På denna webbplats använder vi cookies
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
{{importantAnnouncements[0].HeadLine}}
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
Uppdaterad: {{importantAnnouncement.LastUpdated}}

{{importantAnnouncement.Body}}

Arlanda Airport parkering

Våra parkeringar
Parkering Premium
Express inomhus
Express utomhus
Långtid
Hämta och lämna
Hantera bokning

På Arlanda finns en mängd olika parkeringsalternativ. Vad föredrar du? Inomhus i varmagarage, i parkeringshus med direkt anslutning till terminalerna eller våra prisvärda långtidsparkeringar?

Express inomhus

1-2 minuters promenad till Terminal

Premium varmgarage

1-2 minuters promenad till Terminal

Express utomhus

2-3 minuters promenad till Terminal

Långtidsparkering

10-12 minuters bussfärd till Terminal

Pris

Se priser på våra parkeringar här.

Parkering Premium - SkyCity

Parkera bekvämt i SkyCitys varmgarage i direkt anslutning till terminalerna. Säkerheten är hög och vi har patrullerande bevakning. Detta är ett snabbt och smidigt parkeringsalternativ för weekend- och affärsresenären. Förboka din parkering idag för garanterad plats.


– Direkt anslutning till shopping, resturanger, service och hotell i SkyCity.
– Möjlighet till biltvätt, rekonditionering och däckbyte medan du är bortrest.
– Maximal höjd vid in- och utfart: 210 cm.
– För vägbeskrivning, klicka här.

Express inomhus närmast terminalerna

Express inomhus är en bekväm lösning för dig som vill parkera inomhus i direkt anslutning till terminal. Säkerheten är hög och vi har patrullerande bevakning. Detta är ett snabbt och smidigt parkeringsalternativ för barnfamiljen, weekend- och affärsresenären. Förboka din parkering idag för garanterad plats.

Terminal 2, 3 - Express inomhus P21

– Direkt anslutning till Terminal 2 och 3
– Maximal höjd vid in- och utfart 210 cm
– För vägbeskrivning till P21, klicka här

Terminal 2, 3 - Express inomhus P22

– Direkt anslutning till Terminal 2 och 3.
– Tio laddplatser för elbilar och laddhybrider på plan 2.
– Maximal höjd vid in- och utfart 210 cm
– För vägbeskrivning till P22, klicka här

Terminal 4 - Express inomhus P41

– Direkt anslutning till Terminal 4
– Maximal höjd vid in- och utfart 210 cm
– För vägbeskrivning till P41, klicka här

Terminal 5 - Express inomhus P51

– Direkt anslutning till Terminal 5
– Hitta en plats snabbt via gröna lampor i taket
– Maximal höjd vid in- och utfart 210 cm
– För vägbeskrivning till P51, klicka här

Terminal 5 - Express inomhus P53   

– Direkt anslutning till Terminal 5
– Maximal höjd vid in- och utfart 220 cm
– För vägbeskrivning till P53, klicka här

      

 

 

Express utomhus närmast terminalerna

Express utomhus är en bekväm och prisvärd lösning för dig som vill parkera utomhus i direkt anslutning till terminal. Säkerheten är hög och vi har patrullerande bevakning. Detta är ett snabbt och smidigt parkeringsalternativ för barnfamiljen, weekend- och affärsresenären. Förboka din parkering idag för garanterad plats.

Terminal 2 och 3 - Express utomhus P25

– Direkt anslutning till Terminal 2 och 3
– För vägbeskrivning till P25, klicka här

Terminal 4 - Express utomhus P46

– Direkt anslutning till Terminal 4
– För vägbeskrivning till P45, klicka här

Terminal 4 - Express utomhus P45

– Direkt anslutning till Terminal 4
– Maximal höjd vid in- och utfart 310 cm
– För vägbeskrivning till P45, klicka här

Terminal 5 - Express utomhus P55

– Direkt anslutning till Terminal 5 och Sky City
– Maximal höjd vid in- och utfart 310 cm
– För vägbeskrivning till P55, klicka här

