszon resenärerna befinner sig i. Tanken är att förenkla hela processen för resenärerna för att skapa en så smidig upplevelse som möjligt.

Access till chatboten Swea får resenärerna via flygplatsens webbplats, genom att skicka ett meddelande på flygplatsens Facebook-sida eller söka fram flygplatsen direkt i Messenger.

Chatboten Swea har utvecklats tillsammans med Airport.ai som är specialiserade på att utveckla digitala lösningar för flygplatser.

För mer information, kontakta Swedavias pressjour på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se