På denna webbplats använder vi cookies
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
{{importantAnnouncements[0].HeadLine}}
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
Uppdaterad: {{importantAnnouncement.LastUpdated}}

{{importantAnnouncement.Body}}

Särskilda behov

Här hittar du viktig information för dig med särskilda behov i samband med flygresa. Till exempel om du har en funktionsnedsättning och behöver ledsagning, om du har en allergi eller är flygrädd.

Vi på Swedavia vill att alla ska kunna resa med flyg. Därför får du extra hjälp på plats - så att du kan känna dig så trygg som möjligt. Här läser du mer om hur ledsagning fungerar och hur du bokar, packar mediciner, checkar in hjälpmedel eller reser med assistanshund. Men också hur det fungerar om ditt barn ska resa själv och tips till dig som är rädd för att flyga. Det finns också information till dig med nedsatt syn eller hörsel som vill veta mer om hur det fungerar på flygplatser och ombord på flygplanet.

Berätta gärna att du har särskilda behov redan när du bokar resan och försök beskriva vad du behöver ha hjälp med. Förboka gärna ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Ju tidigare du meddelar oss, desto bättre förberedd är personalen på att ta emot dig - både på flygplatsen och ombord på flygplanet

Nedsatt rörlighet
Nedsatt hörsel
Nedsatt syn
Ledsagning
Assistanshund
Mediciner
Allergi
Flygrädsla

Nedsatt rörlighet

Här läser du mer om nedsatt rörlighet ombord på flygplan och vad som gäller för rullstolar och rullatorer i samband med flygresan. Tänk på att flygbolagens regler varierar beroende på om din rullstol är manuell och elektrisk.

Ombord på flygplanet är flygbolaget ansvarig för dig som resenär och varje flygbolag har särskilda regler för varje flygplanstyp. Oftast är det så att ju större flygplan, desto bättre tillgänglighet för dig med nedsatt rörlighet. Små flygplan har dessutom extra begränsat lastutrymme, vilket gör det svårt att få plats med rullstolar, i synnerhet elektriska rullstolar.

Har du en funktionsnedsättning som gör att du har nedsatt rörlighet och behöver assistans vid måltider och toalettbesök? Då vill de flesta flygbolag att du reser i sällskap med en personlig assistent som kan hjälpa dig under resan. Läs mer om det nedan.

Du som använder rullstol får gärna välja en väska till handbagaget som får plats i ditt knä, eftersom en personlig assistent eller flygplatsens ledsagare kan ha svårt att bära handbagaget och köra rullstolen samtidigt.

Läs mer här.

Nedsatt hörsel

Här hittar du information som kan underlätta för dig med nedsatt hörsel, så att du kan känna dig trygg före, under och efter din flygresa.

Har du nedsatt hörsel som gör att du behöver hjälp under din resa? Då är det viktigt att du berättar det för personalen - både när du bokar flygresan och när du går ombord på flygplanet. Om du vill kan du också boka i ledsagning i förväg. Läs mer om det under rubriken Ledsagning.

På flygplatsen får du information om när flyget går eller landar på informationstavlor och monitorer. Det finns också skyltar som leder dig till rätt gate. Alla Swedavias flygplatser har dessutom hörslinga i sina informationsdiskar. 

Personalen ombord på flygplanet kan personligen ge dig information om till exempel säkerheten ombord. Dessutom finns det ett informationsblad i fickan framför varje sittplats med en detaljerad beskrivning av rutinerna vid eventuell nödsituation.

Nedsatt syn

Här hittar du information som kan underlätta för dig med nedsatt syn, så att du kan känna trygghet inför, under och efter din flygresa.

Har du nedsatt syn som gör att du behöver hjälp under din resa? Då är det viktigt att du berättar det för personalen - både när du bokar flygresan och när du går ombord på flygplanet. Om du vill kan du också boka i ledsagning i förväg. Läs mer om det under rubriken Ledsagning.

På flygplatsen får du till viss del information om flyget genom utrop i högtalare. Men en del flygplatser begränsar tyvärr sina högtalarutrop och hänvisar i stället till informationstavlor och monitorer. De flesta flygplatser har en informationsdisk med personal som personligen kan ge dig information, till exempel information om ditt flyg.

På vissa flygplatser finns också taktila ledstråk längs golvet, som leder fram till en help point eller till informationsdisken. 