Terminal 5 - Express utomhus P56

– Direkt anslutning till Terminal 5 och SkyCity
– Maximal höjd vid in- och utfart 310 cm
– För vägbeskrivning till P56, klicka här

Terminal 5 - Express utomhus P59

– Direkt anslutning till Terminal 5
– Endast förbokning på denna parkering
– Maximal höjd vid in- och utfart 310 cm
– För vägbeskrivning till P59, klicka här

Långtidsparkering

Förboka plats på vår populära och prisvärda långtidsparkering. Från långtidsparkeringen kan du ta kostnadsfri buss till och från flygplatsens alla terminaler dygnet runt var 15:e minut. Säkerheten är hög, området är inhägnat och har patrullerande bevakning. Förboka din parkering idag för garanterad plats.

Alfa långtidsparkering

– Maximal höjd vid in- och utfart 280 cm.
– För vägbeskrivning till Alfa Långtidsparkering, klicka här.

Beta långtidsparkering

– Maximal höjd vid in- och utfart 290 cm
– För vägbeskrivning till Beta Långtidsparkering, klicka här.

Hämta och lämna

När du snabbt ska hämta eller lämna någon på flygplatsen fungerar hämta och lämna-parkering bäst. Du hittar dessa parkeringar vid varje terminal.

– Parkera i minst 30 minuter och i högst en timme.
– Ingen förbokning.
– Parkera vid SkyCity, Terminal 2, Terminal 4 och Terminal 5 ankommande.

Om hämta lämna-parkeringerna är fullbelagda är det möjligt att parkera på övriga terminalnära parkeringar till samma timpris som på hämta-lämna. Endast kan betalning med kort.

Hantera bokning

Här kan du enkelt ändra och hantera din parkeringsbokning.

Hantera min bokning

Våra parkeringar

På Arlanda finns en mängd olika parkeringsalternativ. Vad föredrar du? Inomhus i varmagarage, i parkeringshus med direkt anslutning till terminalerna eller våra prisvärda långtidsparkeringar?

Express inomhus

1-2 minuters promenad till Terminal

Premium varmgarage

1-2 minuters promenad till Terminal

Express utomhus

2-3 minuters promenad till Terminal

Långtidsparkering

10-12 minuters bussfärd till Terminal

Pris

Se priser på våra parkeringar här.

Parkering Premium - SkyCity

Parkera bekvämt i SkyCitys varmgarage i direkt anslutning till terminalerna. Säkerheten är hög och vi har patrullerande bevakning. Detta är ett snabbt och smidigt parkeringsalternativ för weekend- och affärsresenären. Förboka din parkering idag för garanterad plats.


– Direkt anslutning till shopping, resturanger, service och hotell i SkyCity.
– Möjlighet till biltvätt, rekonditionering och däckbyte medan du är bortrest.
– Maximal höjd vid in- och utfart: 210 cm.
– För vägbeskrivning, klicka här.

Express inomhus närmast terminalerna

Express inomhus är en bekväm lösning för dig som vill parkera inomhus i direkt anslutning till terminal. Säkerheten är hög och vi har patrullerande bevakning. Detta är ett snabbt och smidigt parkeringsalternativ för barnfamiljen, weekend- och affärsresenären. Förboka din parkering idag för garanterad plats.

Terminal 2, 3 - Express inomhus P21

– Direkt anslutning till Terminal 2 och 3
– Maximal höjd vid in- och utfart 210 cm
– För vägbeskrivning till P21, klicka här

Terminal 2, 3 - Express inomhus P22

– Direkt anslutning till Terminal 2 och 3.
– Tio laddplatser för elbilar och laddhybrider på plan 2.
– Maximal höjd vid in- och utfart 210 cm
– För vägbeskrivning till P22, klicka här

Terminal 4 - Express inomhus P41

– Direkt anslutning till Terminal 4
– Maximal höjd vid in- och utfart 210 cm
– För vägbeskrivning till P41, klicka här

