Air China firar 25 år på Arlanda

2013-08-28, kl. 11:11

Air China startade sin flyglinje till Stockholm 1988. I år firar Air China därmed 25-årsjubileum på Arlanda vilket uppmärksammas med det gemensamma eventet ”Discover China” som invigs i dag. Kinesisk lejondans och folkmusik, traditionella teceremonier och kinesisk kalligrafi är ett urval av alla de aktiviteter som möter Arlandas besökare i SkyCity under de fyra kommande dagarna.

Air China är det enda kinesiska flygbolag som flyger till Norden och flyglinjen till Stockholm startade 1988. I år firar Air China därmed 25-årsjubileum på Arlanda vilket uppmärksammas med det gemensamma eventet ”Discover China” som invigs i dag. Kinesisk lejondans och folkmusik, traditionella teceremonier och kinesisk kalligrafi är ett urval av alla de aktiviteter som möter Arlandas besökare i SkyCity under de fyra kommande dagarna.

Turistresandet mellan Kina och Sverige växer i båda riktningarna. Samtidigt som allt fler kinesiska företag vill etablera sig i Sverige är Kina också en viktig marknad för det svenska näringslivet. Direktförbindelser är viktiga för Sverige och de senaste tio åren har resandet mellan Sverige och Kina fyrdubblats. Sedan sommaren 2012 har Air China dagliga avgångar mellan Peking och Stockholm.

För att fira det 25-åriga framgångsrika samarbetet mellan Air China och Arlanda invigs idag ”Discover China” i flygplatsens SkyCity. Eventet pågår i fyra dagar och bjuder på en mängd aktiviteter på temat kultur, mat och underhållning med ursprung i Kina: lejondans, traditionell folkmusik, te-ceremonier, kalligrafi, mat, film samt en fotoutställning. På plats finns även resebyråer samt Air Chinas representanter som kan berätta mer om Kina.

-  Vi är stolta över att Sverige var ett av de första länder i Europa som Air China började flyga till för 25 år sedan. Samarbetet har dessutom utvecklats mycket positivt de senaste åren. ”Discover China” är ett exempel på hur vi vill att flygplatsen ska kunna erbjuda våra resenärer en inspirerande men även en lärande miljö. I det här fallet hoppas vi bidra till en nyfikenhet på landet Kina, säger Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia.

Med bara en mellanlandning når svenska resenärer idag mer än 146 destinationer i Kina och Asien med Air China.

-  Vi är stolta över att fira detta 25-årsjubileum på Arlanda. Affärs- och privatresandet växer ständigt i båda riktningarna och Air China är en viktig del i denna utveckling. Tack vare den positiva utvecklingen flyger vi nu med en helt ny Airbus A330-300 mellan Stockholm och Peking, säger Markus Yan, General Manager Air China Skandinavien och Finland.