Personalen ombord på flygplanet kan personligen ge dig information om till exempel säkerheten ombord. 

Ledsagning

Ledsagning innebär att du som har en funktionsnedsättning får en ledsagare som hjälper dig på flygplatsen och ända fram till flygplanssätet om du vill. Var noga med att berätta om dina behov när du bokar, så att du kan få så bra hjälp som möjligt. Kom också ihåg att kontakta oss på när du kommit till flygplatsen så att vi vet att du är här och väntar på ledsagning.

Du kan till exempel få ledsagning om du har en funktionsnedsättning som gör att du har nedsatt rörlighet, syn eller hörsel eller om du känner oro och har svårt att hitta på nya platser. 

Ledsagning är kostnadsfritt för dig som har en funktionsnedsättning. Det är även en lagstadgad rättighet som gör det möjligt för alla att kunna resa med flyg. Om du inte har en funktionsnedsättning men vill ha ledsagning ändå, så betalar du en avgift till flygbolaget.

Läs mer här.

Assistanshund

Här hittar du som reser med assistanshund sådant som kan vara bra att tänka på inför din flygresa. Godkända assistanshundar ombord är ledarhundar, servicehundar och signalhundar samt alarmerande hundar vid epilepsi, diabetes och migrän.

Om du reser med assistanshund är det viktigt att du berättar det för flygbolaget när du bokar din resa. Du behöver också:

  • fråga flygbolaget vilka regler för assistanshund som gäller för just din resa.
  • kontrollera vilka regler som gäller för assistanshundar i det land du reser till. 
  • kontrollera vilka vaccinationer hunden måste ha och om det är några regler för karantän dit du ska. 

En assistanshund får oftast resa med dig inne i flygplanet. Hunden ingår inte i den viktbegränsning som gäller för vanligt bagage och den behöver inte sitta i bur inne i flygplanet. Assistanshund kostar inget extra. 

Även du som har ledarhund kan få ledsagning på flygplatsen och hjälp fram till din sittplats i flygplanet om du önskar. Läs mer om det under rubriken Ledsagning.

Mediciner

Här har vi samlat viktig information om vad du behöver tänka på gällande mediciner och särskilda hjälpmedel som exempelvis pacemaker och syrgasutrustning. Du kan också läsa om vad som händer om ett hjälpmedel skadats eller kommit bort under din resa.

Packa alltid dina mediciner i ditt handbagage, även flytande mediciner, eftersom incheckat bagage exempelvis kan bli försenat ibland. Om du har flytande mediciner i handbagaget visar du bara upp dessa när du passerar säkerhetskontrollen. De kommer att kontrolleras tillsammans med övrigt handbagage eller med en särskild utrustning som används för att kontrollera vätskor. Mediciner i handbagaget - läs mer hos Transportstyrelsen.

Regler för att resa med läkemedel kan skilja sig åt från land till land och ibland behövs ett Schengenintyg, något som apoteken kan hjälpa till med. 
Resa med läkemedel - mer info på Läkemedelsverkets webbplats

Läs mer om mediciner och hjälpmedel.

Allergi

Det kan vara svårt att helt undvika sådant som gör att du får en allergisk reaktion på en flygplats. Exempelvis kan dofterna från parfymbutikerna i terminalen sprida sig utanför butiken. På flygplatser utomlands kan rökning i caféer och restauranger innebära problem för allergiker. Samma sak gäller pälsdjur och parfymer. Du kan få ledsagning som anpassas så att ni undviker att passera parfymbutikerna så långt det går.

Allergi och specialkost ombord på flygplanet

Berätta om du är allergisk mot något eller har astma när du bokar flygresan. Berätta även för personalen ombord på flygplanet. Vissa flygbolag kan se till att inga pälsdjur finns med under just din flygresa. 

Är du allergisk eller överkänslig mot någon mat eller dryck, har diabetes eller har du andra krav på maten? Berätta det när du bokar flygresan. Ofta kan flygbolaget ge dig annan mat eller dryck, men det kan i vissa fall innebära att du får betala en avgift.

Läs mer på ditt flygbolags webbplats om vilka rutiner som finns kring allergier.

Jordnötsallergi

Vissa flygbolag serverar fortfarande jordnötter. Därför behöver du som är allergisk mot jordnötter berätta det – både för flygbolaget när du bokar resan och för flygplanspersonalen när du går ombord på planet. Du behöver dessutom skriftligt beskriva din jordnötsallergi och konsekvenserna som uppstår om du utsätts för jordnötter. Skriv gärna på både svenska och engelska, och lämna lappen till personalen ombord på flygplanet. Be dem även att ge den informationen till kaptenen.