Terminal 5 - Express inomhus P51

– Direkt anslutning till Terminal 5
– Hitta en plats snabbt via gröna lampor i taket
– Maximal höjd vid in- och utfart 210 cm
– För vägbeskrivning till P51, klicka här

Terminal 5 - Express inomhus P53   

– Direkt anslutning till Terminal 5
– Maximal höjd vid in- och utfart 220 cm
– För vägbeskrivning till P53, klicka här

      

 

 

Express utomhus närmast terminalerna

Express utomhus är en bekväm och prisvärd lösning för dig som vill parkera utomhus i direkt anslutning till terminal. Säkerheten är hög och vi har patrullerande bevakning. Detta är ett snabbt och smidigt parkeringsalternativ för barnfamiljen, weekend- och affärsresenären. Förboka din parkering idag för garanterad plats.

Terminal 2 och 3 - Express utomhus P25

– Direkt anslutning till Terminal 2 och 3
– För vägbeskrivning till P25, klicka här

Terminal 4 - Express utomhus P46

– Direkt anslutning till Terminal 4
– För vägbeskrivning till P45, klicka här

Terminal 4 - Express utomhus P45

– Direkt anslutning till Terminal 4
– Maximal höjd vid in- och utfart 310 cm
– För vägbeskrivning till P45, klicka här

Terminal 5 - Express utomhus P55

– Direkt anslutning till Terminal 5 och Sky City
– Maximal höjd vid in- och utfart 310 cm
– För vägbeskrivning till P55, klicka här

Terminal 5 - Express utomhus P56

– Direkt anslutning till Terminal 5 och SkyCity
– Maximal höjd vid in- och utfart 310 cm
– För vägbeskrivning till P56, klicka här

Terminal 5 - Express utomhus P59

– Direkt anslutning till Terminal 5
– Endast förbokning på denna parkering
– Maximal höjd vid in- och utfart 310 cm
– För vägbeskrivning till P59, klicka här

Långtidsparkering

Förboka plats på vår populära och prisvärda långtidsparkering. Från långtidsparkeringen kan du ta kostnadsfri buss till och från flygplatsens alla terminaler dygnet runt var 15:e minut. Säkerheten är hög, området är inhägnat och har patrullerande bevakning. Förboka din parkering idag för garanterad plats.

Alfa långtidsparkering

– Maximal höjd vid in- och utfart 280 cm.
– För vägbeskrivning till Alfa Långtidsparkering, klicka här.

Beta långtidsparkering

– Maximal höjd vid in- och utfart 290 cm
– För vägbeskrivning till Beta Långtidsparkering, klicka här.

Hämta och lämna

När du snabbt ska hämta eller lämna någon på flygplatsen fungerar hämta och lämna-parkering bäst. Du hittar dessa parkeringar vid varje terminal.

– Parkera i minst 30 minuter och i högst en timme.
– Ingen förbokning.
– Parkera vid SkyCity, Terminal 2, Terminal 4 och Terminal 5 ankommande.

Om hämta lämna-parkeringerna är fullbelagda är det möjligt att parkera på övriga terminalnära parkeringar till samma timpris som på hämta-lämna. Endast kan betalning med kort.

Hantera bokning

Här kan du enkelt ändra och hantera din parkeringsbokning.

Hantera min bokning

Avtalsparkering

Har du behov av särskilda parkeringstjänster som exempelvis förhyrda platser, företagskort och platsreservationer vid speciella evenemang? Teckna då en avtalsparkering.

Exempel på parkeringar:

  • Parkering i SkyCity-garaget
  • Parkering utomhus vid Terminal 2, 4 och 5
  • Parkering i P-hus vid Terminal 2 och 4
  • Parkering på Arlanda Långtidsparkering Alfa eller Arlanda Långtidsparkering Beta

Kontakt
Telefon: 010-109 68 05
E-post: [email protected]

Service

Lämna in bilnyckeln för förvaring  och serva bilen när du är ute och reser – exempel på service som finns för dig som parkerar på Stockholm Arlanda Airport.
Biltvätt och bilservice

Passa på att serva bilen när du är på resa. I SkyCity-garaget finns verkstad med bilservice som tvätt, rekonditionering och däckbyte.

