​easyJet firar tio år på Stockholm Arlanda Airport

2018-10-22, kl. 10:54

I dag är det 10-årsjubileum för easyJet på Stockholm Arlanda Airport. Den första direktlinjen som det europeiska flygbolaget öppnade var till Genève i oktober 2008. I dag flyger easyJet till sex destinationer i Europa: London Luton, Berlin, Bristol, Basel, Milano och Genève. De senaste tre åren har easyJet haft en stark expansion på Arlanda.

Idag är det 10-årsjubileum för easyJet på Stockholm Arlanda Airport. Den första direktlinjen som det europeiska flygbolaget öppnade var till Genève i oktober 2008. I dag flyger easyJet till sex destinationer i Europa: London Luton, Berlin, Bristol, Basel, Milano och Genève. De senaste tre åren har easyJet haft en stark expansion på Arlanda med en genomsnittlig årlig trafiktillväxt med 90 procent. easyJet är även det näst snabbast växande reguljära flygbolaget på Arlanda.

- När easyJet nu firar tio år på Arlanda vill vi gärna uppmärksamma detta. easyJet är det tredje största flygbolaget i Europa och de har i allra högsta grad bidragit till utvecklingen av flygtrafiken på Arlanda och tillgängligheten till vår region. Fler direktlinjer hit är viktig både för näringslivet och turismen i Stockholm, säger Elizabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Swedavia.

- Vi är stolta över att erbjuda Stockholm som en del av vårt europeiska destinationsutbud sedan tio år tillbaka. Stockholm och Sverige är en viktig marknad med tillväxtpotential för easyJet. Från vintersäsongen 2018/2019 kommer vi att öka vårt utbud från Arlanda med en ny direktlinje till Berlin-Schönfeldt flygplats. Den nya direktlinjen är en del av våra framtidsplaner på Stockholm Arlanda Airport, säger William Vet, Commercial Manager Sweden market på easyJet.