Flygrädsla

Här har vi samlat goda råd för dig som känner oro inför flygresan, oavsett om det gäller en rädsla eller en fobi. Värt att komma ihåg är att flygresor fortfarande är ett av de säkraste sätten att färdas på.

Identifiera rädslan

  • Försök att komma ihåg när flygrädslan började – ingen är ju född flygrädd så genom att ta reda på hur det började blir det lättare att bearbeta rädslan.
  • Försök identifiera rädslan: Är du rädd för att du känner dig instängd, eller är det kanske känslan av att inte ha kontroll?
  • Fundera över om det kan finnas en annan orsak till rädslan, en som kanske inte är flygrelaterad. Det kan nämligen vara en helt annan stressfaktor som orsakar din rädsla.
  • Behöver du hjälp att identifiera och bota din rädsla? Då finns det effektiva kurser för att minska eller bota flygrädsla och flygfobi, genom så kallad kognitiv beteendeterapi (KBT).

Några veckor före flygresan

  • Läs på om flygplan och flygresor, det kan göra det lättare att identifiera de olika ljuden och kunna slappna av. 
  • Sök information på nätet kring det du är mest rädd för, om du vet vad det är.
  • Försök acceptera att flyg är ett av de säkraste sätten att färdas på. 
  • Åk till en flygplats och vänj dig vid miljön, titta på flygplan som startar och landar eller ta en fika i lugn och ro utan att känna stressen att behöva flyga. 
  • Kontakta flygbolaget som du ska resa med och berätta att du är flygrädd. Om du känner dig tryggare på ett visst ställe i flygplanet, exempelvis längst fram, bak eller i mitten, så kan du ringa flygbolaget i förväg och be om att få sitta där.
  • Prova olika avslappningsövningar, eller övningar där du steg för steg går igenom flygresan.

Läs mer här

Nedsatt rörlighet

Nedsatt rörlighet

Här läser du mer om nedsatt rörlighet ombord på flygplan och vad som gäller för rullstolar och rullatorer i samband med flygresan. Tänk på att flygbolagens regler varierar beroende på om din rullstol är manuell och elektrisk.

Ombord på flygplanet är flygbolaget ansvarig för dig som resenär och varje flygbolag har särskilda regler för varje flygplanstyp. Oftast är det så att ju större flygplan, desto bättre tillgänglighet för dig med nedsatt rörlighet. Små flygplan har dessutom extra begränsat lastutrymme, vilket gör det svårt att få plats med rullstolar, i synnerhet elektriska rullstolar.

Har du en funktionsnedsättning som gör att du har nedsatt rörlighet och behöver assistans vid måltider och toalettbesök? Då vill de flesta flygbolag att du reser i sällskap med en personlig assistent som kan hjälpa dig under resan. Läs mer om det nedan.

Du som använder rullstol får gärna välja en väska till handbagaget som får plats i ditt knä, eftersom en personlig assistent eller flygplatsens ledsagare kan ha svårt att bära handbagaget och köra rullstolen samtidigt.

Läs mer här.

Nedsatt hörsel

Här hittar du information som kan underlätta för dig med nedsatt hörsel, så att du kan känna dig trygg före, under och efter din flygresa.

Har du nedsatt hörsel som gör att du behöver hjälp under din resa? Då är det viktigt att du berättar det för personalen - både när du bokar flygresan och när du går ombord på flygplanet. Om du vill kan du också boka i ledsagning i förväg. Läs mer om det under rubriken Ledsagning.

På flygplatsen får du information om när flyget går eller landar på informationstavlor och monitorer. Det finns också skyltar som leder dig till rätt gate. Alla Swedavias flygplatser har dessutom hörslinga i sina informationsdiskar. 

Personalen ombord på flygplanet kan personligen ge dig information om till exempel säkerheten ombord. Dessutom finns det ett informationsblad i fickan framför varje sittplats med en detaljerad beskrivning av rutinerna vid eventuell nödsituation.

Nedsatt syn

Här hittar du information som kan underlätta för dig med nedsatt syn, så att du kan känna trygghet inför, under och efter din flygresa.