Kontakt
Autoexperten
Telefon: 08-797 98 70

Det finns även en biltvätt vid taxipoolen, Terminal 4.

Nyckelservice fordon
Lämna din bilnyckel för förvaring under resan. Bilnyckeln lämnar du in hos vår effektförvaring i Terminal 5, plan 1.

När du parkerar, notera var, vilket område och radnummer som du ställer din bil på.
För mer information om priser och öppettider, klicka här.

Tankning
Behöver du tanka bilen finns Circle K inom flygplatsområdet.
Kontakt Circle K

Driftvägen 4
Telefon: 08-593 611 00
Öppettider

Måndag-fredag: 06.00–24.00
Lördag: 08.00–21.00
Söndag: 08.00–21.00

MC-parkering

För dig som åker motorcykel finns parkeringsplatser på flygplatsen. Markerade MC-parkeringsplatser hittar du under tak utanför SkyCity och utomhus vid Terminal 4 och Terminal 2.


Betalning sker via sms. Instruktion och prisinformation finns vid parkeringarna.

Kontakt och säkerhet

Kontakta kundtjänst för Arlandas parkeringar

Kundtjänsten för Arlandas parkeringar finns i Terminal 5 och koordinerar arbetet på flygplatsens parkeringsytor. Den är öppen dygnet runt, året om. Här får du svar på frågor som rör parkeringen på Arlanda, till exempel vägbeskrivning och prisuppgifter. De hjälper också till med guidning av webbokning per telefon men utför inte själva bokningen åt dig.

Behöver du hjälp vid in- och utfart eller vid betalautomaterna? Tryck på knappen, som finns vid varje infart, utfart och betalautomat, så får du prata med någon från parkeringens kundtjänst via en högtalare.

Kontaktuppgifter Arlandas parkering

Telefon: 010-109 68 05
E-post: [email protected]

Registreringsnumret läses av

För att underlätta betalning och passering vid in- och utfart läser vi av registreringsnummer både vid in- och utfart. Det är därför viktigt att du ser till att registreringsskylten är läsbar även på vintern. Om du har en så kallad personlig registreringsskylt, kan kameran inte läsa av den vilket innebär att du måste trycka på knappen vid utfartsbommen och personligen kontakta kundtjänst som då öppnar bommen manuellt.

Parkeringsvärdar på plats

Parkeringsvärdar ronderar på parkeringsområdena för att lösa dina eventuella problem som enklare tekniska åtgärder, kontroll av platstillgång och 24-timmarsservice. Prata med dem eller kontakta kundtjänst om du behöver hjälp.

Kameraövervakning och patrullerande personal

Det är säkert att parkera på Arlanda. Samtliga in- och utfarter på parkeringarna är kameraövervakade och alla parkeringsytor patrulleras av personal hos Arlanda Airport Parking och Securitas.

Lågprisparkeringarna är inhägnade med staket, är väl upplysta och har dessutom förstärkt kameraövervakning.

Boka parkering på Arlanda

Boka och betala din parkering på Arlanda och var garanterad plats på det område du valt. Tänk på att du måste boka din parkering senast dagen innan planerad infart.

Boka parkering - villkor och mer information

Har du betalkort hos Nordea? Då måste du aktivera ditt 3D secure.
Mer information om 3D secure på Nordeas webbplats (nytt fönster)
Parkeringar på Stockholm Arlanda Airport

Glöm inte att låsa och tömma din bil

Swedavia tar inte ansvar för stöld av eller skada på fordon eller egendom som finns i fordon som uppställs på Swedavias parkeringsplatser.

Betalning

Betalning bokad parkering på Arlanda

Du betalar i samband med att du bokar din parkering.

