Arlanda och Peking blir systerflygplatser

2016-02-29, kl. 11:08

Vid en ceremoni i Peking har Swedavia och Kinas flygplatsoperatör CAH invigt ett systerskap mellan Stockholm Arlanda Airport och Beijing Capital International Airport. Sedan tidigare är Arlanda en ”Chinese Friendly Airport” för att välkomna det snabbt växande antalet kinesiska besökare till Sverige. Nu knyts banden mellan länderna ännu närmare genom systerskapet med Asiens största flygplats.

Kina har passerat USA som världens mest utresande folk. År 2014 var antalet 117 miljoner och år 2020 förväntas antalet ha dubblerats till hela 234 miljoner internationellt utresande kineser. Kineser är också den nationalitet som spenderar mest pengar på turism internationellt. Arlanda är den enda nordiska flygplats som Air China trafikerar och flygresandet mellan Kina och Sverige har haft en mycket stark utveckling. Sedan år 2000 har resandet mellan Stockholm och Peking växt tio gånger snabbare än den övriga utrikestrafiken på Arlanda. Dessutom ökade antalet kinesiska besökare i Sverige med 28 procent under förra året.

I september invigdes SAS direktlinje Stockholm-Hong Kong och för att välkomna det växande antalet kinesiska besökare är Arlanda nu en så kallad "Chinese Friendly Airport". Det innebär översatta webbsidor, kinesisk skyltning, välkomstvärdar samt ett anpassat butik- och restaurangutbud på flygplatsen.

Det nya systerskapet mellan Arlanda och Beijing Capital International Airport innebär kunskapsutbyten från den operativa verksamheten, fastighetsutveckling kring flygplatsen och inom hållbarhetsområdet där kineserna är mycket intresserade av Arlandas världsledande miljöarbete.

- Vi är glada över att nu fördjupa våra goda relationer med Kina. Det är för att möta behoven från det snabbt växande antalet resenärer till och från Sverige som vi gör miljardinvesteringar i Arlandas terminalutveckling de närmaste åren, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Stockholm Arlanda Airport.