Har du nedsatt syn som gör att du behöver hjälp under din resa? Då är det viktigt att du berättar det för personalen - både när du bokar flygresan och när du går ombord på flygplanet. Om du vill kan du också boka i ledsagning i förväg. Läs mer om det under rubriken Ledsagning.

På flygplatsen får du till viss del information om flyget genom utrop i högtalare. Men en del flygplatser begränsar tyvärr sina högtalarutrop och hänvisar i stället till informationstavlor och monitorer. De flesta flygplatser har en informationsdisk med personal som personligen kan ge dig information, till exempel information om ditt flyg.

På vissa flygplatser finns också taktila ledstråk längs golvet, som leder fram till en help point eller till informationsdisken. 

Personalen ombord på flygplanet kan personligen ge dig information om till exempel säkerheten ombord. 

Ledsagning

Ledsagning innebär att du som har en funktionsnedsättning får en ledsagare som hjälper dig på flygplatsen och ända fram till flygplanssätet om du vill. Var noga med att berätta om dina behov när du bokar, så att du kan få så bra hjälp som möjligt. Kom också ihåg att kontakta oss på när du kommit till flygplatsen så att vi vet att du är här och väntar på ledsagning.

Du kan till exempel få ledsagning om du har en funktionsnedsättning som gör att du har nedsatt rörlighet, syn eller hörsel eller om du känner oro och har svårt att hitta på nya platser. 

Ledsagning är kostnadsfritt för dig som har en funktionsnedsättning. Det är även en lagstadgad rättighet som gör det möjligt för alla att kunna resa med flyg. Om du inte har en funktionsnedsättning men vill ha ledsagning ändå, så betalar du en avgift till flygbolaget.

Läs mer här.

Assistanshund

Här hittar du som reser med assistanshund sådant som kan vara bra att tänka på inför din flygresa. Godkända assistanshundar ombord är ledarhundar, servicehundar och signalhundar samt alarmerande hundar vid epilepsi, diabetes och migrän.

Om du reser med assistanshund är det viktigt att du berättar det för flygbolaget när du bokar din resa. Du behöver också:

  • fråga flygbolaget vilka regler för assistanshund som gäller för just din resa.
  • kontrollera vilka regler som gäller för assistanshundar i det land du reser till. 
  • kontrollera vilka vaccinationer hunden måste ha och om det är några regler för karantän dit du ska. 

En assistanshund får oftast resa med dig inne i flygplanet. Hunden ingår inte i den viktbegränsning som gäller för vanligt bagage och den behöver inte sitta i bur inne i flygplanet. Assistanshund kostar inget extra. 

Även du som har ledarhund kan få ledsagning på flygplatsen och hjälp fram till din sittplats i flygplanet om du önskar. Läs mer om det under rubriken Ledsagning.

Mediciner

Här har vi samlat viktig information om vad du behöver tänka på gällande mediciner och särskilda hjälpmedel som exempelvis pacemaker och syrgasutrustning. Du kan också läsa om vad som händer om ett hjälpmedel skadats eller kommit bort under din resa.

Packa alltid dina mediciner i ditt handbagage, även flytande mediciner, eftersom incheckat bagage exempelvis kan bli försenat ibland. Om du har flytande mediciner i handbagaget visar du bara upp dessa när du passerar säkerhetskontrollen. De kommer att kontrolleras tillsammans med övrigt handbagage eller med en särskild utrustning som används för att kontrollera vätskor. Mediciner i handbagaget - läs mer hos Transportstyrelsen.

Regler för att resa med läkemedel kan skilja sig åt från land till land och ibland behövs ett Schengenintyg, något som apoteken kan hjälpa till med. 
Resa med läkemedel - mer info på Läkemedelsverkets webbplats

Läs mer om mediciner och hjälpmedel.

Allergi

Det kan vara svårt att helt undvika sådant som gör att du får en allergisk reaktion på en flygplats. Exempelvis kan dofterna från parfymbutikerna i terminalen sprida sig utanför butiken. På flygplatser utomlands kan rökning i caféer och restauranger innebära problem för allergiker. Samma sak gäller pälsdjur och parfymer. Du kan få ledsagning som anpassas så att ni undviker att passera parfymbutikerna så långt det går.

Allergi och specialkost ombord på flygplanet

Berätta om du är allergisk mot något eller har astma när du bokar flygresan. Berätta även för personalen ombord på flygplanet. Vissa flygbolag kan se till att inga pälsdjur finns med under just din flygresa. 