Säker betalning
Webbsidan använder SSL-krypterad programvara som är standard inom branschen. Den krypterar all personlig information, bland annat kredit- eller betalkortsnummer samt ditt namn och adress.

Registreringsnumret identifierar din bokning
När du kör in på din bokade parkering läser kamerasystemet av bilens registreringsnummer och du får tillträde till parkeringen. Det är därför viktigt att du ser till att registreringsskylten är läsbar även på vintern.

Information till Nordeakunder
Har du ett betalkort från Nordea måste du aktivera ditt 3D secure. 
Mer information om 3D secure på Nordeas webbplats 

Priser vid bokning
Priset för parkering varierar och sätts utifrån efterfrågan och tillgången på platser. När du förbokar får du också ta del av förmånliga erbjudanden och är alltid garanterad en plats.

Betalning utan förbokad parkering

Nedan följer information om betalning vid in- och utfartsbommar, när du inte förbokat din parkering. Du kan endast betala med betalkort eller kreditkort.

Vid infart

Steg 1
Biljett: Ta biljett vid bom före infart. Kör in och parkera. Spara biljetten, du betalar den vid hemkomst i automat, i Parkeringens kundtjänst i Terminal 5 eller vid utfarten tillsammans med ett betalkort.

Betalkort: Registrera dig med ditt betalkort direkt vid bommen före infart. Din parkering finns då registrerad i vårt system.
Före utfart

Steg 2
Biljett: Betala biljetten i betalautomater eller i Parkeringens kundtjänst i Terminal 5. Sätt i biljetten i automaten och betala med betal- eller bensinkort.

Betalkort: Om du registrerat ditt betalkort vid infart så hoppar du över det här steget.

Vid utfart

Steg 3
Biljett: Sätt i den betalda biljetten i automaten vid bommen. Bommen går upp och du kan köra ut.

Betalkort: Om du har du registrerat ditt betalkort vid infarten, använd samma kort vid utfarten. Betalning med betalkort kräver pinkod. Då dras kostnaden för parkeringen från ditt kort och parkeringen är betald. Observera att har du registrerat en parkering på ditt betalkort vid infarten så kan betalning endast ske vid utfart och betalautomat.

Parkerar du på en timparkering har du även möjlighet att telefonparkera med Tele-P, Easypark (registrering krävs hos företagen) och Mobill (ingen registrering krävs).


Prislista parkering

Ordinarie prislista parkering.pdf

Tappad biljett

Kontakta kundtjänst vid en betalautomat genom att trycka på knappen märkt med en telefonlur, så får du hjälp. En förlorad parkeringsbiljett kan komma att debiteras med en tilläggsavgift, var därför rädd om din biljett på resan.

Frågor & svar

Hur gör jag en bokning?

  1. Ange datum och tid för in- och utfart, samt eventuell kampanjkod. Systemet visar dig vilka områden och tjänster du kan välja mellan. Klicka på "mer info" så får du veta mer om området eller tjänsten.
  2. Gå vidare till betalning och ange dina person- och betaluppgifter. När du bokat får du en bekräftelse via mejl.
  3. Skriv gärna ut karta och vägbeskrivning så har du lättare för att hitta till rätt parkering.

Generellt om bokning av parkering

Måste jag boka min parkering?
Nej, det går bra att komma hit och välja en plats på ett ledigt område. Däremot är kampanjpriser endast tillgängliga för dem som bokar i förväg via webbplatsen. Med en bokad plats är du garanterad att parkera på just det område du har valt.

Vad menas med kampanjkod?
Ibland har vi kampanjer genom media och samarbetspartners. Om du fått en kampanjkod så anger du den här. Har du ingen kampanjkod så låter du fältet vara tomt. Du får då upp de bästa alternativen tillgängliga för dig vid detta tillfälle.

När har Arlandas parkeringsområden öppet?
Våra parkeringar och kundtjänst håller öppet alla dagar, dygnet runt. 
 
