Arlanda maxar mat- och dryckutbud med tredje Max-restaurang

2013-06-05, kl. 08:00

Idag öppnar Arlanda en ny Max hamburgerrestaurang på Terminal 5, denna gång innanför säkerhetskontrollen. Restaurangen har plats för 45 sittande gäster. Samarbetet sker tillsammans med franchisetagaren HMSHost Sweden som anställt 30 medarbetare till den nya restaurangen.

Arlanda har under de senaste åren arbetat hårt för att kunna erbjuda ett bredare utbud av shopping, mat och dryck på flygplatsen – allt för att ge resenären en bättre reseupplevelse. Arbetet med att göra flygplatsmiljön mer attraktiv fortsätter nu med ytterligare ett tillskott till Arlandas serviceutbud, i form av den nya Max-restaurangen.

–  Max svenska hamburgare är populära bland Arlandas resenärer och vi är glada att ytterligare en restaurang öppnar på flygplatsen. För dagens resenär börjar resan redan på flygplatsen och mat, dryck och service är mycket viktigt för att skapa en inspirerande upplevelse. Vi ser framför allt att barnfamiljerna kommer dra fördel av att matutbudet nu blir mer familjevänligt även efter säkerhetskontrollen, säger Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia, som äger och driver Stockholm Arlanda Airport.

Öppningen av ett tredje Max är ett led i Arlandas pågående förbättringsarbete med att lyfta och diversifiera flygplatsens restaurangutbud. Detta för att möta de ändrade behoven hos resenärerna, som allt mer efterfrågar snabba, prisvärda och funktionella matalternativ.

-  Max två befintliga restauranger på Arlanda går väldigt bra, det är tydligt att svenska hamburgare och hälsosamma alternativ tilltalar både internationella och svenska resenärer. Nu öppnar vi ytterligare en restaurang på Terminal 5, som har över 13 miljoner resenärer årligen. Vi ser ett stort värde i att finnas i denna atmosfär och att kunna erbjuda våra hamburgare till gäster från hela världen, säger Richard Bergfors, vd på Max.

Efter säkerhetskontrollen på Terminal 5 finns sedan tidigare restauranger som Andersson Food & Akvavit, som erbjuder rätter komponerade av Leif Mannerström, och Street Food, där Marcus Samuelsson står bakom menyn. Utöver dessa finns även O’Leary’s, café Ritazza, Robert’s Coffée, Scandinavian Tapas bar och Taste of Sweden.

Om Max Hamburgerrestauranger
Max Hamburgerrestauranger är Sveriges äldsta hamburgerkedja. Sedan starten 1968 har 100 restauranger öppnats, varav tre i Norge, en i Danmark och tre i Dubai. Max vision är att bli världens bästa hamburgerkedja. Vägen dit är att vara ett företag som gör gott. Det gäller hamburgarna som ständigt vinner smaktester, men lika mycket det samhälle där företaget verkar. Menyn har både nyckelhålsmärkta måltider och GI-burgare. Hela verksamheten, från bondens gård till gästens bord, klimatkompenseras till +100 procent genom plantering av träd i Afrika och all mat är märkt efter hur mycket koldioxid den släpper ut. Hållbarhetsarbetet handlar även om att ta till vara på mänskliga resurser, och Max jobbar aktivt med att öka mångfalden bland sina anställda genom att systematiskt rekrytera personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Max Hamburgerrestauranger har cirka 3 300 anställda och en omsättning på 1 631 MKR under 2012. www.max.se