Är du allergisk eller överkänslig mot någon mat eller dryck, har diabetes eller har du andra krav på maten? Berätta det när du bokar flygresan. Ofta kan flygbolaget ge dig annan mat eller dryck, men det kan i vissa fall innebära att du får betala en avgift.

Läs mer på ditt flygbolags webbplats om vilka rutiner som finns kring allergier.

Jordnötsallergi

Vissa flygbolag serverar fortfarande jordnötter. Därför behöver du som är allergisk mot jordnötter berätta det – både för flygbolaget när du bokar resan och för flygplanspersonalen när du går ombord på planet. Du behöver dessutom skriftligt beskriva din jordnötsallergi och konsekvenserna som uppstår om du utsätts för jordnötter. Skriv gärna på både svenska och engelska, och lämna lappen till personalen ombord på flygplanet. Be dem även att ge den informationen till kaptenen.

Flygrädsla

Här har vi samlat goda råd för dig som känner oro inför flygresan, oavsett om det gäller en rädsla eller en fobi. Värt att komma ihåg är att flygresor fortfarande är ett av de säkraste sätten att färdas på.

Identifiera rädslan

  • Försök att komma ihåg när flygrädslan började – ingen är ju född flygrädd så genom att ta reda på hur det började blir det lättare att bearbeta rädslan.
  • Försök identifiera rädslan: Är du rädd för att du känner dig instängd, eller är det kanske känslan av att inte ha kontroll?
  • Fundera över om det kan finnas en annan orsak till rädslan, en som kanske inte är flygrelaterad. Det kan nämligen vara en helt annan stressfaktor som orsakar din rädsla.
  • Behöver du hjälp att identifiera och bota din rädsla? Då finns det effektiva kurser för att minska eller bota flygrädsla och flygfobi, genom så kallad kognitiv beteendeterapi (KBT).

Några veckor före flygresan

  • Läs på om flygplan och flygresor, det kan göra det lättare att identifiera de olika ljuden och kunna slappna av. 
  • Sök information på nätet kring det du är mest rädd för, om du vet vad det är.
  • Försök acceptera att flyg är ett av de säkraste sätten att färdas på. 
  • Åk till en flygplats och vänj dig vid miljön, titta på flygplan som startar och landar eller ta en fika i lugn och ro utan att känna stressen att behöva flyga. 
  • Kontakta flygbolaget som du ska resa med och berätta att du är flygrädd. Om du känner dig tryggare på ett visst ställe i flygplanet, exempelvis längst fram, bak eller i mitten, så kan du ringa flygbolaget i förväg och be om att få sitta där.
  • Prova olika avslappningsövningar, eller övningar där du steg för steg går igenom flygresan.

Läs mer här

Syntolkat
Textat svenska
Arabisk textning
Persisk textning
Kinesisk textning
Turkisk textning
Förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa. Till höger finner du en syntolkad informationsfilm om hur ledsagning på våra flygplatser går till.
Förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa. Till höger finner du en informationsfilm, med svensk textning, om hur ledsagning på våra flygplatser går till.
Förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa. Till höger finner du en informationsfilm, med arabisk textning, om hur ledsagning på våra flygplatser går till.
Förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa. Till höger finner du en informationsfilm, med persisk textning, om hur ledsagning på våra flygplatser går till.
Förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa. Till höger finner du en informationsfilm, med kinesisk textning, om hur ledsagning på våra flygplatser går till.
Förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa. Till höger finner du en informationsfilm, med turkisk textning, om hur ledsagning på våra flygplatser går till.
Syntolkat
Förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa. Till höger finner du en syntolkad informationsfilm om hur ledsagning på våra flygplatser går till.
Förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa. Till höger finner du en informationsfilm, med svensk textning, om hur ledsagning på våra flygplatser går till.
Förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa. Till höger finner du en informationsfilm, med arabisk textning, om hur ledsagning på våra flygplatser går till.
Förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa. Till höger finner du en informationsfilm, med persisk textning, om hur ledsagning på våra flygplatser går till.
Förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa. Till höger finner du en informationsfilm, med kinesisk textning, om hur ledsagning på våra flygplatser går till.
Förboka ledsagning 48 timmar innan avresa via ditt flygbolag. Detta för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt och för att du ska få en bra start på din resa. Till höger finner du en informationsfilm, med turkisk textning, om hur ledsagning på våra flygplatser går till.