Jag har bokat min parkering på Arlanda Långtidsparkering Beta, hur ofta går bussen in till terminalerna?
Bussen går cirka 8 gånger per timme. Nattetid anpassas bussarna efter flygtrafiken.
Transferbussar

Var kan jag boka min parkering billigast och hur länge får jag parkera?
Generellt sett så blir det billigare ju längre bort från terminalerna du parkerar, men detta gäller inte alltid. Vi rekommenderar att du tittar igenom aktuella erbjudanden i bokningen. Hur kort och lång tid du kan parkera för respektive parkeringsområde framgår också där.

Hur långt innan planerad infart kan jag boka parkering?
Normalt cirka 6 månader, men det kan variera något beroende på hur vi lägger upp våra kampanjer.  

Kan jag boka med kort varsel?
För de flesta parkeringarna gäller att bokning måste göras senast dagen innan avresa. Kortast tid är 2 timmar före infart under förutsättning att det finns platser kvar.

Varför ser jag inte alla parkeringsområden när jag bokar?
Enbart de parkeringsområden som har lediga platser under den valda parkeringsperioden visas.

Kan jag boka en specifik parkeringsplats?
Nej, du kan endast reservera en plats inom ett område, inte en specifik plats. Parkerar du ofta så kan det vara en god idé att hyra en fast plats som alltid är ledig för dig.

Kan kundtjänst hjälpa till att boka parkering?
Vi tar kreditkortssäkerhet på största allvar och kundtjänst kan därför inte genomföra din bokning. De står dock gärna till tjänst med att guida dig genom bokningen.

Hur vet jag att min bokning är genomförd?
En bokningsbekräftelse skickas till din angivna e-postadress.

Jag har inte fått någon bokningsbekräftelse, vad ska jag göra?
Börja med att ta en titt i papperskorgen/mappen för skräppost i ditt e-postkonto. Vissa datorers säkerhetssystem kan vara inställt så att en del e-post hamnar i papperskorgen/mapp för skräppost (spam). Om så inte skulle vara fallet – kontakta kundtjänst så hjälper de dig.

Kan jag förlänga parkeringstiden via sms?
Nej, en bokad parkering går inte att förlänga via sms.

Tillkommer någon bokningsavgift?
Nej, inga andra avgifter än de som du ser vid bokningen tillkommer.

Kortbetalningar

Går det att boka mer än en parkeringsplats under samma tidsperiod med samma betalkort?
Ja, det går bra. 

Kan jag boka parkering med ett E-kort (säkert kort)?
Ja, det går bra. 

Varför måste jag registrera mitt betalkort vid bokning via webben?
Betalning för parkeringen sker med giltigt betalkort vid bokningstillfället. Giltiga kort är American Express, Mastercard och Visa.
 
Jag har ett bensinkort som är knutet till Visa/Mastercard. Kan jag använda det för att betala en parkeringsbokning?
Ja.

Infart och utfart

Vad gör jag när jag kommer till parkeringsplatsen?
Kontrollera att du befinner dig på rätt parkeringsområde, det vill säga det område som du bokat. Kör fram mot bommen och invänta medan systemet läser av och identifierar ditt fordons registreringsnummer. Bokningen identifieras, en infartsbiljett produceras automatiskt och bommen går upp. Tryck inte för biljett då din biljett produceras automatiskt efter att systemet identifierat fordonets registreringsnummer. Skulle något mot förmodan inte fungera, vänligen tryck på knappen med telefonsymbol och invänta assistans. Vi är bemannade dygnet runt för att kunna stå till hands och hjälpa dig.

Vad gör jag om jag har bokat en parkering, men det lyser fullt vid infarten när jag kommer fram? 
Om du bokat en plats har du alltid tillträde till den parkering du bokat. Även om parkeringsområdet är fullt för övriga parkerare.

