Delegation från Singapore på Arlanda för att lära om bioflygbränslen

2018-03-08, kl. 12:20

Swedavia är världsledande i utvecklingen av klimatsmarta flygplatser och är belönat med internationella utmärkelser för satsningen på bioflygbränsle. Nu har en delegation med representanter från bland annat Singapore Airlines, Singapores luftfartsmyndighet (CAAS) och Changi Airport gästat Swedavia för att lära mer om arbetet med flygplatsens minskade klimatpåverkan.

Swedavia är världsledande i utvecklingen av klimatsmarta flygplatser och är belönat med internationella utmärkelser för satsningen på bioflygbränsle. Nu har en delegation med representanter från bland annat Singapore Airlines, Singapores luftfartsmyndighet (CAAS) och Singapores flygplats Changi Airport gästat Swedavia för att lära mer om arbetet med flygplatsens minskade klimatpåverkan där bioflygbränsle är en nyckelfaktor. Delegationen fick även göra ett besök på Stockholm Arlanda Airports bränsledepå för att se hur förvaring och tankning av bioflygbränsle går till i praktiken.

Flygbranschen har de senaste decennierna gjort stora framsteg för att minska utsläppen av fossil koldioxid och på 40 år har flyget blivit 70 procent mer bränsleeffektivt. Sedan 2016 köper Swedavia årligen in bioflygbränsle motsvarande bränsleförbrukningen vid medarbetarnas cirka 10 000 årliga tjänsteflygresor. Just bioflygbränsle är en nyckel för flygets långsiktiga hållbarhet och Swedavias vision är att det svenska inrikesflyget ska vara fossilfritt redan 2030.

Swedavias satsning på bioflygbränsle har givit internationellt eko. Nyligen besöktes Arlanda av representanter från Singapore Airlines, Civil Aviation Authority of Singapore, Economic Development Board och Changi Airport Group som ville veta mer om Swedavias klimatarbete. Intresset var stort för hur Swedavia arbetar för att skapa en större efterfrågan på bioflygbränsle så att tillgången på sikt ökar och sänker tillverkningskostnaderna. Annat som diskuterades var hur leverantörskedjan ser ut och samhällets omställning till biobränslen. Den besökande delegationen fick även göra ett studiebesök på Arlandas bränsledepå för att se hur förvaring och tankning av biobränsle går till.

- Det har varit ett intressant besök med mycket utbyten av erfarenheter kring hur vi som aktörer kan arbeta med att minska flygbranschens klimatpåverkan. Det är utsläppen som ska minska i första hand, inte resandet, och bioflygbränsle tillsammans med teknikutvecklingen är nyckelfaktorer i den utvecklingen. Vi är självklart stolta över den internationella uppmärksamhet vi får för vårt miljöarbete där vi har satt ett klimatmål om noll koldioxidutsläpp år 2020, säger Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia.

För mer information, kontakta Swedavias pressjour på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se