På denna webbplats använder vi cookies
Genom att fortsätta vara inne på webbplatsen godkänner du hur vi använder cookies. Här får du mer information och vilka inställningar du kan göra
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
{{importantAnnouncements[0].HeadLine}}
{{importantAnnouncement.HeadLine}}
Uppdaterad: {{importantAnnouncement.LastUpdated}}

Incheckning

För att få tillträde till flygplanet måste du som resenär vara incheckad och ha ett boardingkort även om du endast reser med handbagage. 

Du kan checka in via mobil eller dator, i en incheckningsautomat eller vid en incheckningsdisk.

Hur lång tid i förväg behöver du checka in?

Flygbolagen har olika rekommendationer för när du behöver checka in. Kontakta därför ditt flygbolag om vad som gäller för just din resa.

Här är alla flygbolag på Arlanda

Id-kort eller pass

Tänk också på att du måste vara beredd på att legitimera dig så ta med id-kort eller pass, beroende på vart du ska resa.

Fler tips inför din resa

Vi har samlat våra bästa tips så att du ska få en så smidig start som möjligt på resan.

Få en smidigare start på din resa

Self Service Check-in

Så här enkelt checkar du in i en incheckningsautomat.

Steg för steg – incheckningsautomat

1

Ange bokningsreferens via touchskärmen och följ anvisningarna.

2

Boardingkort och bagagetagg/bagagetaggar skrivs ut när du är klar.

2

Fäst bagagetagg/bagagetaggar på samtligt bagage. Fäst taggen som en droppformad ring runt handtaget med streckkoden utåt. Detta för att den ska sitta säkert kvar samt att streckkoden ska kunna läsas av oavsett vilken sida av taggen som hamnar uppåt. Glöm inte att spara bagagekvittot.

Self Service Bagdrop

Med Self Service Bagdrop checkar du enkelt och smidigt själv in ditt bagage.

Så här gör du:

  1. Placera väskan på bandet (en väska åt gången).
  2. Följ instruktionerna på skärmen. Börja med att scanna bagagetaggen.
  3. Väskan åker iväg på bandet.
  4. När inlämning av väskan är klar visas en bekräftelse på skärmen.
  5. Nu är du klar att gå till säkerhetskontrollen.

Om du reser med specialbagage, som till exempel golfutrustning, skidor eller barnvagn, kontakta personal då specialbagage inte kan checkas in via Self Service Bagdrop.

Passagerarens rättigheter

Passageraren har enligt EG-förordning 14.1 rätt till kompensation om flygningen ställs in eller försenas med minst två timmar. Vid incheckningsdisken och i gaten vid utgången till flygplanet finns information om detta.

I Konsumentverkets reseguide beskrivs vilka rättigheter du har som resenär före, under och efter din resa. Här finns information om vad som gäller för flyg-, tåg- buss-, båt-, taxi- och paketresor:

Här hittar du Konsumentverkets webbplats

På respektive flygbolags webbplats hittar du också information om dina rättigheter som passagerare.