Vad händer om jag parkerar på fel parkeringsområde?
Du debiteras då enligt ordinarie pris för det område du parkerat på. Var därför mycket noga med att kontrollera att du befinner dig på rätt parkering. Kontakta gärna kundtjänst via snabbtelefonen vid infarten för att få bekräftat att du har kommit till den parkering som du har bokat. Ange då namnet på det parkeringsområde som du har bokat plats på.

Måste jag komma exakt den tid som jag angett för parkeringen som jag bokat?
För att systemet ska kunna reservera en plats måste klockslag anges för både infart och utfart. Du kan köra in när som helst det första bokade dygnet efter angivet klockslag, men om du kör in före angivet klockslag det första bokade dygnet så kan en tilläggsavgift förekomma.
 
Vad händer om jag parkerar för tidigt eller kör ut för sent?
Ordinarie dygnsavgift för berört område debiteras vid för tidig infart alternativt för sen utfart. Debiteringen sker vid utfart.

Jag har bokat en vecka, men kom hem två dagar före utsatt utfartstid. Återbetalas då resterande kostnad för den parkeringstid som jag inte nyttjade?
Nej, outnyttjad parkeringstid återbetalas inte. 

Vad händer när jag ska köra ut från parkeringsområdet?
Kör fram till valfri utfartsbom. Bokningen identifieras, parkeringstiden kontrolleras och bommen går upp. I händelse av att läsning inte sker eller att parkering skett längre tid än du bokat, stoppar du in biljetten som du fick vid infarten. Systemet räknar ut den extra kostnaden och betalning sker vid utfart med kort. 

Parkering för dig med funktionsnedsättning

Kan jag boka en plats avsedd för personer med funktionsnedsättning?
Nej, tyvärr inte. Orsaken till detta är att vi har begränsat antal platser avsedda för personer med funktionsnedättning per terminal.

Om jag med en funktionsnedsättning kan stå på en vanlig parkeringsplats och vill boka den, hur får jag då min rabatt när systemet per automatik drar pengar från mitt kort?
Dessvärre går det inte att få det reducerade pris som är kopplat till ditt tillstånd när du bokar och betalar via webben.
 

Hantera bokning och hitta bokningsuppgifter

Fråga: Vad är "Hantera min bokning"?
Svar: Denna tjänst ger dig möjlighet att ändra eller avboka din bokning på webben. Du söker rätt på din egen bokning genom att ange din e-postadress och ditt bokningsnummer. Till exempel kan du göra en ombokning fram till 24 timmar innan angiven tidpunkt för infart mot en kostnad av 25 SEK. Ändring av personuppgifter är dock kostnadsfri. Du kan också få guidning för att ändra din bokning genom att ringa vår kundtjänst 010-109 68 05. Observera att dygnet räknas från kl. 00.00.

Du kan avboka när som helst fram till 24 timmar innan angiven tidpunkt för infart mot en kostnad av 25 SEK. Gå in på "Hantera min bokning" och följ instruktionerna. Du hittar länken dit i den bokningsbekräftelse som du fått via e-post.

Vad händer om jag glömmer eller förlorar min bokningsbekräftelse? 
Du kan hitta din bokning under "Hantera min bokning", och där kan du också skriva ut dina bokningsuppgifter. Du kan även ringa till kundtjänst så hjälper de dig.

Finns det momsuppgifter på min bokningsbekräftelse?
Ja, bekräftelsen fungerar även som ett kvitto på köpt tjänst och där finns uppgift att moms (25 procent) är inkluderad i priset.

Elbilsparkering

Parkering för elbilar och laddhybridsbilar på Arlanda

På Arlanda finns nära 100 parkeringsplatser med laddstolpar för elbilar och laddhybridsbilar. Laddstolparna är ett led i Arlandas arbete med att begränsa mängden koldioxidutsläpp. Här hittar du information om var de finns, vad det kostar att parkera och sådant som kan vara bra att tänka på när du laddar bilen på Arlanda.

Parkering för elbilar och laddhybridsbilar på Arlanda

All ström är så kallad grön el och kostnadsfri. Du parkerar i mån av plats på parkeringsplatser särskilt märkta för elbilar. För priser – se ordinarie prislista uppe till höger.

Laddstolpar för elbilar och laddhybridbilar hittar du här:

  • Timparkeringen vid Terminal 5
  • Parkeringshus P53 vid Terminal 5
  • Parkeringshus P22 vid Terminal 2
  • Nedanför Terminal 2 (P1251)
  • Utomhusparkering P46 vid Terminal 4
  • Parkeringshus P41 vid Terminal 4
  • Långtidsparkering Beta
  • Parkeringshus P51, plan 3

Bra att veta om laddning

För att ladda bilen i parkeringshus P53 och på utomhusparkering P46 krävs Typ 2-uttag. Om din bil inte har Typ 2-kontaktkabel måste du ha en adapter anpassad för att ladda bilen. För ytterligare information om detta och vilken typ av uttag du har, kontakta din återförsäljare.

Eluttagen på Arlanda är standarduttag: 230 VAC och max ström är 16A.

En personbil laddas fullt på 6 till 8 timmar.

Parkering för dig med funktionsnedsättning

På Stockholm Arlanda Airport finns ett flertal parkeringsplatser för dig med funktionsnedsättning, både i parkeringshus och på de terminalnära parkeringarna.

Välj mellan följande parkeringsområden:

    Terminal 2, parkeringshus P22
    Terminal 4, parkeringshus P41
    Terminal 5, parkeringshus P51
    Terminal 5, parkeringshus P53
    Arlanda Långtidsparkering Beta (busstransfer till och från terminalområdet)

För samtliga parkeringsområden gäller prislista enligt Arlanda Långtidsparkering Beta.

Så här parkerar du:

1. Ta biljett vid infartsbommen.
2. Parkera på valfri, alternativt markerad plats för parkering för dig med funktionsnedsättning.
3. Ta med biljetten och tillståndet för registrering antingen i Parkering kundtjänst i Terminal 5, Arlanda Centralstation i SkyCity eller i någon av informationsdiskarna i terminalerna 2, 4 eller 5.* Observera att du som innehavare av tillståndet måste vara med vid registreringen. Öppettider för de olika informationsdiskarna hittar du nedan.
4. Innan utfart, betala vid utfartsbommen, i Parkering kundtjänst i Terminal 5 eller vid valfri betalautomat. Betalning kan bara göras med kort, inte kontanter.

Tillståndet behöver inte placeras i fordonet efter att registrering skett. Tillståndet kan tas med på resan.

* Anledningen till att du ska ta med dig biljetten och tillståndet för registrering är att biljetten ska programmeras om så att du får reducerat pris (biljetten används vid utfart).

Informationsdiskarnas  öppettider

Terminal 5 ankomsthallen - Parkering kundtjänst
Måndag, torsdag 06.00 - 20.00
Tisdag, onsdag, fredag 06.00 - 18.00
Lördag, söndag 07.00 - 13.00

Terminal 5 ankomsthallen - Arlanda Visitor Center
Alla dagar 06.30 - 23.45

Terminal 2 - Informationsdisken
Alla dagar 07.30 - 00.30

Terminal 4 - Informationsdisken
Måndag-lördag 07.00 - 22.00
Söndag 09.00-23.00

SkyCity Arlanda Centralstation
Måndag-fredag 05.30 - 00.00
Lördag-söndag 06.00-00.00

Om du parkerar utanför öppettiderna ringer du på vid infarten och registrerar sitt HK-tillstånd. Därefter kan du stämpla biljetten vid hemkomst i någon av diskarna.

Timparkering

Även på timparkeringarna finns markerade parkeringsplatser för dig med funktionsnedsättning. Parkera utan kostnad i maximalt tre timmar. Tillståndet måste alltid ligga synligt i framrutan.

Tillstånd

Saknar du tillstånd för att parkera på platser för dig med funktionsnedsättning, ansöker du om det i den kommun där du är folkbokförd.